Skip to main content

Snapchat’in başlattığı dikey video furyası, TikTok’un gelişiyle farklı bir yön almıştı. Kısa sürede sosyal medya devlerini tehdit eder pozisyona ulaşan TikTok, sektöre yön veren uygulama konumunda.

2011 yılında kurulan Snapchat, paylaşıldıktan 24 saat sonra kaybolan dikey video formatıyla sektöre hızlı bir giriş yapmış, Stories adı verilen bu özelliği ile yakaladığı popülerlik sosyal medya devi Facebook’un dikkatini çekmişti. Facebook’un Snapchat’i satın almak için yaptığı bir milyar dolarlık teklif şirketin kurucu ortaklarından Evan Spiegel tarafından geri çevrilmiş, Facebook da bunun üzerine aynı formatı önce Instagram’a, ardından Facebook ve WhatsApp’a ekleyerek tartışmalara neden olmuştu.

Dikey ve kaybolan videonun popülaritesinin farkında olan sosyal medya şirketleri konuya kayıtsız kalmamış, Twitter Fleets ile LinkedIn ise Hikayeler ile aynı formatı platformlarına entegre etmişlerdi. Şirketlerin adeta birbirlerini taklit edercesine ekledikleri bu özellikler sosyal medya kullanıcıları tarafından eleştirilmiş, günün birinde tüm mobil ve masaüstü uygulamaların Hikayeler adıyla anılan bu özelliğe sahip olacağı temelinde caps’ler paylaşılmıştı.

İçerdiği çeşitli fonksiyonlar ile insanların kendilerini daha yaratıcı bir şekilde ifade etmelerine imkân sağlayan TikTok, 2016 yılında kuruluşundan bu yana sosyal medya şirketleri tarafından merakla izlenirken, kısa sürede bir tehdit haline geldi.
2011 ila 2016 yılları arasında dikey video konusunda birbirini izleyen Snapchat, Facebook, Instagram, WhatsApp, Twitter ve LinkedIn’in 24 saatte kaybolan dikey video formatının yeri TikTok’un gelişiyle müziğin, dansın, yazıların, basit kurguların uygulanabildiği yine dikey fakat kaybolmayan videolar tarafından sarsıldı. Twitter ve LinkedIn Hikayeler özelliklerine veda ederken, Snapchat, Facebook ve Instagram, Hikayeler özelliklerini geliştirmeye devam ettiler. Bu süreçte geride kalan tek uygulama WhatsApp oldu. Zira WhatsApp uygulamayı bünyesinde barındırmaya devam etse de kardeşi olduğu Facebook ve Instagram gibi diğer popüler sosyal medya uygulamaları gibi gelişim yerine büyük oranda yerinde saymayı tercih etti.

TikTok’un hızla büyüyen kullanıcı sayısı Instagram ve Snapchat’i endişelendirirken, Snapchat Spotlight adlı, Instagram ise Reels adlı TikTok rakibi özelliklerini kullanıma açtılar. Diğer iki uygulamanın kendisinden çok önce sağlamlaştırdıkları yerlerini tehdit eden TikTok o kadar popülerleşti ki Snapchat’in Spotlight, Instagram’ın Reels’e eklediği her yeni fonksiyon “TikTok rakibi” veya “TikTok klonu” özelliklere gelen yeni güncellemeler olarak anılmaya başlandı.

Geçtiğimiz yılın son çeyreğine dair mali raporlarını paylaşan Meta, Facebook’un kuruluşundan bu yana ilk kez çeyrek bazda günlük ve aylık aktif kullanıcı sayısında düşüş yaşandığını açıklarken, veriler şirketin finansal olarak da beklentileri karşılayamadığını gösteriyordu. Meta’nın hisselerinin bu verilerden dolayı %22’den fazla değer kaybetmesi, diğer büyük teknoloji ve sosyal medya şirketlerini de etkileyerek ufak çaplı bir domino etkisi yarattı. Meta’nın hisselerinin %26’ya ulaşan değer kaybı şirketin toplam değerini 240 milyar dolar aşağı çekerken, Mark Zuckerberg’in serveti 31 milyar dolar azaldı. Bloomberg Milyarderler Endeksi’nde 6. sırada bulunan Zuckerberg, bu gelişme sonrası 10. sıraya geriledi.

Bu gelişmelerin ardından şirket içi bir görüşmede TikTok ile daha önce tecrübe etmedikleri bir rekabet seviyesine ulaştıklarını açıklayan Mark Zuckerberg, şirketin video ürünlerine odaklanması gerektiğini söylerken, Snapchat CEO’su Evan Spiegel ise kullanıcılarının Stories’den çok Spotlight adlı TikTok rakibi özelliğe odaklandıklarını açıkladı. Spiegel’in ve Zuckerberg’in açıklamalarını paylaşan The Verge, sosyal medyanın günden güne TikTok’a daha fazla benzeyeceği görüşünde.