Skip to main content

Türkiye’nin 2016 inovasyon karnesi yıldız mı aldı, sınıfta mı kaldı? Ülkemizdeki ‘teknoloji’, ‘ekosistem’ ve ‘insan inovasyonu’na gelin yakından bakalım…

7-İnovasyon uzun vadede sonuçlar üretir

Doğru: Özellikle yeni teknolojiler vizyoner kurum ve girişimlerin gelecekte günlük hayatımızın parçası olacak fakat bugün pazarda direk gelir yaratmayan yatırımlar yapmasını gerektiriyor.

Bahçeşehir Üni. ile Crytek işbirliği ile kurulan, Türkiye’nin ilk Sanal Gerçeklik Merkezi buna bir örnek. Öncelikle; iki kurumun da hedeflerinin kesiştiği oyun tasarımı ve geliştirme alanında deneyim paylaşımı yapılacak, sonrasında Serious Games olarak bildiğimiz projeler ile sağlık ve eğitim sektörü için oyun içerikli deneyimlere yönelik Ar-Ge çalışmaları devam edecek. Birlikte geliştirilecek eğitim müfredatları, transfer edilecek bilgi birikimleri ve yapılacak Ar-Ge çalışmaları sadece bu kurumları değil tüm Türkiye’nin sektörel anlamda öğrenmesi, üretmesi ve büyümesi açısından önemli bir itici güç olması belleniyor. Merkez, önümüzdeki 10 yıla damga vurması beklenen ve 2020 yılında 30 milyar dolarlık pazar büyüklüğüne ulaşacak VR teknolojisini kullanarak, yenilikçi fikirlerini hayata geçirmek isteyen genç geliştirici ve girişimcilerin kullanımına sunuldu.

Yanlış: Mevcut teknolojilerle yapılacak inovasyonlar hızla fark yaratabilir.  Örneğin Ayakkabı Dünyası tarafından iPod’lara özel geliştirilen bir uygulama, müşterinin beğendiği ayakkabı modelinin, mağazada olup olmadığını, yoksa diğer hangi mağazada ve hangi renk seçeneklerinde olduğunu gösteriyor, anında ödeme ve adrese teslim sağlıyor. Sadece 1 ayda iPod üzerinden diğer mağazalardaki stoklardan yapılan satışlar, en iyi mağazaların cirolarına ulaştı ve satışa dönme oranı %20 arttı.

2016’nın değişen medya ekosisteminde inovatif bulduğumuz proje ve markalara baktığımızda değişime ayak uydurduklarını, işlerinin odağına tüketiciyi datayı ve inovatif teknolojiyi koyduklarını, gerçek zamanlı, daha sonuç odaklı ve daha etkin içerik işleri yaptıklarını görüyoruz.

Dünyada ilk kez watermark ile tetiklenen second screen teknolojisiyle milli maçın devre arasında 360 video gösteren Nike, paketlerini Shazam’latarak promosyona teknoloji katan ve kabuk değiştirme sürecinde olan Magnum, sezon açılışında Swarm check-in’i kullanan ve promosyona yeni bir bakış açısı katan Algida, “Aşka adım at” işiyle programatik hikaye anlatımının en yaratıcı örneklerinden birini sergileyen Cornetto, Spotify üzerinde “One Song Stand” işiyle aşkı müzikle birleştiren Axe, Yandex işbirliği ile geotargeting teknolojisi ve blogger iletişimini birleştiren Vodafone’u, bu sene pazarlamada inovasyon örnekleri olarak sayabiliriz.

Servis olarak Blesh ibeacon’lar uzerinden AVM’lerde müşteri trafiğini takip etme, müşterileri tanıyarak, akıllı telefonlar ğzerinden anlık kampanya ve çağrı yapma özelliğiyle musterileri mağazalara yönlendirme imkanı tanıyor.

Hızlı sonuç yaratan bir örnek de Fibabanka’nınTürkiye’de bir ilk olan Instagram’dan bireysel kredi kampanyası, Küresel İnovasyon Öllerinde Dijital Pazarlama kategorisinde dünya ikincisi seçilerek Gümüş Madalya kazandı. Kampanya kapsamında Instagram hesabından ihtiyacının fotoğrafını paylaşanlar, Instagram’a özel faiz oranlarıyla ihtiyaç kredisi kullanma hakkı kazandı.

8-İnovasyon otomasyonu getirir, otomasyon da insanların iş kaybetmesiyle sonuçlanır

Doğru: Dünya Ekonomik Forumu tarafından yayınlanan ‘İşlerin Geleceği’ raporuna göre, 2020’ye kadar 4,5 milyon kişi işlerini robotlara devredecek. Ayrıca hepimiz işlerimizin bir kısmını devrediyor olacağız veya yaptıımız işleri farklı şekilde yapmaya başlayacağız. Örneğin Apple and Samsung’la çalışan Foxconn, geçtiğimiz aylarda Çin’de 60,000 fabrika işçisini robotlarla değiştirdi. Bu örnekler hızlanarak artacak.

Yanlış: Bu “üstel teknolojiler”, ticari başarı, hatta ortak ekosistemler gibi sınırlı bir kavramın ötesine geçen bir etkiye sahiptir. Daha fazlasını yapmak, daha fazla öğrenmek ve her zamankinden daha fazla para kazanmamıza izin veriyorlar. Alıştığımız düşünme, davranış ve ilişkili yollarımızı dönüştürürler. Sadece seçkin bir azınlığı değil, birçok insanın yaşamını güçlendirme ve zenginleştirme olanağı sunuyorlar.

Şu an toplumun şekillendirici, üstel teknolojileri olağan dışı bir patlama görüyoruz. Bitcoin, Boom Financial, CommonBond, Prosper, Airbnb, Tesla, Oculus VR, Wikileaks, 3D yazdırma, kalabalık kaynağı (crowdsourcing), kalabalık finansmanı (crowdfinancing), peer-to-peer gibi teknolojiye dayanan markalara ve platformlara yakından bakın. Bu platformların her biri popüler kabul eşiğini geçerken, her birinin değeri patlamaya hazır değilse bile zaten değerlidir.  Ancak pazarın kabulü buzdağının sadece bir ucudur.

Toplu olarak, günümüzün üstel teknolojileri daha büyük bir eğilimi ima ediyor – şu anda devam etmekte olan bir toplumsal sıfırlama.

Eski sistem, kusurlarının çoğaldığı için parçalanıyor. Piyasalarda hakim olma isteği, sonuçta onları artıracak kolektif iradeden daha ağır basar. Servet ve fırsat topluma daha eşit bir şekilde dağıtılır. Ve durdurulamaz değişim altdan yukarıya doğru yayılır. İnanıyorum ki, şu an hareket ettiğimiz yer burasıdır: derin bir piyasa dönüşümü ve çarpıcı biçimde farklı toplumsal beklentiler.

Bu özellikler ütopik görünse de, gerçek değişimin ayakta olduğunu önermek için yeterli kanıt var. Piyasaların kendilerini ne ölçüde yeniden şekillendirebileceğini ve sonuna kadar düşünmeye değer. Dünya finansının 10 yılda neye benzeyeceğini kimse keskin bir şekilde tahmin edemiyor. Çünkü yeni platformlar ve üstsel teknoloji düşünce ve etkileşim tarzımızı tamamen değiştiriyor. Doğrusu gelir eşitsizliğini ve ülkeler arası uçurumu iyileştirecek aksiyonları almak tamamen biz insanların; sadece dünya liderlerinin değil, yazılımcıların, tasarımcıların, girişimcilerin, şirketlerdeki inovasyon şampiyonlarının, vakıfların, STK’ların, kamu birimlerinin, akademisyenlerin, danışmanların yani hepimizin işi.

9-İnovasyon için önce güven ortamı gerekir

Doğru:  Yenilikçi düşünce sıkışmış ortamda daha çabuk oluşuyor. Bu nedenle, Türkiye, yeni fikir oluşturma konusunda çok becerikli. Ancak inovasyonun değer yaratması için becerinin yanında güven ortamı da gerekiyor. ASEP/JDS Güven endeksinde Trinidad ve Tobago (Karayipler’de yer alan 2 adalı bir ülke) ve Ruanda ile dünya güven endeksi listesinde en alt sıralarda bulunan Türkiye’de, firmalar yeni ürünleri satın almada çekimser olması, oluşan güzel fikrin başta ticari başarıya dönüşmesini zorlaştırıyor. Fikirlerin yeşermesi için firmaların inovatif ürünleri satın almaya açık olması, Türkiye’nin inovasyon konusunda hızla ilerlemesindeki en önemli adım olacaktır.

Yanlış: Her sorun kendi içinde bir fırsatı barındırır. Türkiye’deki güven sorununa ağrı kesici olan iş modeliyle gayrimenkulde fark yaratarak 2016’da WIRED tarafından Avrupa’nın en gözde 100 internet girişimi arasında gösterilen tapu.com’u buna örnek gösterebiliriz. Tapu.com‘da gayrimenkullerin satış fiyatı, veriye ve bilgiye dayalı şeffaf bir ortamda, açık artırma yöntemiyle alıcılar tarafından belirleniyor. Şimdiye dek 44 ilde tapu devri yapan platformdaki gayrimenkullerin %30’u 3 ayda satılıyor.

10-İnovasyon cinsiyet/ ırk/ din gibi ayrımcılıklarına karşı durmak ve insani değerleri savunmaya yönelik etkili bir metoddur

Doğru: Etki odaklı girişimlerden e-Bursum ve Otsimo teknolojiyi kullanarak eğitim sektöründe fark yaratıyor. e-Bursum, burs arayan öğrencilerle, burs veren kurum ve kuruluşları dijital bir pazarda bir araya getiriyor. Bugüne kadar 10 milyon TL değerinde 2800 öğrenciye burs verilmiş. Otsimo, otizmli çocuklar için mobil oyun ve eğitim uygulamaları geliştiriyor. Reflect; alışveriş alışkanlıklarını sosyal etkiye dönüştürmeyi amaçlayan alternatif, organik üretim ve adil ticaret ilkelerini benimsemiş bir giyim markası.  Amacı genç nesildeki bağış algısını değiştirerek modayı,  bireylerin inandıkları değişimi yansıtabilecekleri bir araca dönüştürebilmek. Yapılan her bir ürün alımı karşılığında; birey inandığı sosyal sorunun çözümüne destek olurken aynı zamanda değişimin de parçası oluyor.

WeWALK, görme engelliler için tasarlanmış akıllı bir baston, ‘engel algılama’, ‘telefonla entegrasyon’ ve ‘açık platform’ özellikleriyle 3 devrimsel özellik sunuyor.

Yanlış: Dünyada arama motorlarında büyük bir ayrımcılık olduğu iddia ediliyor; sonuçlardaki görsel ve dil kullanımı insanların etnik kökeni, deri rengi ve cinsiyetine göre farklı düşünce ve duygular yaratacak şekilde sunulabiliyor. Bunun zaten insanların önyargılı içerik üretip, arama yaptıkları için kaynaklandığını söyleyebiliriz, peki teknolojinin mevcut ayrımcılığı gözler önüne serip yaygınlaştıran rolünün bir sorumluluğu yok mu? İşte burada yaşam amacı ve insani değerlerimiz ile tasarlamanın kritik olduğu durumlar ortaya çıkıyor.

Bu noktada incelememiz gereken diğer bir konu da inovasyonun insanlık tarihini en çok etkileyeceği alanda; sağlık-genetik çözümleri. Farklı ülke vatandaşlarının ve etnik grupların, farklı sağlık çözümlerine ihtiyacı olabiliyor. Genelde öncelik verilen gruplar ise paranın geldiği yatırımcı grupların veya para kazanılacak hedef kitlelere oynayan kar odaklı yapılar tarafından belirleniyor. Bu da bizi bugün ve geleceğimizle ilgili çok büyük etik bir sorunla karşı karşıya bırakıyor. Bu nedenle bugün durduğumuz noktada, varoluşumuzu, insanlık olarak değerlerimizi ve çözümleri tekrar gözden geçirmeliyiz. Eski sistemle yeni dünyaya devam etmemiz bir çok acı sonuç yaratacaktır.

Devamı için sayfa numaralarını kullanabilirsiniz.

Sayfalar: 1 2 3 4 5