İŞ DÜNYASI

DigitalAge | 04.01.2017 - 15:13

2016 Türkiye İnovasyon Karnesi

Türkiye’nin 2016 inovasyon karnesi yıldız mı aldı, sınıfta mı kaldı? Ülkemizdeki ‘teknoloji’, ‘ekosistem’ ve ‘insan inovasyonu’na gelin yakından bakalım…

5-İnovasyonda her şirket kendi yol haritasını çizmelidir

Doğru; İnovasyon günümüzde giderek uzmanlaşma ve ekosistem işbirlikleriyle birlikte çalışmayı gerektiriyor. Bu nedenle şirketlerin inovasyona özel tamamen bağımsız ayrı yapısı ve bütçesi olan departmanlar veya şirketler kurması gerekiyor. Bu süreçte her şirketin kendi hedefleri, kültürü ve kaynak yapısıyla kendine özel vizyon ve yol haritası belirlemesi, iş modellerinin inovasyonunu yapması ve hayata geçirerek kendi bilgeliğini oluşturacak şekilde öğrenme süreçlerini çalıştırması gerekmektedir.

Eczacıbaşı 1999’dan beri inovasyona odaklanan ve inovasyon buluşmalarıyla Türkiye’de öncülük eden markalardan biri. Kurum içi inovasyonu teşvik etmek için her sene “Eczacıbaşı İnovasyon Ödülleri” gibi marka etkinlikler organize ediyor.

Arçelik ‘İnovasyon Merkezi’ ile, inovasyonu, ürünle sınırlandırmıyor ve tüm süreçlerde inovatif yaklaşımları hayata geçiriyor. Lokalize ürünleriyle ilgi çeken Arçelik’in, Türkiye’de bir ilk olan Akıllı Ev Asistanı saniyeler içinde kullanıcı sorularını Türkçe yanıtlıyor. Kullanıcılar Akıllı Ev Asistanı üzerinden online alışveriş, yemek siparişi, fatura ödeme, bankacılık işlemleri yapabilecekler, online bilgilere ulaşabiliyorlar.

İnovatif fikir arayışını tabana indirmiş bir TEB inovasyonda öne çıkan bankalardan biri. TEB genel olarak hem inovasyonun araştırması, farkındalığı ve geliştirilmesi için çalışıyor hem de projelerle hayata geçiriyor. CEPTETEB’de Türkiye’de uygulanmayan APİ entegrasyonlarına rekor sürede olanak kıldıkları hackathon’ları, TİM işbirliğiyle hayata geçirdikleri Girişim Evleri, satış ekiplerinin performanslarını daha eğlenceli, daha pratik ve daha motive edici bir şekilde takip etmelerine olanak sağlayan ‘Distribution and Marketing Innovation Awards’ ödüllü HIPPO adlı oyunlaştırma tabanlı platformları gibi bir çok örnek sayabiliriz.

  • Yanlış çünkü;

İnovasyon ekosistem oyuncularının birlikte hareket etmesini ve kolektif vizyona bakmalarını gerektirir.

2016’da Türkiye girişimcilik ekosistemi kurumsal inovasyon alanında ufak ama etkileri büyük olacak bir değişim hareketi başladı. Kurumlar inovasyon amaçlı faaliyetlerini geliştirirken girişimciler ve girişimlerle yaptıkları faaliyet ve iş birliklerini yarışmalara sponsorluk veya ödül gibi erken aşama faaliyetlerinden öteye taşıyarak, iş birliği ve ortak projelere doğru yönelmeye başladılar.

Akbank ve Hürriyet 2016’da bu yönde radikal adım atan iki kurum. Her ikisi de kendi sistemlerine dışarıdaki yazılım geliştiricilerin erişmelerini uygulama programlama arayüzleri (API) ile sağladı. Bu özellikle finansal teknolojiler ve habercilik alanlarında şu anda bilinmeyen birçok gelişmeye temel sağlayacak bir gelişme olduğu için özellikle önemli.

Arçelik ve Microsoft’un birlikte yaptikları, yapay zekayı kullanarak yedek parça yönetim sistemi Kasım 2016’da Avrupa’da EuroCloud yılın projesi seçildi. Binlerce bayinin ihtiyaci olan yedek parça yönetim sistemi yapay zekayı kullanarak, hangi parçadan ne kadar, ne zaman, kimler için gerekli tahminlerini yapıyor.

ECA kendi ürünleriyle, Türkiye’de nesnelerin interneti alanında başarıyla ilerleyen Nuvia’nın 2016 Design Turkey İyi Tasarım Ödülllü Cosa ürünlerini birleştirerek rakipleri arasından ayrışan yenilikçi bir ürün kombinasyonu sundu. Cosa, kullanıcıların kombi ve klimalarını cep telefonundan yönetmelerini sağlayarak ev ısısını 4 mevsim kontrol etmeye ve doğalgaz faturalarında %31, elektrik tüketiminde %40 oranlarında tasarruf etmelerine yardımcı oluyor.

Kendi içimizde rekabet etmek yerine, ekosistem olarak düşünüp, birlikte hareket ederek hep birlikte kazanabiliriz. Bu sene Türk oyun geliştirme sektörü yazılım ihracatı anlamında $400M ile yurtdışına en çok yazılım ihracatı yapan sektör seçildi. Bu sektör tamamen teknoloji inovasyonu ile yaratılmış ve Türkiye’de giderek gelişen ve potansiyeli çok daha büyük bir sektör ve bu gibi alanlar ortak zekayı ve kolektif vizyona ihtiyaç duyuyor.

Değişen dünyada, değişen endüstiler ve disiplinler, araştırma sektörünü de etkiledi. Şirketlere çoklu disiplin yapısı, ulusal ve uluslararası danışman uzman ve akademisyen işbirlikleriyle ‘veri odaklı’ iş ortaklığı çözümleri sunan WeMore, klasik araştırma şirketi anlayışını kırarak, Türk şirketlerinin inovasyon ve dijital dönüşümde yerini alması için trendlerden, prototiplerle öğrenmeye, çıktıların şirket ve ekosisteminin kültüründe içselleştirilmesine kadar geniş bir yelpazede hizmetler sağlıyor. Spor kulüpleri, operatörler, ulaşım, perakende şirketleri başta olmak üzere müşterilerine tasarım odaklı düşünceyle keşif, tanımlama, tasarım, geliştirme ve test süreçlerinde destek sağlıyor.

6-İnovasyon küresel kapsam düşünülerek yapılmalıdır

Doğru: Kullanıcıların deneyim beklentileri, teknolojik çözümlerdeki entegrasyonlar, çok hızlı yayılan dijital girişimler ve sosyal servisler, ülkemizde de çok sıcak takip edilen siber güvenlik gibi uluslar üstü konular, tüm endüstrilerdeki oyuncuları küresel rekabet etmeye itiyor.

Türk Hava Yolları, teknolojik girişimleri ve kurumları bir araya getirerek farklı endüstrilere inovasyonu ulaştırmayı hedefleyen, Silikon Vadisi merkezli teknoloji girişimi topluluğu Plug-and-Play’in inovasyon platformunun ortaklarından biri oldu. Küresel taşıyıcı bu platformda seyahat sektörünün geleceğine yön verecek teknolojileri keşfetmeyi, desteklemeyi ve ölçeklendirmeyi hedefliyor. Bu işbirliği kapsamında Türk Hava Yolları, geleceğin seyahat ürünleri ve servisleri üzerinde çalışan en iyi girişimlerin belirlenmesine yardımcı olurken, erken aşama ya da büyüme evresindeki global teknoloji girişimlerine de erişim sağlayabilecek.

Türk Hava Yolları’nın teknoloji hedefleri ile paralel olarak 2016’da IoT, yapay zekâ ve öğrenme, robotik, artırılmış ve sanal gerçeklik alanlarında teknoloji üreten lider girişimleri, havayolunun inovasyon ekibiyle bir araya getirerek ortak projeler geliştirilmesine olanak sağlayacak.

  • FitWell (Saglık Koçu), cep telefonunlarından özel spor hocası, beslenme uzmanı ve yaşam koçundan oluşan uzman kadro ve kişiye özel sağlık programı ile kullanıcılarının motive bir şekilde uygulayacakları kişiye özel sağlık programları Fitwell’in 100’den fazla ülkede 1 milyondan fazla kullanıcısı var.
  • Başka bir başarılı örnek olarak com ‘u gösterebiliriz. Küreselleşen dünyada birbirimizi anlamak ve anlaşmak için temel dil öğreniminin sıkıcı olması, yazmayı bilenlerin konuşmayı öğrenmekte zorlanması gibi insani sorunlara filmlerden dil öğreterek çözüm sağlayan Voscreen’in şu anda 1 milyonu aşkın kullanıcısı var.
  • Güvenlik teknolojileri, küresel kapsamda düşünülmesi gereken bir alandır. Hem kullanıcı, hem şirket hem de kamunun güvenliği uluslararası risklere karşı dürençli ve standartlarda olmalıdır. İnovasyonun belki de en gerekli olduğu alanlardan biri olan güvenlik teknolojileri Türkiye’de de çok sıcak bir konudur. Devlet birimleri, üniversiteler ve STK’lar siber güvenlik farkındalığı yaratmak, kaliteli işgücü yaratmak, yazılım ve donanım ihtiyaçlarımız için birlikte çalışmalar yapıyor. Devlet kurumları, bu alandaki yenilikçi ürünlere hibeler ve vergi avantajları sağlıyor ve ulusal güvenlik yazılımlarının kullanımına olanak veriyor. Kullanıcının daha önce güvenli odlama bilgisi olmadan yazılım yapmasının inovasyonu olan Statik kod Analizi’nde AttackFlow, herhangi bir güvenlik sorunu ortaya çıktığında ekiplerin hızla aksiyon alması için cevap verme sürelerinde önemli farklar yaratan Güvenlik Otomasyonu inovasyonunda Innovera Labs (A.T.A.R.) gibi şirketler öne çıkıyor.

Yanlış: Her ülkenin kendine has kültürü, dili, kullanıcılarının da özgün beklentileri ve acı noktaları var. Bunlar inovasyonun olmazsa olmazları olan deneyim ve iş modeli tasarımında kritik önem taşır. Küresel ürün ve servislerin, lokal hedef kitlelerinin ihtiyaçlarına uygun davranması kullanıcılar açısından standart bir beklenti halini aldı.

Örneğin Pegasus 15 Temmuz darbe girişimi sonrası bilet tarihlerini değiştirmek isteyen misafirlerinin web sitesi ve çağrı merkezlerini kitlemesiyle geliştirdiği ek bir uygulama ile misafirlerin değişim işlemlerini kendilerinin yapmasını sağladı ve müşteri deneyiminde memnuniyet sağladı.

Türkiye’nin GSYH’de yılda 30 milyar TL katkıda bulunabilecek Akıllı şehir dönüşümüyle ilgili olarak, Vodafone, Deloitte ve Türkiye Bilişim Vakfı tarafından hazırlanan “Akıllı Şehir Yol Haritası Raporu”nun uzantısı olan www.sehirsizin.com sayesinde, yakında vatandaşların ihtiyaç ve beklentileri daha sistemli ve lokal bazda takip edilebilecek.

Son zamanlarda ilgi ceken ve lokal ihtiyaçlara odaklanan başka bir inovatif proje bukoli.com uygulaması oldu. Bukoli.com, internet alışverişlerinde teslimatta ürünle tüketiciyi buluşturmayı kolaylaştırıyor. Bukoli, çesitli noktalarla (çevredeki çesitli dükkanlar) teslimat noktası olarak anlaşma yaparak, alıcıların gelen ürünü teslimat koduyla beklemeden teslim noktasından almasına olanak veriyor.

İTÜ Çekirdek girişimlerinden ustamdan.com lokal kültür, zanaat ve hikayelerin miras aktarımı için çalışan sosyal bir girişim. ustamdan.com ekibi şehir şehir dolaşarak işinin ehli zanaat ustalarıyla tanışıyor, onların hikayelerini, tarihini, ürünlerini tüm Türkiye’ye ulaştırıyor ve zanaat ustalarının liderliğinde modern tasarımcıları birleştirerek e-ticaretle kültür motiflerimizi taşıyan ürünlerin yaygınlaştırılmasını ve sürdürülebilirliğini sağlamayı hedefliyor.

Devamı için sayfa numaralarını kullanabilirsiniz.

1 2 3 4 5