Skip to main content

Dijital yatırımları olan araştırma şirketleri, pandemi döneminde markalara en az sorun ile en kısa sürede çözüm üretecek şekilde hizmet vermeye odaklanırken, markalar ise bu süreçte kolay uygulanabilen ve güvenilir sonuçlar sunan dijital çözümler arayışına yöneliyor.

Dijital yatırımları olan araştırma şirketleri, pandemi döneminde markalara en az sorun ile en kısa sürede çözüm üretecek şekilde hizmet vermeye odaklanırken, markalar ise bu süreçte kolay uygulanabilen ve güvenilir sonuçlar sunan dijital çözümler arayışına yöneliyor.

Konu ile ilgili olarak Nöropazarlama Danışmanı Seda Genç, “Klasik pazarlama araştırmalarında çalışmaların belli bir katılımcı grubuyla gerçekleştiriliyor olması, pandemi döneminde markaların alternatif araştırma yöntemlerine yönelmesine neden oldu. Dünyada, bu bağlamda nöropazarlama araştırmalarını online olarak yapay zeka ve “machine learning” teknolojilerini kullanarak gerçekleştirebilen çok az sayıda şirket bulunuyor.

Pazarlama araştırmalarında yapay zeka ve machine learning teknolojilerinin kullanımı dünya çapında Coca-Cola, Facebook, Lego, Heineken, Kantar, Microsoft gibi birçok markanın tercih ettiği bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor ve pazarlama araştırmalarının geleceğine de yön veriyor.” dedi.

Pandemi online çözümlere olan ilgiyi artırdı

Nöropazarlama Danışmanı Seda Genç, pandemiyle birlikte online nöropazarlama çözümlerinin hız kazandığını söyleyerek, bu sayede “eyetracking”, “EEG” gibi laboratuvar araştırmalarından elde edilen duygusal metriklerin de online olarak ölçümleme olanağı kazandığına dikkat çekerken, online çözümlerin pandemiyle birlikte markaların ve birçok araştırma şirketinin de dikkatini çekmeye başladığını sözlerine ekledi.

NeuroOnline araştırmalar hakkında da detaylı bilgiler veren Genç, şunları kaydetti: “Bu araştırmalarda katılımcılar, fiziksel bir ortamda bir araya gelinmesine gerek kalmadan, iletilen bir link aracılığıyla araştırmaya dahil ediliyor ve sorular yanıtlandıktan sonra cevaplar ilgili analizleri yapmak üzere bize ulaşıyor.

Online anketlerden farklı olarak iletilen linklerde her bir proje için programlanmış özel bir yazılım kullanılan araştırmalarda, sorulan sorular uzmanlar tarafından özel olarak kurgulanıyor.

Katılımcıların cevap hızları, nasıl bir cevap verdiği vs. birçok veriyle psikometrik ölçümler yaparak duygusal ilgilenim, motivasyon, hafızaya ve dikkate ilişkin birçok bilgiye ulaşılabiliyor. Üstelik laboratuvar çözümlerine kıyasla çok daha düşük maliyetle, daha kısa sürede ve yüksek güvenilirlikle iç görüler elde ediliyor.

Marka, kişi ya da görsellere karşı duygusal ve bilişsel ilişkileri anlamak için kullanılan IAT (Implicit Association Test), direkt olarak arzuya ilişkin motivasyonel bilgiler edinilmesini sağlayan FRT (Fast Response Test), katılımcılara bazı kelimeler göstererek markayla, ürünle nasıl ilişkili bulduğunu anlamaya yönelik sorular sorulan EAT (Explicit Association Test) ve kişinin mikro ifadelerinden yola çıkarak duygunun ne olduğunu tespit edildiği (öfke mi? mutluluk mu? tiksinme mi? vs.) FACS (yüz okuma) NeuroOnline çözümlerinden bazıları olarak karşımıza çıkıyor.” diye konuştu.

Online araştırmalarda 500 milyondan fazla veri kullanılıyor

Online çözümlerin sadece iş süreçlerini kolaylaştırmakla kalmadığını, özel bir deneyim sunulduğunu dile getiren Seda Genç, şöyle devam etti: “NeuroOnline çözümler sayesinde zaman ve maliyet tasarrufu ile daha efektif çözümler sunulmaya başlandı.

Neurovision da bu çözümlerden biri. Yapay zeka tabanlı bu yazılım sayesinde tıpkı eye-tracking’de olduğu gibi dikkati ölçümleyebiliyoruz. Üstelik herhangi bir örneklemle çalışmaya gerek kalmadan. Kullandığımız yapay zeka ve ML teknolojileri arka planda 12.000 üzerinde kişiden elde edilmiş 500 milyon üzerinde eyetracking verisinden yola çıkarak dikkati ölçümlüyor (hatta bu rakamlar şu anda 20 bine yakın, sürekli yeni eyetracking verileri yükleniyor ve sistem bu verilerden öğreniyor).

Bu tür araştırma çözümleri sunarken kullanılan yapay zeka teknolojileri konusundaki en kritik şey, güvenilir modeller kullanarak doğruluk oranı yüksek tahminlerde bulunmaktır. Neurovision benzer araçlar arasında %90’ın üzerinde tahminleme oranıyla en güvenilir araçlardan biri olarak karşımıza çıkıyor.

Özellikle reklam ajansları, markaların pazarlama departmanları ve klasik araştırma şirketleri kurumsal satın almalar yaparak kendi reklamlarını ve kampanyalarını çıkmadan önce Neurovision’la kendi içlerinde test edebiliyorlar. Böylece işe yaramayan noktaları tespit edip yayına çıkmadan optimize etme şansına sahip oluyorlar.” dedi.

Nasıl çalışıyor?

Yazılım kredi sistemiyle çalışıyor. Görsel ve video analizi yapıyor. 1 görsel 1 kredi harcarken, 15 saniyelik bir video 5 kredi harcıyor. İhtiyacınız olan kaç krediyse ona göre kredi satın alabiliyor, alternatif planlar arasından dilediğiniz planı seçebiliyorsunuz. Böylece örneğin, 1000 Euro’luk bir araştırmayı 10 Euro’ya yürütebiliyorsunuz.

Reklamınızı ya da istediğiniz herhangi bir görseli (bir web sayfası, afiş, banner vb. olabilir) sisteme yüklemeniz yeterli. Dilerseniz analizleri rapor olarak bilgisayarınıza indirebiliyorsunuz.

Seda Genç – Nöropazarlama Danışmanı