TEKNOLOJİ

DigitalAge | 03.09.2019 - 10:23

Teknoloji pazarlamayı da ele geçirdi

Pazarlama dünyasında devir artık teknoloji ve otomasyon devri. Pazardaki tüm oyuncular ‘pazarlama teknolojileri’ ismi ile literatüre giren yeni nesil teknolojileri en verimli şekilde kullanarak kusursuz müşteri deneyimleri yaratmanın peşinde.

Teknoloji baş döndürücü hızıyla hayatımıza girdiği andan itibaren hepimiz bu dev dalgayı anlamakta ve uyum sağlamakta güçlük çektik. Teknolojinin pazarlama dünyasına adım atmasıyla ilk dönemde açıkçası markalar ve pazarlama birimleri de yeni düzene alışamadı. İlk dönemlerinde dijital birim, ana pazarlama ekibinin minik parçasıyken şu anda ya dijital için ayrı birimler kurulmuş ya da dijital, pazarlamanın merkezine oturmuş durumda. Son dönemde ise lokal ve uluslararası pek çok marka pazarlama çalışmaları için teknolojiyi mükemmel düzeyde kullanmaya başladı. Bugünün pazarlama dünyasında teknoloji, neredeyse her alanda kullanılıyor ve artık tüm bu kullanım ‘pazarlama teknolojileri’ adını verdiğimiz şekilde literatüre girmiş durumda. Pek çok alanda kullanılan pazarlama teknolojileri ana hatlarıyla SEO ve reklam yönetimi, sosyal medya ve pazarlama otomasyonu/pazarlama bulut çözümleri alanlarında öne çıkıyor. Tüm bu alanların çıktılarını ve verilerini analiz edebilme yeteneği ise pazarlama dünyasını bambaşka boyuta taşıyor.

Kişiselleştirilebilir reklam devri başladı

SEO ve reklam yönetimi konusu özellikle arama motoru teknolojilerinin gelişmesiyle hayatımıza girdi ve pazarlama teknolojileri konusuna öncülük etti. İlk dönemlerinde reklam planlama aracı olarak ortaya çıkan araçlar şimdilerde kusursuz planlama yeteneklerini ortaya koyarken, yapay zeka sayesinde artık reklamın kime, hangi anda, hangi mesajla çıkabileceğine karar verir düzeye geldi. SEO için yaratılan teknoloji araçlarıysa daha doğru, alakalı ve hedef odaklı arama motoru sıralaması edinmek için vazgeçilmez parçalarımız oldu.

Sosyal medyada kişisel verilere dikkat

Karşımıza ilk çıktığında ne yapacağımızı tam anlayamadığımız, hadi itiraf edelim çöpçatanlığa yarayacağını sandığımız sosyal medya, markaların kendilerini ifade edebildikleri hatta kendi medyalarını oluşturduğu bir alana dönüşürken, ne yapacağını ya da nasıl ilerleyeceğini bilmeyen markaların imdadına sosyal medya analiz ve yönetim araçları yetişti. Hesapların yönetiminden, sosyal medya takibine, farkında olunmayan çığ etkisinin anlaşılmasından, takipçi ve kullanıcı analizine kadar birbirinden farklı o kadar sofistike araçlar oluştu ki bu araçları kullanmadan sosyal medya iletişimi yapabilmek imkansız hale geldi. Öte yandan sosyal medya postlarınızı photoshop gibi ileri düzey araçlar yerine, online olarak hazırlayabileceğiniz tasarım araçları ve hedef işinizle ilgili influencer bulabileceğiniz araçlarsa pazarlamayı çok daha kolay hale getiren parçalar oldu. Sosyal medyada pazarlama teknolojileri kullanmakla ilgili en büyük sorunsa kişisel veri konusunda karşımıza çıkıyor. Cambride Analytica vakasıyla karşımıza çıkan bu sorunun da tetiklemesiyle takipçi ya da kullanıcı analizi ve iç görüsü yapabilmek artık neredeyse imkansız hale geldi.

Parlayan yıldız pazarlama otomasyonları

E-posta pazarlamayla başlayan ve artık günümüzde tamamen segmente ederek, her kanalı kişiselleştirilmiş şekilde tek bir elden yönetebilmeye imkan sağlayan teknoloji haline dönüşen pazarlama otomasyonlarıysa son dönemin tartışmasız yıldızları. Özellikle mevcut müşteriyi tekrar ve daha fazla ürün/hizmet satın almaya, müşteri adaylarını ise müşteriye dönüştürme konusunda tartışmasız etkisi olan pazarlama otomasyonları pazarlamacıların çok kanallı pazarlama yaklaşımını kusursuz biçimde uygulamasına yardımcı oluyor. Özetleyecek olursak ideal bir pazarlama otomasyonu, markanın internet sitesi, mağaza vb tüm kanallarından oluşan verileri tek bir elde toplayıp anlamlı şekilde segmente etmeye yararken, segmente edilmiş kullanıcılara e-posta, SMS, anlık bildirim, internet sitesi bannerları/widget’ları, Google ve Facebook reklamları gibi kanallardan kişiselleştirilmiş mesajlar gönderilebilmesine olanak tanır. Bunun yanında müşteri yolculuğunu analiz ederek, müşteri davranışlarına göre otomatikleştirilmiş mesajlar üretilebilmesini sağlar. Pazarlama otomasyonları neredeyse tüm pazarlama aktivitelerini tek bir elden yönetebilmeye yararken, kusursuz müşteri deneyimi yaratabilmek için pazarlama teknolojilerinin ulaşabildiği son noktayı da tarif ediyor.

Teknoloji yaratıcılığı taçlandırır

Aynı zamanda hepimizin birer müşteri olduğundan hareketle bir adım geriye atarak düşünürsek, çağımız müşterisi lüzumsuz mesajlar ve iletişimle artık rahatsız edilmek istemiyor. Kendisinin gerçekten aradığı yerde hazır biçimde O’nu beklememizi ya da gerçekten onunla ilgili mesajları iletmemizi bekliyor. Bu beklentiye yanıt verebilmek için, markalar olarak pazarlama teknolojilerine her geçen gün daha fazla önem veriyoruz. Oracle’ın üst düzey pazarlama yöneticileriyle yaptığı ankete göre, pazarlamacıların yüzde 66’sı önümüzdeki beş yılda pazarlama teknolojilerine çok daha fazla yatırım planladıklarını belirtirken, Gartner’ın yaptığı araştırmaya göre 2018-2019 yılında pazarlama teknolojilerine yapılan yatırım bir önceki döneme göre yüzde 29 artış göstermiş durumda. İstatistiklerle sizi boğmadan şunu özetlemek gerekirse, yapılan tüm araştırmalar ve öngörüler önümüzdeki dönemde pazarlama teknolojilerinin çok daha öne çıkacağını ortaya koyuyor.

Bununla birlikte son dönemde üzerine kafa yorulan meselelerden biri de;  teknolojinin yaratıcılığı örselediği ya da gölgelediği. Oysa teknoloji yaratıcılığı daha olumlu anlamda tetikler hale geldi. Yaratıcılığın teknolojiden yararlanma ve teknolojinin yaratıcılığa yaptığı katkılar konusunu bir sonraki yazıma bırakıyorum.

Sercan Çalbak, Related Digital Pazarlama ve İletişim Direktörü