Skip to main content

Sürdürülebilir moda günümüzün dikkat çeken konuları arasında yer alıyor. Ülkemizde bu alanda 2016’da kurulan bir girişim olan reflect’ten hikâyesini dinledik.

Dünya Doğayı Koruma Vakfı’nın (WWF) verilerine göre, bugün bir tişört üretmek için 2,7 ton su kullanılıyor. Ayrıca İngiltere’deki evlerin dolaplarında 47 milyar dolara yakın giyilmemiş kıyafet bulunduğu tahmin ediliyor. Bu veriler modada sürdürülebilirliğin önemini ortaya koyuyor. Türkiye’de de sürdürülebilir modayla ilgili bir girişim var: reflect. Girişimin İş Geliştirmeden Sorumlu Kurucu Ortağı Eray Erdoğan’dan çalışmalarına dair bilgi aldık.

Reflect Studio İş Geliştirmeden Sorumlu Kurucu Ortağı Eray Erdoğan’a öncelikle reflect’in nasıl bir düşünceyle yola çıktığını soruyoruz. Erdoğan, manifestolarında üç madde olduğunu ve bu düşünceyle harekete geçtiklerini söylüyor. Bu manifesto şu maddelerden oluşuyor: Her satın alma bir onaylamadır, radikal şeffaflık güven inşa eder ve giydiğin şey bir hikâye anlatır.

Üçüncü koleksiyon “Zero” çıktı

Reflect Aralık 2018’de “Zero” adını verdiği üçüncü koleksiyonu satışa sundu. Koleksiyonda dünya tarihinde öne çıkan kişi ve olaylardan esinlenerek tasarımların yapıldığı 9 hikâyeli ürün de yer alıyor. Örneğin, bundan 50 yıl önce kadınların Boston Maratonu’nda koşmasına izin verilmezken, Katherine Switzer’ın bu maratona erkek adıyla kaydolması ve yarışmaya katılarak 261 göğüs numarasıyla yarışmasını anlatan “261” isimli ürün gibi. Ayrıca Zero’daki bütün ürünlerde QR kodlar bulunuyor ve kodlar taratıldığında ürüne ait üretim ve tasarım süreci de görüntülenebiliyor. Erdoğan,  henüz bir ay dolmadan bazı modellerin bedenlerinin tükendiğini aktarıyor. Zero koleksiyonun reflect’in internet sitesi dışında ASOS, Hipicon, Lidyana, Souq Online ve Yoga Zero’dan almak mümkün. Ayrıca offline kanalda ise Souq Dükkan  (Kanyon AVM) ve Building  (Akmerkez, Akasya AVM şubeleri) mağazalarından Zero’ya ulaşılabiliyor.

Sürdürülebilir moda konusunda en önemli noktalardan biri de, tedarikçi seçimi. Erdoğan’a bu sürecin nasıl yürüttüklerini de sorduk. Erdoğan, “Sadece belirli sertifikasyonlara sahip üreticilerle çalışıyoruz. Sertifikasyonlarla yetinmiyor, çalışacağımız üreticilerimizin üretim yerlerini ziyaret ediyor, çalışma şartlarını biz de kendimiz bizzat görüyoruz, etüt ediyoruz” bilgisini veriyor. Reflect ayrıca markalarla da işbirliği yapıyor. İşbirliği yaptıkları markalar arasında Allianz’dan Red Bull’a, Zorlu’dan Sabancı’ya değişen kurumlar bulunuyor.

Reflect’in yurtdışı ve yatırım planları

Eray Erdoğan’la yurtdışına açılma ve yatırım konuları üzerinde de durduk. Erdoğan yurtdışına açılmak için kesinlikle planları olduğunu ve bu amaçla Londra’da bir kişiyi işe aldıklarını belirtiyor. Yatırım için ise Erdoğan şu değerlendirmeyi yapıyor: “Geçtiğimiz sene S360’ın kurucusu Kerem Okumuş’tan bir yatırım aldık. Önümüzdeki 6 ayda da toplam 250 bin dolarlık bir yatırım turuna çıkmayı hedefliyoruz. Bu yatırımla yurtdışında ekip kurmayı ve marka yatırımlarımızı artırmayı planlıyoruz.”