Skip to main content

Tüm platformlarda İnterneti en fazla kullanan yaş grubunun geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da bu yıl da 25-34 yaşları arasındaki internet kullanıcıları olduğu göze çarpıyor. Masaüstü platformlarından internete erişen kullanıcıların yaş dağılımı 2016 yılının ilk altı ayına göre önemli bir farklılık gösteriyor. 2016 yılı ilk 6 aylık döneminde 35 yaş ve üzeri kullanıcıların payı yüzde 30 seviyesindeyken, 2017 yılının aynı döneminde bu oran yüzde 44’e yükselmiş durumda.

2017 yılının ilk altı ayı geride kalırken, Türk internet kullanıcılarının internete erişmek için tercih ettikleri platformlarda meydana gelen değişim göze çarpıyor. 2017 yılına kadar masaüstü bilgisayarlar en fazla tercih edilen platformlar olurken 2017 yılında Mobil cihazlardan internete erişen kullanıcı sayısı masaüstü bilgisayarlardan internete erişen kullanıcı sayısını geçti. IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması sonuçlarına göre, Temmuz 2017 itibariyle 34,2 milyon gerçek kullanıcı masaüstü bilgisayarlardan internete bağlanırken, akıllı telefonlarından internete erişen gerçek kullanıcı sayısı 37,3 milyon seviyesine ulaşmış durumda.

2017 yılının ilk altı aylık döneminde masaüstü platformlarda en fazla ziyaret edilen yayıncı Sahibinden.com olurken mobil platformlarda ise Hürriyet.com.tr en çok ziyaret edilen site oldu.

Toplam mobil erişim ölçümlemesinde yeni adımlar

IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırması “Web Siteleri” raporu kapsamında hazırlanan Mobil ölçümleme verileri sadece mobil tarayıcı ölçümlerini içeriyor. Ancak bu yılın sonuna kadar mobil uygulama ölçümlerinin de mobil tarayıcı ölçümlemeleriyle konsolide edilerek rapora dâhil edilmesi için çalışmalara başlanmış durumda. Hâlihazırda mobil uygulama ölçümlemeleri için gerekli entegrasyonu yapmış yayıncı sayısı limitli olmakla birlikte bu sayının da önümüzdeki dönemde artması bekleniyor.

IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması Mobil Uygulama Raporu, Haziran 2017

Tüm platformlarda interneti en fazla kullanan yaş grubunun geçtiğimiz yıl olduğu gibi bu yıl da bu yıl da 25-34 yaşları arasındaki internet kullanıcıları olduğu göze çarpıyor. Masaüstü platformlarından internete erişen kullanıcıların yaş dağılımı 2016 yılının ilk altı ayına göre önemli bir farklılık gösteriyor. 2016 yılı ilk 6 aylık döneminde 35 yaş ve üzeri kullanıcıların payı yüzde 30 seviyesindeyken, 2017 yılının aynı döneminde bu oran yüzde 44’e yükselmiş durumda. Mobil platformlarda ise 35 yaş altı kullanıcıların payı yüzde 60 seviyesinde gerçekleşiyor. Masaüstü platformlardan internete erişen kadın kullanıcıların oranı yüzde 42 seviyesinde ve bu oran mobil platformlarda yüzde 45 seviyesine yükseliyor.

İnternet kullanıcılarının en fazla ilgi duydukları içerikler internete erişmek için kullandıkları platformlar bazında farklılık gösteriyor.

Masaüstü kullanıcılarının en fazla ilgi duyduğu 5 içerik kategorisi Arama Motorları, Video, Sosyal Ağlar, Haber ve Kurumsal kategorileri olurken, mobil platformlarda sıralama biraz farklılaşıyor. Haber içerikleri mobil platformlardan internete erişen kullanıcılar arasında ilk sıralara yükseliyor. Kullanıcıların ihtiyaçları ilgi duydukları içerikleri de etkiliyor. Kamu ve eğitim kategorilerinde yer alan sitelere erişim kış aylarında sınav ve tercih dönemlerinde daha yüksek erişime sahipken yaz döneminde sırasıyla yüzde 3 ve yüzde 4 düşüş gösteriyor. Buna karşılık yine dönemsel ihtiyaçların etkisiyle turizm içeriklerine olan ilginin yaz döneminde artması sebebiyle turizm içerikli sitelere erişim kış dönemine göre ortalama yüzde 3 artıyor.

Gemius ölçümleme araştırmalarındaki yakın dönemli yenilikler

Bir süredir devam etmekte olan mobil kullanımlardaki yükselme trendini de göz önünde bulundurduğumuzda araştırmanın mobil verileri sağlamadaki yetkinliğini artırmak üzere çalışmalarımızı hızlandırdık. 2017 yılı Mart ayı itibariyle ölçümlemeye dahil olan ve Gemius takip kodlarını sistemlerine entegre etmiş yayıncılar için mobil sosyo-demografi verileri sunmaya başladık. Gemius takip kodu bulunmayan sitelerin mobil erişimlerini ve kullanıcı sosyo-demografilerini verebilmek için de mobil yazılım paneli oluşturma çalışmalarımıza hız verdik. 2018 yılı ilk 6 aylık dönemi içinde bu veriyi sağlamayı hedefliyoruz.

2017 yılı Haziran ayından itibaren tüm sektörün beklediği ve dijitalin hızına yakışır bir geliştirmeyle günlük (overnight) veri üretimine geçtik. Artık bir gün öncesine ait Pazar verilerini ertesi gün yayımlayabiliyoruz. Böylelikle hem rekabeti takip edip hızlı aksiyon almak isteyen yayıncılar hem de kampanyalarında optimizasyon yapmak isteyen medya planlama ajansları için raporun faydasını oldukça arttırmış olduk. İnternet siteleri için gerçekleştirdiğimiz bu geçişi önümüzdeki birkaç ay içinde “stream” içeriklerinde de gerçekleştireceğiz. Dolayısıyla TV ölçümlemesinde olduğu gibi dijital video izlenme ölçümlemelerini de günlük olarak vereceğiz.

Yine bu yıl uzun zamandır pazarın beklediği bir başka yenilik olan “Total Platform” verilerini üretmeye başladık. Masaüstü, akıllı telefon ve tablet kullanıcılarının duplikasyondan arındırılmış bir şekilde platform bağımsız erişimini verebiliyoruz. Böylece bir yayıncının pazardaki toplam erişim gücünü ölçümlemek mümkün hale geliyor.

Önümüzdeki dönemde de mobil uygulamalar, video streaming ölçümlemelerinin geliştirilmesi gibi sektörün ihtiyaç duyduğu yenilikleri sunabilmek üzere çalışmalarımıza devam ediyoruz.

Gülcan Çörek

Gemius Ölçümleme Projeleri Müdürü