Skip to main content

Başbakan Boris Johnson’a göre İngiltere “yeşil endüstri devrimine” ayak uydurmak amacıyla yatırımlar yapacak.

Başbakan Boris Johnson’un, İngiltere’de önümüzdeki yıldan itibaren inşa edilecek olan tüm binalara ve evlere getirilecek olan elektrikli araç şarj ünitesine sahip olma şartını bugün açıklaması bekleniyor. BBC, Johnson’un bu açıklamayı ülkenin yeşil endüstri devrimine adaptasyon konusunda atacağı bir adım olarak nitelendireceğini paylaştı.

Hükümete göre bu yasal zorunluluğun ardından ülke çapında her yıl yaklaşık 145 bin elektrikli araç şarj ünitesi kurulumu yapılacak.

Sıfırdan inşa edilecek olan evlerin ve binaların yanı sıra, inşa edilecek olan süpermarketler, iş yerleri ve büyük tadilata girecek olan binaların da bu zorunluluğa tabii olacağı biliniyor.

Öte yandan, İşçi Partisi bu konuyla ilgili olarak hükümete eleştirilerine devam ediyor.  Ülke çapında kurulumu yapılacak olan elektrikli şarj ünitelerinin dağılımı konusunda hükümetten bir açıklama gelmediğini söyleyen parti, Londra’da ve ülkenin güneydoğusunda İngiltere’nin geri kalanı ve Galler’den daha fazla şarj noktası olduğunu belirtti. Ek olarak, düşük ve orta gelirli ailelerin elektrikli araç almaları ve ülkenin ihtiyacı olan gigafabrikaların kurulması konusunda hükümetten hiçbir yardımın gelmediğine de değinildi.

Hükümet, bu zorunluluk ile elektrikli araçları şarj etmenin günümüzde benzinli ya da dizel araçların yakıtını doldurmak kadar kolay olacağını açıklarken, hızlı şarj noktalarında işlemleri kolaylaştırmak için temassız ödeme yöntemleri gibi daha basit ve hızlı ödeme yöntemlerinin sunulabileceğini de ekledi.

İngiltere çapında an itibarıyla 25 bin kadar şarj noktası bulunurken, Rekabet ve Piyasalar Kurumu (Competition and Markets Authority), 2030 yılında kadar bu rakamın 10 katına çıkarılmasının gerektiğini açıkladı.

Elektrikli araçlara geçiş, İngiltere’nin iklim hedefleri stratejisinin bir parçası, zira 2019 yılı oranlarına göre araçlar ve taksiler İngiltere’nin karbon salımının yaklaşık %16’sının kaynağı.

Jaguar ve Volvo gibi bazı büyük otomobil üreticileri sırasıyla 2025 ve 2030 yıllarında tamamıyla elektrikli araç üretimine geçişi tamamlayacaklarını açıklarken; Ford, 2030 yılında Avrupa’da satılan tüm araçların elektrikli olacağını duyurdu. Öte yandan, dünyanın en büyük dört otomobil üreticisi olan Volkswagen, Toyota, Renault-Nissan ve Hyundai-Kia, geçtiğimiz günlerde yapılan COP26 iklim zirvesinde 2035 yılından itibaren sıfır karbon salımına sahip araçları satmaya başlama taahhüt veremediler.

İngiltere’de 2018 yılında %2,5 olan elektrikli araç satışı, 2020 yılında %10’a ulaştı. Fakat, ülkede bulunan şarj istasyonlarının dağılımının yeterli olmaması konusunda eleştiriler sürüyor. The Policy Exchange adlı düşünce kuruluşu, şarj istasyonlarının kurulumunda ülkenin geri kaldığını ve özellikle kırsal bölgelerde şarj kör noktaları olabileceğini açıkladı. Bazı milletvekilleri ise kamusal alanlarda bulunan şarj noktalarında uygulanacak olan fiyat politikalarının denetlenmelerinin gerektiğini söyleyerek, insanların evlerinde ödedikleri elektrik ücretinden çok daha pahalı faturalarla karşılaşmamaları konusunda garanti verilmesini istediler.

Friends of the Earth’in politika direktörü Mike Childs, bahsi geçen zorunluluğu olumlu karşılarken, inşa edilecek alanların yüksek kalitede toplu taşıma imkânlarına sahip olmalarına, toplu taşımanın trafik tıkanıklıklarını ve karbon salımını azaltacağı gerekçesiyle dikkat edilmesi gerektiğini belirtti.

Son olarak, hükümetin şarj üniteleri konusunda yapacağı açıklama ile birlikte bir hidrojen projesi için 10 milyon pound bütçe ayrıldığını da açıklaması bekleniyor. Bu proje ile Birleşik Krallık’ın en büyük elektrolizörünün kurulması ve burada suyun hidrojen gazına çevrilerek enerjinin depolanmasının kolaylaştırılması ve Glasgow civarındaki yerel taşıma hizmetleri için kullanılması hedefleniyor.

Kaynak: New homes in England to have electric car chargers by law – BBC News