Skip to main content

Toyota, pek çok otomotiv firmasının aksine elektrikli araçları karbon nötr olma konusunda tek seçenek olarak görmüyor, hibrit ve hidrojenli araçlar üzerinde de çalışıyor.

Dünyanın en büyük otomobil üreticisi Toyota’nın CEO’su Akio Toyoda, haftasonunu hidrojen motorlu bir Toyota Corolla ile Japonya’nın batısında bulunan bir yarış pistinde geçirdi. Toyota’nın Mazda ile birlikte düzenlediği etkinlikte iki üretici de hidrojen yakıtı kullanan araçlarını tanıttılar. Hidrojen yakıtlı araçlar, fosil yakıt kullanan araçların motorlarına benzer içten yanmalı motorlar kullanmalarına rağmen karbon nötr olmaları ile biliniyorlar.

General Motors, Jaguar, Volvo, Tesla gibi gibi diğer büyük otomotiv şirketlerinin aksine karbon salımını azaltma konusunda sadece elektrikli araçların değil, hibrit ve hidrojen yakıtlı araçların da çözüm olabileceğine inanan Toyota, karbon salımını azaltmak için dünyanın farklı bölgelerinde farklı teknolojilere ihtiyaç duyulduğunu belirtiyor. Toyota’ya göre, elektrikli araçlar Avrupa gibi enerjinin yenilenebilir kaynaklardan elde edilebileceği bölgeler için iyi bir seçenek iken, hibrit ve hidrojen yakıtlı araçlar diğer bölgeler için daha uygun seçenekler.

Toyota, hidrojeni yakıt olarak kullanan iki tür araç üzerinde çalışıyor: Hidrojeni fosil yakıtlara benzer bir şekilde içten yanmalı motor ile yakarak enerji üreten araçlar ve hidrojen yakıt pilleri ile hidrojen ve oksijen arasındaki kimyasal tepkimenin açığa çıkardığı enerjiden yararlanan araçlar.

Toyota’nın baş mühendisi Naoyuki Sakamoto, geçtiğimiz hafta yaptığı açıklamada geleneksel içten yanmalı motorların hidrojen ile çalışabilmesi için yakıt enjeksiyon sistemi ve yakıt beslemesinde ufak ayarlamaların yapılmasının yeterli olduğunu belirtmişti. Toyoda’ya göre bu durum, Japonya’da otomotiv sektörünün tamamıyla elektrikli araç üretimine yönelmesi durumunda içten yanmalı otomobil parçaları üreten endüstride çalışan yüzbinlerce insanın işinden olmasının önüne geçecek.

Toyoda, bazı üreticilerin sadece içten yanmalı motorlar için parça ürettiklerini ve gelecek ile ilgili kaygılı olduklarını belirtirken, Toyota’nın karbon nötr olma yolunda birden fazla seçeneği değerlendirmek istediğinin altını çizdi.

Sakamoto’ya göre Toyota’nın yarış araçları üzerinden bu tanıtımı yapması ise geliştirmeyi hızlandırmak için. Sakamoto ayrıca, motorun hâlâ test aşamasında olduğunu ve yarış ortamında test etmenin motorun ticarileştirilmesini hızlandırmak için Toyota’ya gerekli verileri sağlayacağını belirtti.

Toyota, hidrojen motorlu araçları ne zaman satışa sunacağı konusunda herhangi bir açıklama yapmazken, toplumun hidrojeni ne kadar benimseyeceğinin önemine değindi.

Bloomberg analisti Tatsuo Yoshida’ya göre bu konu hidrojen motorlu araçların önündeki en büyük sorun. Bu yakıtla çalışan araçların benimsenmesi için hidrojen tedariğinin olması ve yakıt istasyonlarının kurulması gerekiyor. Fakat bugüne kadar hidrojenin oldukça yavaş bir şekilde yayıldığı söylenebilir.

Yoshida, belirli bir rotada yol alan otobüslerin ve kamyonların kısıtlı altyapı ile de olsa çalışabileceklerini, fakat hidrojen yakıtlı otomobillerin altyapı ile birlikte yaygınlaşması gerektiğini söylüyor.

Toyota, hafta sonu yapılan yarışın toplumun hidrojeni benimsemesini hızlandıracağını belirtirken; Toyoda, otomobil üreticilerinin karbon nötr araçlar üretmek için çalıştıklarını, motor sporlarına duyulan ilgiyi kullanarak birden fazla seçeneğin olduğunu topluma duyurmak istediklerinin altını çizdi.

Kaynak: Toyota CEO Defends Combustion Engines: ‘The Enemy Is Carbon’ – BloombergQuint