Skip to main content

Bu yıl aslında bilinen teknolojilerin, zaman içinde daha net ortaya çıkan kullanım alanlarıyla tanıştık. Peki 2020 yılı için mevcut trendler ile sektörel bazda öngörülen trend başlıkları neler olacak?

2020 yılı, teknoloji dünyasında yeni yatırımlarla birlikte umutlu bir görüntü ile başladı diyebiliriz. Sektörde global trendlere uygun başlangıçlar yapmayı hedefleyen, başarılı iş modellerini taklit edip, özümseme gayretinde çaba da görünüyor. Tabii ki birçok iş kolu da, mevcut iş yükünün azalması ve bütçe kısıntılarını konu ediniyor. Bu noktada yeni teknolojilerle daha da etkili çözümler sağlanabileceğini söylemek yanlış olmaz.

Bu yıl aslında bilinen teknolojilerin, zaman içinde daha net ortaya çıkan kullanım alanlarıyla tanıştık. Hatta bu vesileyle belki daha mikro ölçeklerde kullanımlara da şahit olacağız. Bu olumlu atmosferle birlikte, 2020 yılı için mevcut trendler ile sektörel bazda öngörülen trend başlıklarına bakalım:

1- Mobil reklam sektörü:

Gerek uygulamaların para kazanması, gerekse uygulamanın kendisinin bir reklam mecrası olarak görev alması iki segmentte ele alınabilir. Sektör, istatistik rakamlarına bakıldığında başlı başlına bir dev olmuş durumda. Bu mecrada doğru strateji, tasarım ve monetize kavramı temel öncelik diyebiliriz. Burada standartizasyon veya danışmanlık sağlayan araçlar (yazılım & platformlar) artık bir ihtiyaçtan çok, gereklilik halini almaya başladı. Strateji danışmanlığı ve standartizasyon için geliştirilen ürünler önem kazanabilir.

2- 5G

5G altyapısının getirileriyle belki de AR (Arttırılmış Gerçeklik) veya ioT (Nesnelerin interneti) teknolojilerine yönelik çözümlerde atılımlar yapılabilir. Gerekli altyapıya geçiş hızından dolayı ilk etapta yurtdışı pazarına yönelik ürünler üretmek daha da uygun olacaktır. Sağlık (uzaktan ameliyat), reklam (AR ile tanıtım ve bilgilendirme) ve oyun (AR & VR )sektörü özellikle AR konusunda öne çıkacak.

3- Veri Analizi

Veri analizi, her zamanki gibi önemini arttırarak devam ediyor. Derin öğrenmeden, yapay zekâ gibi konulara kaynak sağlamak dışında; zaten sektör analizleri ve özellikle internet reklamcılığı için bir zorunluluk halini aldı. Günümüzde artık kişiye yönellik özelleştirilmiş sonuçlar elde edilebiliyor. Bu kapsamda özellikle yapay zekânın da devreye girdiği projeler öne çıkabilir.

4- Yapay zekâya dayalı servis hizmetleri:

“AI as a service” yapay zekânın bir servis olarak görev yaptığı yazılımlar, zamanımızın en dönüştürücü teknoloji evriminden biri. Google Asistan, Siri gibi örnekler yanında, okul sınav sistemleri için kişiye özel danışmanlık yapan servisler gibi önemli örnekleri mevcut. Kullanıcıya karar verme konusunda yardımcı olan örneklerden biri ise, merkezi Silikon Vadi’sinde bulunan Türk girişimcilere ait sınav sistemlerine yönelik; öğretmen asistan gibi yapay zekâya dayalı ürünler. Tur & Otelcilik operatörlüğünün yanı sıra, telefon ve web bankacılığında da örneklerine rastlıyoruz.

5- Mobil uygulamalar için market analizleri:

Mobil reklamcılıktan farklı olarak market analizlerini, uygulamaların marketteki görünürlüklerini arttırma metotları olarak düşünebiliriz. Bu konuda yardımcı olacak yazılım ve platformları etkin kullanmak önem kazanıyor. Bununla beraber danışmanlık da önemini artırarak devam ettiren bir sektör haline geldi. Bunu Web Marketing olarak bir diğer kol olarak ele alabiliriz. Bu sektörü ayrı bir pazar olarak ele alırsak, yardımcı platformların yaratılmasından tutun da danışmanlığına kadar birçok iş kolu oluşmuş durumda.

6- Blockchain teknolojisi ve kripto para:

Blockchain teknolojisi Asya’da yükselen bir trend olarak globale tekrar yayıldı. Blockchain’in sanal para dışındaki kullanımına yönelik yeni ürünler oluşturmak dikkat çekici olabilir. Örneğin, veri saklama ve iletim modeli olarak alternatifleri ürünleştirmek önemli. Bu konudaki araştırmalar önümüzdeki günlerin gündemi olacaktır.

7- Sektörel analiz yazılım platformları:

Sektörel analizlerin firmalar bazında danışmanlık hizmeti olarak sunulmasını bir iş kolu olarak düşünebiliriz. Bir diğer iş kolu ise daha geniş bir kitleyi hedef alarak, bu analizleri otomatize hale getirebilecek ürünlerin hayata geçirilmesi. Burada sektörden uzmanların desteği ve yazılım dünyasının bir araya gelmesi ile yepyeni ürünler ortaya çıkacaktır.

Saruhan Sandokan Köle
Snappy Interactive Butik Yazılım Evi Kurucusu, Softlab Proje Yöneticisi