GERÇEK ZAMAN

Digital Age | 08.12.2021 - 11:36

200’den fazla gazete, reklamları manipüle ettikleri gerekçesiyle Facebook ve Google’a dava açıyor

Geride bıraktığımız on yılda gelirleri bir hayli azalan gazeteler, büyük teknoloji şirketleri Google ve Facebook'a çevrimiçi reklam piyasasını manipüle ederek tekel oluşturdukları ve yayıncılık sektörüne zarar verdikleri gerekçesiyle dava açıyor.

200’den fazla gazeteden oluşan bir kolektifin reklamları adil olmayan bir şekilde manipüle ederek kendilerine zarar verdikleri gerekçesiyle Google ve Facebook’a dava açacağı öğrenildi.

Gizmodo’nun gazete listesinin de paylaşıldığı bir Axios raporuna dayandırdığı haberine göre dava 200 adet gazeteyi temsil eden 30 adet şirket tarafından açılacak.

Google, geçtiğimiz yıl Texas Başsavcısı tarafından gayri meşru yöntemler ile reklam pazarını manipüle ederek tekel oluşturmak ve reklam gelirlerini diğer web sitelerinden çok kendine aktarmakla suçlanmış ve bir tekelcilik davası ile karşılaşmıştı. Texas Başsavcısı’nın başlattığı soruşturma, Idaho, Indiana, Utah, Kentucky, Arkansas, Mississippi, Missouri, Kuzey ve Güney Dakota eyaletlerinin başsavcıları tarafından da desteklenmişti. Gazeteler tarafından açılacak olan davanın bu davada kullanılan argümanlara benzer argümanları kullanacağı, fakat o davanın ötesine geçerek gazetelerin geçmiş zararlarının karşılanmasının isteneceği öğrenildi.

Bir Pew Research araştırması, ABD’de gazetecilik reklam gelirlerinin 2008 yılında 37,8 milyar dolar iken 2018 yılında 14,3 milyar dolara düştüğünü, bu süreçte çalışan sayısının neredeyse yarı yarıya azaldığını, günlük gazete dağıtımının 2007 yılından 2018 yılına 50 milyondan 28 milyona düştüğünü ortaya koyarken; Google’ın üst şirketi Alphabet, sadece geçtiğimiz yıl %80’i reklam faaliyetlerinden gelmek üzere 183 milyar dolar kâr elde etti.

Gizmodo’ya konuşan bir Google sözcüsü, Google’ın reklam faaliyetlerinin gazetelerin yaşadığı reklam geliri kaybı ile bir ilgisinin olmadığını, Google’ın reklam ücretlerinin pazar ortalamasından düşük olduğunu, reklam gelirlerinin çoğunun mecralara aktarıldığını ve Google’ın gazeteciliğin kalitesinin yükselmesi için maddi desteklerde bulunduğunu açıklayarak iddiaları reddetti.

Facebook’tan ise henüz bir açıklama gelmedi.

Kaynak: Over 200 Newspapers Are Suing Facebook and Google for Decimating Their Advertising – Gizmodo