Skip to main content

Son dönemde yemek kartları pazarının önemli oyuncuları dijitalleşme adına büyük adımlar atıyorlar. Peki kullanıcı bu konuda ne diyor? Ve pazarın önemli oyuncularının dijitalleşme haritalarında neler var?

Ülkemizde yemek kartı sektöründe faaliyet gösteren 25 yıllık şirketlerden bahsetmek mümkün. Bununla birlikte 2000’li yıllarda büyümesi hızlanan sektörde günümüzde çeşitli büyüklüklerde 10’a yakın şirketin aktif olduğunu ifade edebiliriz. Bu dönem içerisinde yemek kartları pazarında kâğıt ve kuponla ödeme neredeyse ortadan kalktı. Kartlar da artık yerini temassız ödeme ve mobil ödemeye bırakıyor. Diğer bir deyişle dijitalleşme pazardaki şu en büyük dinamik karşımıza çıkıyor. Peki kullanıcı beklentileri nasıl bir değişim içerisinde? Bu ay ağızdan ağıza pazarlama ajansı Fikri Mühim ile birlikte yemek kartları pazarını kullanıcı alışkanlıkları açısından değerlendirdik. 17-30 Ekim tarihleri arasın 900 kişi ile online anket yöntemi ile gerçekleştirilen araştırma katılımcılarının tamamı çalışan. Katılımcıların çalıştıkları sektörlerin dağılımına baktığımızda ilk sırada yüzde 15 ile hizmet, yüzde 13 ile finans ve yüzde 8 ile sağlık ve eğitim geliyor. Çalışanların şirketlerinin detayına indiğimizde şirketlerin genel olarak KOBİ olduğunu görüyoruz. Yüzde 26’sının çalışanı 10-49 arasında. Yüzde 20’sinin çalışan sayısı ise 1000’den fazla. Katılımcıların tamamının şirketi öğle yemeklerini karşılıyor, bunun için kullandıkları yöntem ise tamamında yemek kartı. Öğle yemeği için yemek kartlarına yüklenen bakiye miktarlarına baktığımız karşımıza ilk sırada yüzde 35 ile 301-400 TL arası çıkıyor. Bu oranı yüzde 29 ile 401-500 TL arası izliyor.

Öğle yemeği için işvereniniz ne kadar ödeme yapıyor? (%)

0-300 TL, 19
301-400 TL, 35
401-500 TL, 29
501-600 TL, 13
600 TL’den fazla, 4

Bakiyeler aslında bugünkü ekonomik koşullarda çok iç açıcı değil. Dolayısıyla çalışanların yemek kartlarının limiti genelde ayın son haftasına pek kalmıyor. Buna göre çalışanların yüzde 29’unun yemek kartındaki bakiye ayın iki ile üçüncü haftası arasında bitiyor. Çalışanların yüzde 83’ü yemek kartlarını öğle yemeklerinde kullandıklarını belirtiyorlar. Yüzde 47’si ise ayrıca market alışverişlerinde ve yüzde 30’u da haftasonu aileleriyle yemekte kullandıklarını ifade etmiş. Araştırmaya göre şirketlerin yemek kartında iş ortağı olarak hizmet aldıkları firma tercihlerine baktığımızda karşımıza homojen bir dağılım çıkıyor. Yüzde 29 Sodexo, yüzde 26 Multinet Up ve yüzde 24 Edenred(Ticket) ilk üç yemek kartı firması olarak işverenlerce tercih edilmiş durumda.

Yemek kartınızdaki bakiyeniz ne zaman tükeniyor? (%)

Ayın ikinci haftası, 18
İki ile üçüncü haftası arası, 29
Üçüncü haftasından sonra, 28
Ayın sonunda, 25

Çalışanların kullandıkları yemek kartları ile ilgili memnuniyetlerine baktığımızda katılımcıların yüzde 57’si memnun, yüzde 18’i ise çok memnun olduklarını dile getirmiş. Yemek kartlarının geçerlilik açısında yaygınlığı özelinde ise memnuniyet oranı yüzde 52. Yemek kartı kullanıcılarının yüzde 68’i yemek kartlarının mobil uygulamalarını da kullanıyor. Bu oldukça iyi bir oran. Bununla birlikte ödemelerde henüz mobil ödeme alternatifi çok tercih edilmiyor. Mobil uygulama ile ödeme yüzde 20’de kalmış durumda. Bu da uygulamanın ödeme dışında bilgi edinme, bakiye kontrolü gibi özellikleri nedeniyle kullanıldığı bize gösteriyor. Kullanıcıların yemek kartı mobil uygulamalarını kullanmalarında hem fikir oldukları en önemli katma değerli özellik ise harcamaları kontrol edebilme.

Yemek kartlarının mobil uygulamalarının en önemli artısı nedir? (%)

Harcamalarımı daha kolay takip etmek, 45
Daha kolay
kullanılması, 23
Yakın çevremdeki yemek kartının kullanılabileceği mekanları görebilmek, 15
Puan biriktirebilmek, 12
Diğer, 5