ARAŞTIRMA

DigitalAge | 09.10.2020 - 10:57

Yaz döneminde online tüketim alışkanlıkları nasıl değişti?

Pandeminin etkisi ile hayatımızın her alanında yaşadığımız değişim, yaz döneminde online tüketim trendlerimizde de değişimi beraberinde getirdi.

Bütün bir kış umutla beklediğimiz, aylar öncesinden uzun uzun planlar yaptığımız yaz dönemi ne yazık ki bu yıl pandeminin gölgesinde geçti. Çalışma ortamlarının değişiminden, ev izolasyonlarına, seyahat kısıtlamalarından ilgi alanlarımıza kadar pek çok değişim yaşadığımız bu süreç hepimizin ezberini bozdu.

Hayatımızın her alanında yaşadığımız bu değişim, yaz döneminde online tüketim trendlerimizde de etkisini gösterdi. Genel olarak yaz dönemi ile birlikte düşme eğilimi gösteren internet kullanıcı sayısı 2020 yaz dönemde artışını sürdürdü.
Gemius Audience raporu verilerine göre Haziran ayında 56,3 milyon olan internet kullanıcı sayısı Ağustos ayında yüzde 2 artarak 57,4 milyon seviyesine ulaştı. 2019 yılı aynı döneminde internet kullanıcı sayısı yüzde 1,6 düşüş göstermişti. Bilgiye ulaşma, haber alma, işleri kolaylaştırma ve hızlandırma gibi ihtiyaçlarımız yaz döneminde olmamıza rağmen internet kullanma ihtiyacımızı arttırdı.

Her yıl yaz döneminde daha dramatik düşüş sergileyen PC’den internete erişen kullanıcı sayısı 2020 yaz döneminde yüzde 2 geriledi. Buna karşılık 2019 Haziran-Ağustos döneminde yüzde 2 azalma gösteren mobil internet kullanıcı sayısı 2020 Haziran – Ağustos döneminde yüzde 2 artarak 54 milyona ulaştı.

İnternet kullanıcı sayısı artarken kullanıcıların internette geçirdiği süre Temmuz ayındaki tatillerin de etkisiyle düşüş gösterirken Ağustos ayında ise yeniden artış gözlemlendi. Ağustos ayında internet kullanıcıları aylık ortalama 17 saat 54 dakika internette vakit geçirdiler.

Online içerik tüketimleri nasıl değişti?

İnternet kullanıcılarının yaz dönemindeki içerik tüketimlerini incelediğimizde ise birkaç endüstri dışında neredeyse tüm endüstrilerdeki ziyaretçi sayılarında gerileme olduğunu söylemek mümkün.

Haber (%0,02), Sosyal Ağlar (%1) ve Turizm (%43) içeriklerine olan ilgi Haziran-Ağustos 2020 döneminde artış gösterdi. Yaz aylarının büyüsü pandeminin tedirginliğini unutturmuş olacak ki, turizm ve seyahat içerikli sitelere olan ilgi Ağustos ayında Hazirana göre yüzde 43 artış gösterdi.

Bu dönemde Otomotiv (-%25), Spor(-%12) ve Finans (-%21) içeriklerine olan ilgi dikkate değer düşüş gösterdi.
Otomotiv sektörüyle ilgili içeriklere olan ilgi de özellikle otomotiv kredilerinde sağlanan kolaylıkların açıklandığı Haziran ayında çok büyük bir artış olduğunu söyleyebiliriz. Takip eden aylarda ise normal seyrine döndü. Otomotiv içerikli siteleri ziyaret edenlerin sayısı Ağustos ayında Haziran ayına göre yüzde 25 azaldı.

Futbolda Süper Lig’inin sona ermesiyle birlikte spor içeriklerine olan ilgi Ağustos ayı itibariyle Haziran ayına göre yüzde 12 geriledi. Finans içerikli siteleri ziyaret edenlerin sayısı Ağustos ayında Haziran ayına göre yüzde 21 geriledi. Kredi kolaylıklarının açıklandığı Nisan-Mayıs-Haziran döneminde finans içerikli sitelere olan ilgi Ocak-Ağustos 2020 dönemindeki en yüksek seviyesine ulaşmıştı.

E-ticaret sitelerini ziyaret edenlerin sayısı yaz ve tatil dönemlerinin de etkisiyle Ağustos ayında yüzde 2 azaldı. Televizyonlardaki yapımların sezon finali yapmasının da etkisiyle Video/TV içeriklerine olan ilgi de Ağustos ayında yüzde 2 gerileme gösterdi.

Mobil uygulama kullanımlarında artış devam etti

Yaz döneminde mobil internet kullanıcı sayıları artmaya devam ederken mobil uygulama kullanıcılarının da sayısı arttı. Ağustos ayında mobil uygulama kullanıcı sayısı Haziran ayına göre yaklaşık yüzde 1 artış gösterdi. Erişime göre ilk 20 mobil uygulama sıralamasını incelediğimizde Haziran – Ağustos döneminde erişimini en fazla arttıran uygulama yüzde 30 büyüme ile TikTok oldu. Aynı dönemde Snapchat, Akbank ve Trendyol uygulamalarının da kullanıcı sayıları sırasıyla yüzde 17, yüzde 16 ve yüzde 9 artış göstererek bu uygulamaları erişimi en fazla büyüyen uygulamalar arasına taşıdı.

Yazı yavaş yavaş geride bırakırken sonbahar ve kış döneminde internet tüketim alışkanlıklarında değişiklikler olmasını ve internet kullanıcı sayısındaki artışın devam etmesini beklemekteyiz.