Skip to main content
ARAŞTIRMATeknoloji

Türkiye’nin teknoloji yolculuğu : Robotlar ve yapay zeka

27 Haziran 2017No Comments

Teknoloji kavramına bakış açımız yıllar geçse de değişmiyor. Hala özgün içerik oluşturmaktan uzak, sadece haberleri takip etme ekseninde kalan mesafeli bir duruş ve meraktan daha yoğun endişe şeklinde ilerliyor. Sosyal dinleme çalışmamızın ikinci ayağını bu unsurlardan “robot ve yapay zekâ” oluşturuyor. Gelin birlikte inceleyelim.

Robot ve yapay zekâ 2017 ile dünyada daha fazla konuşulmaya başlandı

Teknoloji kavramının içindeki akıllı cihazlar, uzay gibi kavramlardan daha düşük bir hacme sahip olan robot ve yapay zekâ konuşmaları. Dünyadaki konuşulma eğrisinde 2017 yılı ile artan bir hacim var ancak Türkiye’de münferit birkaç olay dışında düşük ve sabit bir hacim gözleniyor. Ülkemizde bu konuda konuşmaların en çok arttığı tarih Şubat 2017, kuyuya düşen (ve Kuyu adı verilen!) köpeğin robotik kolla kurtarılması konusu. Aşağıdaki grafik bu çalışma için hazırladığımız kilit kelime grubunun (temelde teknoloji, robot ve yapay zekâ) son 1 yıl içinde internet üzerindeki konuşma hacmini gösteriyor. Bu hacimde haber içerikleri yer almıyor.

grafik

Bu kapsamda konuşmaların neredeyse yüzde 80’inin robot kelimesi temelli olduğunu söyleyebiliriz. Yapay zekâ bu hacmin yüzde 20’sini oluşturuyor. Her ne kadar her robotun arkasında bir yapay zekâ olsa da, kimisi insan gibi ete kemiğe bürünmüş, kimisi dev metal yığınlarını andıran; bin bir çeşit farklı yetenekleriyle insanların akıllarını başlarından alan robotlar, bu teknoloji kolunun görünen ve de en çok konuşulan yüzleri.

İlk aşamada konulara, bahsedilen sektörlere bakalım

Robotlar ve yapay zekâ ile ilgili içeriklerin yüzde 51’i bu konuda yabancı bir yatırım veya inovasyonla ilgili.

• Güney Kore ve Japonya yeni buluşlar ve yatırımlar ile en çok öne çıkan iki ülke. Bu ülkelerden ardı ardına gelen yeni buluş haberleri teknoloji severler tarafından sıklıkla paylaşılıyor.

• Google, Facebook ve Apple gibi ABD’li teknoloji devleri de yapay zekâ alanında yaptıkları büyük yatırımlar, satın aldıkları firmalar ve yeni ürünleri ile adlarından sıkça söz ettiriyorlar.

• Yapay zekâ ve robotlarla ilgili yerli girişim ve devlet yatırımları konusunda ise çok sınırlı bir içerik mevcut. Tüm konuşmaların sadece yüzde 3’ünde Türkiye’de yapılan bir yatırımdan bahsediliyor.

Konuşmaların yarısında (yüzde 47) belirli bir sektörden bahsediliyor

grafik

• Konu edilen sektörlerin başında hizmet sektörü yüzde 26 ile ilk sırada. Ev işlerine yardımcı olan, gerektiğinde evi süpüren, sizin için market alışverişinizi eve taşıyan robotlar en ilgi çekici gelişmeler.

• Otomotiv ve üretim sektörü yüzde 25 ile hemen ikinci sırada geliyor. Burada öne çıkan konu ise artık işgücünün büyük oranda robotlar tarafından oluşacağı ve pek çok firmanın işten çıkarmalara başladığı bilgisi. Ama bunun ne kadar yakın bir gelecekte olacağı da belirsiz olduğundan bu tartışmalar biraz havada kalıyor.

• Eğitim (yüzde 13), tıp (yüzde 11) ve telekomünikasyon (yüzde 9) konuşulan diğer sektörler. Eğitim ve tıp alanında da öğretmen ve doktorlara ihtiyaç kalmayabileceği, örneğin iyi programlanmış bir yapay zekanın herhangi bir doktordan çok daha iyi teşhis koyabileceği, insanların yüksek hata oranına kıyasla hatasız robotların tıp alanında da insanların yapamadıklarını yapmaları bekleniyor.

Sayfalar: 1 2 3