Skip to main content

Günlük hayatındaki tüm ürün ve hizmetler ile ilgili beklentileri teknolojiyle paralel değişen tüketici hava yolu ulaşımıyla ilgili hizmet sağlayıcısından neler bekliyor? Ağızdan ağıza pazarlama ajansı Fikri Mühim ile dijitalleşen hava yolu seyahat alışkanlıklarını araştırdık.

Dijitalleşmenin tüketim üzerindeki dönüştürücü etkisi seyahat alışkanlıklarında da karşımıza çıkıyor. Özellikle hava yolu ulaşımı müşterisinin beklentileri son yıllarda çok değişti. Bilet satın almadan tutun da uçuşla ilgili tüm adımlarda hız ve kolaylık isteyen tüketiciler mobil cihazlarından seyahatiyle ilgili tüm adımları gerçekleştirmek istiyor. Aslında yıllar içinde uçuşların yaygınlaşması, gelişen teknoloji ile uçakların daha konforlu hale gelmesi ve fiyat olarak daha erişilebilir olması ve tüm bunların etkisiyle uçakla seyahatin iş ya da özel yaşamda bir yaşam tarzı haline gelmesi son 10-15 yılın kısa bir özeti olarak değerlendirebilir. Peki gelinen noktada günlük hayatında yer alan tüm ürün ve hizmetler ile ilgili beklentileri teknolojiyle paralel değişen tüketici hava yolu ulaşımıyla ilgili hizmet sağlayıcısından neler bekliyor? Ağızdan ağıza pazarlama ajansı Fikri Mühim ile birlikte bu ay Türkiye’nin 12 bölgesinde 80 ilde 1000 kullanıcı ile online görüşme tekniği kullanılarak bir araştırma gerçekleştirdik. Şimdi araştırmanın detaylarına bakalım.

Hava yolu tercih sebepleri; zaman tasarrufu ve zaman-fiyat performansı

Araştırmada seyahat etme sıklıklarını sorduğumuz katılımcıların yüzde 19’u üç ayda bir kez, yine yüzde 19’u altı ayda bir kez seyahat ediyor. Yüzde 17’lik bir kesim ise ayda iki, üç gez sehayat ettiğini belirtmiş. Katılımcıların yüzde 54’ünün ulaşım tercihi ise hava yolu. Yüzde 30’u ise şahsi araçları ile kara yolunu tercih ediyor. Hava yolu ulaşımının daha fazla tercih edildiği zamanlar yurt içi(yüzde 35) ve yurt dışı(yüzde 34) seyahatleri. Katılımcıların hava yolunu kara yoluna tercih etmede en önemli sebepleri yüzde 48 ile zaman avantajı ve yüzde 43 ile zaman-fiyat performansı. Uçuş deneyiminin giderek daha konforlu hale gelmesinin etkisi ile katılımcıların yüzde 65’i son beş yılda daha fazla uçakla seyahat etmeye başladıklarını belirtmişler. Tahmin edileceği üzere araştırmaya katılanların çoğu(yüzde 57) yaz mevsiminde daha fazla uçak ile seyahat ediyor.

Şaşırtıcı olan uçak biletini internetten almamak

Uçak biletini internetten satın almak ise artık normalleşmiş bir durum. Katılımcıların yüzde 88’i uçak biletini internetten satın aldığını belirtmiş. İnternetten satın almalarda ise hava yolu şirketlerinin internet sitesi yüzde 45 ile öne çıkıyor. Enuygun, turna.com gibi eticaret sitelerini tercih edenlerin oranı ise yüzde 26. Öte yandan hava yolu müşterisi bilet satın alma konusunda da son derece planlı. Buna göre araştırmaya katılanların yüzde 31’i uçak biletlerini seyahatten birkaç hafta önce satın aldıklarını belirttiler. Bir aydan daha fazla zaman önce satın alma yapanların oranı ise yüzde 28. Hava yolu ulaşımına harcanan paraya baktığımızda ise katılımcıların yüzde 19’unun bir yılda harcadığı para 500-999 TL arasında. Ortalama harcama ise 2 bin 25 TL.

Tüketici uçakta Wi-Fi istiyor

Yurt içi uçuşlarda en çok tercih edilen hava yolu yüzde 40 ile THY. O’nu yüzde 33 ile Pegasus takip ediyor. THY yurt dışı uçuşlarda ise farkı biraz daha açıyor ve yüzde 66 ile en çok tercih edilen hava yolu şirketi oluyor. Pegasus’u tercih edilenlerin oranı ise yüzde 19. Katılımcılara sık kullandıkları hava yolunu tercih etme sebeplerini sorduğumuzda iki cevap öne çıkıyor. Yüzde 35 ile uygun fiyat ve yüzde 30 ile daha iyi hizmet. Aynı şekilde hava yolu şirketlerinden birini diğerine tercih etme nedenlerinde ise yüzde 53 ile fiyat avantajı öne çıkıyor. Katılımcıların yüzde 38’i uçuşlarda mil biriktirdiklerini ve kullandıklarını belirtmişler. Buna rağmen kullanıcıların yüzde 58’inin herhangi bir hava yolunun sadakat programına üyeliği olmaması dikkat çekici. “Günlük hayatımızı kolaylaştıran hangi teknolojilerin uçuşta, seyahat planlama ya da bilet satın alma sürecinde yer almasını isterdiniz?” sorusuna katılımcıların yüzde 20’si ücretsiz Wi-Fi cevabını verdiler. Bununla birlikte katılımcıların yüzde 77’sinin daha önce uçuşlarda Wi-Fi internet bağlantısı kullanma deneyimi olmadığını belirtelim.

Havalimanı tercihlerine baktığımızda ise katılımcıların İstanbul’da en sık tercih ettikleri havaalanı kategorisinde ilk sırayı iki havalimanı Atatürk ve Sabiha Gökçen yüzde 42 oranlar ile paylaşıyor. Katılımcıların yüzde 91’i ise henüz İstanbul Yeni Hava Limanı’nı deneyimlemediklerini belirttiler.