Skip to main content

Micro SaaS 101

Startup denildiğinde Facebook, Twitter veya Instagram gibi devler ilk akla gelenler. Ancak o günlerden bu yana köprünün altından çok sular aktı; hem sektör hem de internet dünyası bambaşka bir hal aldı: Çok daha basit ve doğrudan yaklaşımlarla küçük startuplar kurarak internetten para kazanmak mümkün hale geldi.

Mikro SaaS nedir?

SaaS terimini mutlaka daha evvel duymuşsunuzdur. Yine de bir cümleyle ifade etmek gerekirse “hizmet olarak yazılım” denilebilir. Netflix, Spotify, Slack bunlara en güzel ve geniş kapsamlı örnekler olarak sıralanabilirler.

Bu terim yani Micro SaaS 10 yıldır hayatımızda. Ancak yakın zamanda çok daha netleşti ve anlaşılabilir hale geldi. Kısaca tariflersek; dar bir odakla sadece tek bir pazardaki tek bir sorunu çözmeye odaklanan, uygun bütçeyle hazırlanmış yazılımlar diyebiliriz.

Tek kişilik dev kadro

Bu iş fikirlerinin güzelliği geniş ekiplere ihtiyaç olmuyor olması ve hatta geniş ekiplerle yapmanın mümkün olmaması. Bir veya iki kişilik ekipler bu iş için yeterli. Üstelik kod yazmayı bilmek de zorunluluk değil; NOCODE sistemler sayesinde bir çok uygulamayı kod bilmeden de sıkı süreç takibiyle oluşturabilirsiniz. Yani doğru iş fikrini seçerek, düzenli gelir elde edebilecek iş modeline uzun vadede kavuşmak mümkün.

Neden Mikro-SaaS?

Uzaktan çalışmanın hayatımıza iyice yerleştiği bu dönemle beraber, finansal özgürlüğümüzü mekandan ve zamandan bağımsız kazanabilmek daha önemli hale geldi.

Mikro iş fikirleri, sadece internet üzerinden yürütülen ve zaman planını kendinizin yaptığı bir iş modeli. Zamanında oluşturulmuş bir iş fikriyle kendi işinizin patronu olmak mümkün gözüküyor. Gündelik hayattan sıyrılmak ve zincirleri biraz da olsa kırmak istiyorsanız, iyi bir B planı olarak düşünülebilir.

Bugüne kadar neler yapılmış?

Kafamızda biraz daha oturması ve nasıl iş fikirleri olduğunu netleştirmek için birkaç örnek üzerinden ilerleyelim.

Örneğin Complice.co uygulaması, en basit haliyle günlük hedeflerinizi organize etmenizi ve takip etmenizi sağlayan bir uygulama. Toplamda 4-5 ekrandan oluşuyor ancak uygulamanın sizi hedeflerinize odaklamak ile ilgili hemen her ekranında düşünülmüş doğru mesajları var ve olayı ciddiye almanızı sağlıyor. Hatta hedef girerken süre limitiyle, hedefiniz doğru tanımlamanıza yardımcı olmaya çalışıyor. Bu uygulama sizden her ay 10 dolar talep ediyor ve aylık 64 bin dolar gibi bir gelir hacmine erişmiş durumda.

Mealime.com ise başka güzel bir örnek. Bu uygulama günlük öğünlerinizi planlamanızı ve bu planmaya istinaden alışveriş listesi çıkarmanızı, telefonunuzdan veya basılı olarak görüntülemenizi sağlıyor. Güzel bir arayüz, web ve mobil uygulamalarıyla her yerden erişebilir durumda. Uygulama genel olarak ücretsiz ancak bazı premium hizmetleri de kullanabilmeniz için aylık 5,99  dolar gibi bir ücretlendirmeye sahip. Bu uygulama da aylık 64 bin dolar gibi bir gelir hacmine erişmiş.

Peki başarıyı ne sağlıyor?

Her işte olduğu gibi bu işte de başarı için birçok kriterin yanı sıra şansın sizden yana olması gerekiyor.

Ancak başarı faktörüne etki eden birkaç kritik nokta var:

  • İş fikrinin çözdüğü sorunu doğrudan hedefleyin.
  • İş akışlarını ve uygulamayı bir kağıt üzerinde ya da Excel dosyasında çizerek oluşturun ve sadık kalın.
  • İstikrarlı bir iş planı ve yapılacaklar listesi oluşturun.
  • Canlıya geçiş sürecini uzatmayın ve kapsamını olması gerekenden genişletmeyin.
  • Müşteri geri bildirimlerini sürekli dinleyin.
  • Mükemmeliyetten kaçının, zamana ve geri bildirime odaklanın.

Bonus fikirler

İnternette hemen her fikrin bir kopyası ya da benzerini bulmak mümkün ancak bu konuda fark yaratacak noktalardan bir tanesi “yerelleştirme” (localization). Namaz saati hatırlatma uygulamaları, uzun zamandır yapılan bu iş fikirlerine güzel örneklerden.

Aklımdaki iş fikrine dönüşebilecek birkaç fikri burada derlemek ve paylaşmak isterim.

  • Sosyal medyada çoklu platform gönderilerinin otomatik planlanması ve takvim yapılması ile ilgili birçok uygulama var. Ancak ya çalışmıyorlar ya da çok kompleks hale gelmişler. Sosyal medyanın yoğun kullanıldığı ülkemizde basit bir uygulamayla sadece takvim yönetimi yapılmasıyla güzel bir iş fikri çıkabilir.
  • Uygulama içi pazar yerleri her geçen gün artıyor ve hemen her platformda açıklar var. Atlassian Marketplace, Slack App Store, Intercom App Store, Shopify App Store ve benzeri platformlarda ürün odaklı basit çözümler kısa zamanda çok satış getirebilir.
  • E-posta imza yönetimi hemen her şirkette sıkıntılı bir konu :) . 10’dan fazla çalışana sahip her şirkette bir konu haline dönüşebiliyor. Bu sorunu çözmek için 3-4 startup’ın farklı farklı çözümleri var ancak hepsi de çok fazla erişim istiyorlar ve ücretlendirmeleri beklenenden yüksek. Buradaki temel sorun imzanın oluşturulması kadar sürekliliğin de sağlanmasında. Burada dinamik imaj yönetimiyle uygulanacak basit bir çözüm, uzun vadede çok daha başarılı olacaktır.

Murat Kader – PATH Kurucu Ortağı