Skip to main content

Tüm Türkiye’yi hüzne boğan felaketlerle ve coşkulu kutlamalarla geçen 2023’ün sosyal medya karnesi, bizlere başka hangi konulara eğildiğimizi ve hangi isimleri takip ettiğimizi gösteriyor.

Şüphesiz, geriye dönüp baktığımızda 2023’e dair en net iki başlık, 6 Şubat’ta gerçekleşen ve 50 binden fazla insanımızı kaybettiğimiz Kahramanmaraş merkezli depremler ve Cumhuriyet’imizin 100 yaşını devirmesi şerefine ülke sathına yayılacak şekilde gerçekleştirdiğimiz coşkulu kutlamalar. Sosyal medya araştırma şirketi Somera tarafından sosyal medya trendlerine dair hazırlanan derleme, bu gelişmelerin gündelik yaşamın yanı sıra sosyal medyada da bir hayli yankı bulduğunu gösteriyor.

Ayrılamam Yolundan reklam filmi ile Cumhuriyet’in 100’üncü yılında ülkemizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’e saygı duruşunda bulunan ve ilkelerine bağlılık vurgusu yapan Akbank, bu filmini sosyal medya kullanıcılarına ulaştırdığı Instagram paylaşımı ile sektörün en çok etkileşim alan paylaşımına imza atarken; hazır giyim sektörünün en yüksek etkileşim alan paylaşımı da yine Cumhuriyet’in 100’üncü yılına dair, adidas tarafından yapılan Instagram paylaşımı oldu. Paylaşımda, armasında Türk bayrağı bulunan kulüplerimizden Beşiktaş JK’nin bu özel gün için üretilen formalarının satışa sunulacağı bilgisi verildi.

Gündemin izleri

Kahramanmaraş depremlerinin ardından tüm Türkiye’yi saran dayanışma hareketi, markalar nezdinde de karşılık bulmuştu. Markaların kendi üretimleri, hayata geçirdikleri organizasyonlar ve işbirlikleri yaşadığımız felaketin ardından olumlu bir tablo olarak moralimizi düzeltirken, bu tablo hakkında sosyal medya üzerinden bilgi aldık. Türkiye İş Bankası, deprem bölgesindeki vatandaşların yaralarını sarmak amacıyla attığı adımları duyurduğu, Gloria Jean’s Coffees ise depremzedelere kahve ikramında bulunduğu anlara dair yaptığı paylaşım ile öne çıktı. Türkiye Sigorta’nın evlerini depremzedelere açan vatandaşların evlerini ücretsiz olarak güvence altına aldığı #EvimYuvanOlsun kampanyasını duyurduğu içerik de en beğenilenler arasındaydı.

Markalar, Cumhuriyet Bayramı ve Kahramanmaraş depremleri dışında da hem özel günlerde hem de güncel meseleler karşısında hassasiyetlerini belirttiler. Örneğin, Dardanel’in 18 Mart Çanakkale Zaferi’nin 108’inci yıl dönümünde #BoğazımızdanGeçmiyor etiketiyle paylaştığı video en çok etkileşim alan çalışmalar arasındaydı. Gelecek için #BenimMirasımSu diyen Finish’in aynı etiketi taşıyan paylaşımına ise ilgi büyüktü.

Futbol ve voleybol konuştuk

Sosyal medya platformu X’te trend olan isimler arasında Galatasaraylı futbolcu Kerem Aktürkoğlu ve Mauro Icardi de vardı. Aktürkoğlu’nun yıl içinde yüksek oranda konuşulmasına bağlı olarak Kerem başlığının 22 gün 5 saat, Icardi’nin ise 20 gün 10 saat boyunca listelerde yer aldığı görüldü.

Icardi’nin eşi Wanda Nara ile yer aldığı Zen Pırlanta reklamı ayrıca, takı ve mücevherat sektörü paydaşları tarafından yapılan paylaşımlar arasında en yüksek etkileşim sayısına ulaşan paylaşım oldu.

Cumhuriyet’imizin 100’üncü yılında göğsümüzü kabartan Filenin Sultanları da sosyal medyada yer alan markalar tarafından bir hayli paylaşıldı. Dünyanın en iyisi unvanını alan Filenin Sultanları’nı kutlayan AXA Sigorta ve Aras Kargo, bu paylaşımları ile en yüksek etkileşimi elde ederek rakiplerini geride bıraktı.

Antalya Büyükşehir Belediyespor Toroslar Basketbol’un Başantrenörü Selen Erdem, “Beni ilk defa görenler, ‘Dişi Fatih Terim’ benzetmesi yapıyor” açıklaması ile sosyal medyada gündem olmuştu. Erdem’in bu açıklamasına istinaden bir video hazırlayan Sabah Spor’un bu paylaşımı sosyal medya kullanıcıları tarafından bir hayli beğenildi ve paylaşıldı.

Vodafone, Beşiktaş ile 10 yılın ardından sona eren işbirliğini #AyrılıklarDaSevdayaDahil diyerek duyurdu.

Dijital platformların zirve yarışı

Dijital platformlar arasında süren rekabet sosyal medyada da kendine yer buldu. Spotify bu rekabeti zirvede tamamlarken onu, Netflix ve Disney+ izledi. Öte yandan, başrollerinde Kıvanç Tatlıtuğ ve Beren Saat’in yer aldığı, yılın en çok konuşulan yapımlarından İstanbul için Son Çağrı, en çok etkileşim alan paylaşımın konusuydu. Filmin New York’ta gerçekleştirilen özel gösteriminden kareler, sosyal medya kullanıcıları tarafından beğenildi. Bir diğer öne çıkan paylaşım ise Disney+ tarafından yapılan ve Megastar Tarkan’ı farklı dünyalar arasında seyreden bir maceranın içerisinde izlediğimiz #BambaşkaDünyalarda adlı çalışmaydı.

Ünlüleri ve influencer’ları takibe devam

Somera verilerine göre oyuncular hakkında 135 milyonun üzerinde, müzisyenler hakkında ise 54 milyonun üzerinde ileti paylaşıldı. Oyuncular arasında zirveyi Sıla Türkoğlu alırken, onu Halil İbrahim Ceyhan ve Akın Akınözü izledi. Müzisyenler tarafında ise Haluk Levent’in bir numaraya oturduğu listede sırasıyla Gökhan Özoğuz ve Tarkan, onu izleyen isimler arasındaydı. Haluk Levent’in kurucusu olduğu Ahbap da Kahramanmaraş depremlerinin ardından yaptığı çalışmalar ile Türk Kızılayı ve Arama Kurtarma Derneği’nin (AKUT) ardından yıl içerisinde en çok konuşulan üçüncü yardım derneği oldu.

En yüksek etkileşim sayısını yakalayan isim Ebru Gündeş’ti. Gündeş, Instagram’da yaptığı kişisel fotoğraf paylaşımına “Bazen durmak ve sadece seyretmek gerekir, iyi gelir” açıklamasını ekledi. En yüksek etkileşim alan paylaşıma sahip oyuncu ise Hande Erçel oldu. Erçel’in Nocturne ile işbirliğini duyurduğu paylaşım zirveye yerleşti.

Influencer dünyasında en çok etkileşimi alan paylaşım ise Anıl Altan’ın Bürgenstock Resort ile işbirliğini duyurduğu Instagram paylaşımı oldu.

Patili dostlar yine çok paylaşıldı

HaySev Derneği’nin korkudan birbirine sarılan bir köpek ile bir kediyi içeren video paylaşımı Twitter’da büyük ilgiye mazhar oldu. Patili dostların haline üzülen sosyal medya kullanıcıları bu videoyu takipçilerine ulaştırırken; LC Waikiki’nin, bir sosyal medya kullanıcısının bir köpeğin mağazadan bir tişörtü dışarı çıkardığı anları fotoğrafladığı ve köpeğin hırsızlık yaptığını söylediği paylaşımını alıntılayarak “Tişört de bir şey mi? Bir de kalbimizi çaldı” yorumunu eklediği paylaşımı da en çok beğenilenler arasındaydı.

E-ticaret yarışı sosyal medyada sürdü

E-ticaret platformlarının pek çok dikeyde sürdürdüğü rekabet geçtiğimiz yılların en önemli konularından biriydi. 2024 yılında da sıkça değineceğimiz bu rekabet bilindiği üzere sosyal medyada da devam ediyor. Somera verilerine göre konuşulma sayısı baz alındığında Trendyol bu yarışı 2023’te önde tamamlarken, onu Yemeksepeti ve Hepsiburada izledi. En çok etkileşimi alan paylaşımın sahibi ise Trendyol Hızlı Market. En çok paylaşılan içerik ise tüm Türkiye’nin severek tükettiği bir mezenin, cacığın tarifiydi.

Not: Bu makale ilk olarak MediaCat dergisinin Ocak 2024 sayısında yayımlanmıştır.