Skip to main content

Sosyal medya bir markayı vezir de edebilir, rezil de… Bunun güzel bir örneği bu hafta ABD’de yaşandı. Skandal görüntülerle gündeme gelen United Airlines’a karşı sosyal medyada dile getirilen tepkiler, şirket CEO’sunun hatalı hamlesiyle tamamen kontrolden çıktı.

ABD’de United Airlines uçağından Asya kökenli bir yolcunun zorla indirilirken çekilen videosu, sosyal medyada büyük yankı uyandırdı. Chicago’dan Louisville’e uçmak için kalkışa hazırlanan uçakta, fazla bilet satılması nedeniyle yaşanan yer sıkıntısı sonucunda bir yolcunun yerde sürüklenerek uçaktan atıldığını gösteren 50 saniyelik video, Twitter’da aynı gün içinde 16 bin kez paylaşıldı. Yolcunun sürüklenerek uçaktan atıldığına dair görüntülerin sosyal medyada tepki çekmesinin ardından şirketin CEO’su Oscar Munoz’un yayımladığı mektup, bu öfkeyi daha da körükledi.

Mektup tepkiyi körükledi

Görüntüler ilk çıktığında, şirketin hisselerinin Pazartesi günü yüzde 1 yükselerek çok büyük bir tepki verilmediği görülmüştü. Ancak daha sonra yolcunun yüzünün kan içinde olduğu görüntülerin paylaşılması ve United Airlines şirketinin CEO’su Oscar Munoz’un personelini savunan bir mektup yazması, hisse senetlerinde düşüş yaşanmasına neden oldu.

Finans sektöründe sosyal medyayı takibi yapan LikeFolio şirketinden Andy Swan, CNBC’ye yaptığı açıklamada, Munoz’un mektubu sonrasında sosyal medyada “United” kelimesinin geçtiği yorumların 2-3 katına çıktığını belirtti.

Munoz mektubunda böyle bir olay yaşandığı için üzgün olduğunu ancak uçakta havayolu personeline yer kalmadığı durumlarda yolcuların başka bir sefere aktarılmasının ‘standart bir uygulama’ olduğunu söylemişti.

CEO’dan geri adım

Salı günü şirket hisseleri yaklaşık yüzde 4,4 değer kaybeden United Airlines’ın piyasa değeri 1 milyar dolar düşüş gösterdi. Bunun üzerine ikinci bir açıklama yayımlayan Munoz’un bu sefer özür dilemesi üzerine, hava yolu şirketinin değeri toparlanma yaşayarak, günü yüzde 1 oranında kayıpla (250 milyon dolar) tamamladı.

Munoz’un geri adım atması için Salı akşamı online olarak yaklaşık 2 bin adet imza toplandı. Çin sosyal medyasında da olay büyük ses getirdi. Çin’in Twitter benzeri sosyal medya platformu Weibo’da 480 milyon kullanıcı olayla ilgili yorum ya da paylaşım yaptı.

Videodaki görüntüler

Aynı uçaktaki Jayse D. Anspach adlı yolcunun Twitter hesabından yaptığı yoruma göre o gün yaşananlar şöyle gelişti: “United fazladan bilet sattı ve ertesi gün işte olması gereken personele koltuk açmak için aramızdan dört kişinin gönüllü olmasını istedi. Kimse gönüllü olmayınca bizim yerimize seçmeye karar verdiler. Asyalı bir doktor ve eşini seçtiler. Doktor ertesi gün hastanede çalışmak zorunda olduğunu söyleyerek bunu reddetti. 10 dakika sonra yüzü kanlı bir şekilde uçağa koşarak döndüğünde bir yere tutunmuş ‘Eve gitmek zorundayım’ diye bağırıyordu.”