Skip to main content

ABD merkezli dijital medya ve yapımcılık şirketi Power Play’in CEO’su Asi Burak, oyunların da tıpkı kitaplar ve filmler gibi dünyayı daha iyi bir yer haline getirme, bir fark yaratma gücü olduğuna inanıyor.

ABD merkezli dijital medya ve yapımcılık şirketi Power Play’in CEO’su Asi Burak, Digital Age Summit’in bu yılki konuşmacıları arasında. Aynı zamanda, New York’un en büyük gaming etkinliği olan Annual Games for Change festivalini düzenleyen Games for Change’in yönetim kurulu başkanı olan Burak, oyunların da tıpkı kitaplar ve filmler gibi dünyayı daha iyi bir yer haline getirme, bir fark yaratma gücü olduğuna inanıyor.


Toplumsal bilinç oluşturan oyunlar geliştirmek nasıl bir deneyim? İnsanlar üzerinde nasıl etkileri oluyor?

Bir amaca yönelik oyunlar üretmek ve tasarlamak son derece tatmin edici bir deneyim olabiliyor. Yıllarca oyunların da tıpkı kitaplar ve filmler gibi dünyayı daha iyi bir yer haline getirme, bir fark yaratma gücü olduğuna inandım. Video oyunlarında ayrıca etkileşim unsuru da devreye giriyor ve oyuncuların akıllıca seçimler yapma ve sonuçlarını görme şansları oluyor. İsrail-Filistin sorunuyla ilgili ilk oyunumdan kadınların güçlendirilmesi ve sağlık konularıyla ilgili oyunlara; seneler boyunca birçok oyunun geliştirilmesine katkıda bulundum. Biz tecrübe kazandıkça ve bilgilendikçe geliştiriciler ve fon sağlayıcılar daha titiz etki araştırmaları yapmaya başladılar.

Toplumu bilinçlendiren oyunlar geliştirmenin püf noktaları neler?

Belki de en önemli şey, oyunların sadece hikâyelerden ibaret olmadığını, eylem etrafına örüldüğünü kabul etmek. Oyun, onu hayata geçiren kişinin mesajıyla uyumlu olmalıdır. Bu mesaj, bence yazılı veya zorunlu olamaz. Toplumsal etki açısından başarılı bir oyun; araştırmaya, keşfetmeye izin vermeli ve belirli bir esnekliği mümkün kılmalı. Böylece oyuncu, oyun içinde deneye yanıla mesajı anlayacaktır. Kimilerinin mesajla uyumlu hale getirme ihtiyacı hissettikleri oynanabilirlik (gameplay) tasarımcının aktarmayı amaçladığı şey her ne olursa olsun, onu desteklemelidir. Bu, gerçekten de meselenin kalbidir. Diğer bir gereklilik ise test etmek, test etmek, test etmektir. Belirli bir etki yaratmak amacıyla bir oyun oluştururken doğru yolda olup olmadığınızı anlamanın tek yolu test etmek ve sonuçları ölçmektir.

Askerlik geçmişiniz, oyun geliştirirken size ne gibi yararlar sağladı?

Askerlik geçmişimin katkısı paha biçilemez çünkü bana oyun geliştirmeyle ilgili şeyler öğretti. Sosyo-kültürel iklimlerimiz arasındaki farkları, kendimi başkasının yerine koymayı ve nasıl düşündüğünü anlamaya çalışmayı öğrendim. Orduda bunları karşı tarafı “yenmek” için yaptık. Ancak oyun geliştirme işine geçtiğimde, aynı bilgiler bana, oyuncunun gerçek yaşamındakinden çok farkı bir role büründüğü bir deneyimin tasarlanması konusunda nasıl düşünmem gerektiğini gösterdi.

Digital Age Summit’teki konuşmanızın ana başlıkları neler olacak?

Çok fazla ‘spoiler’ vermeyeyim (gülüyor). Geçmişimden ve bu heyecan dolu alana nasıl girdiğimden bahsedeceğim. Toplum üzerinde etkisi olan oyunlar ve bunların arkasındaki öncü kişiler hakkında ilgi çekici hikâyeler paylaşacağım. Bununla birlikte, dinleyicilerin bana eşlik etmesini istiyorum; onları gelecekte bir güne götürerek teknoloji ve video oyunların bizi yepyeni yollarla nasıl şaşırtacağını ve heyecanlandıracağını göstereceğim. İsimim Türkçe olmasına rağmen daha önce hiç Türkiye’ye gelmedim. Bu yolculuğa çıkacak, yerel teknoloji ve oyun topluluklarıyla etkileşime geçecek hatta belki ülkedeki eSporun ilerlemesine katkı sağlayacak olmak beni son derece heyecanlandırıyor. Her ne kadar tüm dünyayı dolaşsam da, Türkiye benim için yeni ve oraya gitmek ‘ölmeden önce yapılması gerekenler’ listemde bir numara!