Otomotiv Distribütörleri Derneği’nden (ODD) yapılan açıklamaya göre, Türkiye’de otomobil ve hafif ticari araç satışları, Ocak-Ağustos 2019’da geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 45,66 azalarak 239 bin 317 düzeyinde gerçekleşti. Toplam pazarda geçen yılın ilk sekiz ayında 440 bin 428 satış yapılmıştı. Bu yılın sekiz ayında 2018’in aynı dönemine göre otomobil satışları yüzde 43,94 azalarak 193 bin 320, hafif ticari araç satışları ise yüzde 51,86 gerileyerek 45 bin 997 düzeyinde gerçekleşti. Toplam pazarda ağustos ayında ise 26 bin 246 araç satıldı. Bu rakam geçen yılın ağustos ayında 34 bin 346 düzeyinde bulunurken, bu da otomobil ve hafif ticari araç pazarının yüzde 23,58 küçüldüğünü ortaya koyuyor. Satışlar, ağustosta bir önceki yılın aynı ayına göre de otomobilde yüzde 20,14 azalarak 21 bin 544’e, hafif ticari araçta yüzde 36,2 gerileyerek 4 bin 702’ye düştü.
İstihdam kayıplarının gündeme gelmesini öngörüyoruz
Ali Bilaloğlu, Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı
Otomotiv ekosisteminin, ticaretinin en önemli parçalarından olan ve yaklaşık 80 bin kişiye istihdam sağlayan yetkili satıcıların da bu süreçte ticari faaliyetlerinin sektörün ihtiyacına cevap veren düzenlemelerle desteklenmeye devam edilmesi sürdürülebilirlikleri bakımından gerekli. Türkiye’deki otomotiv yetkili satıcılarının sağlıklı bir şekilde hayatta kalabilmesi için toplam pazarın 700-800 bin civarında olmasına ihtiyaç var. Geçen yıl bu rakamların altında kaldık. Bu yıl da korktuğumuz 300-400 binlik toplam pazar meydana gelirse eğer, tüm sektör ve ekosistem için çökertici bir etki yaratmak üzere olduğunu görmemek mümkün değil. Yetkili satıcılar düşen satış adetleri ile oldukça zor bir zamandan geçiyor. İstihdam kayıplarının gündeme gelmesini öngörüyoruz. Bununla birlikte ÖTV, faiz ve kur kampanyaları kısa vadede önlem olabilir ama uzun vadede iyileştirme için yapısal reform ve konjonktürel iyileştirme ihtiyacı göz ardı edilemez iki ana unsur.
Takasa ilgi artıyor
Erol Gündoğan, DOD Satış Müdürü
Geçen seneye kıyasla pazardaki düşüş sürerken, eldeki verilerinin detayına indiğimizde 0-3 yaş arası araçlarda yüzde 21 oranında düşüş, 7-9 yaş aralığında ise yüzde 18 oranında artış meydana geldiğini; ilgili dönemde geçerli olan ÖTV indirimine ve mevcut piyasa koşullarına bağlı olarak müşteri talebinin yaşı yüksek, dolayısıyla satın alma maliyeti düşük araçlara doğru kaydığını gözlemledik. Sıfır araç pazarındaki gelişmeler ikinci el pazarına da kademeli olarak yansıdı, ÖTV indiriminin sonlandırılması akabinde artan sıfır araç fiyatları ve azalan satışlar ikinci el pazarında da etkili oldu. Özellikle sıfır araç alacak olan müşterilerden gelen takas talepleri ile tedarik sağlayan ikinci el araç satış bayilerinde tedarik azaldı. Müşterilerin ikinci el araç alım-satım sürecinde ağırlıklı olarak takas yoluyla ilerleme tekliflerinde artış oldu.
Yorumlar