Digital Age Tech Summit 2022’nin ‘Ticaretin Anatomisi: Ödeme Alışkanlıklarımız Nasıl Değişiyor?’ başlıklı oturumunda Garanti BBVA Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Murat Çağrı Süzer, MediaCat Genel Yayın Yönetmeni Pelin Özkan’ın nakitsiz gelecek, kişiselleştirilmiş, sürdürülebilir ve yalın finansal çözümler ve sektördeki trendler üzerine sorularını yanıtladı.
Kredi kartları ile başlayan süreçte teknolojinin gelişimi ile finans dünyasının nasıl bir dönüşüm geçirdiğini ve Garanti BBVA’nın sektör içerisinde nerede yer aldığını aktaran Süzer, çarpıcı sayılar paylaştı.
Garanti BBVA Ödeme Sistemleri’nin 1999 yılında ‘nakdi ortadan kaldırma’ hedefi ile kurulduğunu, müşterilerinin onları daha çok Bonus, Miles&Smiles ve Türkiye’de tek temsilci konumunda bulundukları American Express markaları ile tanıdıklarını belirten Süzer; gelinen noktada üzerinde Garanti BBVA logosu taşıyan kredi ve banka kartları sayısının 25 milyonu, POS sistemlerinin ise 700 bini aştığını ve Garanti BBVA’ya ek olarak 8 bankaya altyapı sağladıklarını aktardı.
Süzer, ‘nakdi ortadan kaldırma’ hedefi ile çıktıkları yolda bu hedefe oldukça yaklaştıklarını, ikinci hedef olarak ‘ödemeleri görünmez kılmak’ istediklerini açıkladı.
Değişen harcama alışkanlıkları
Pandemi döneminde insanların harcama alışkanlıklarının değiştiğini, eve kapanmalarla birlikte önce market ve gıda alışverişlerinin, ardından evden çalışmak için gerekli ürün alışverişlerinin arttığına değinen Süzer, e-ticaretin 5-6 yılda yaşayabileceği büyümeyi bir yıl içerisinde yaşadığına; insanların ihtiyaçlarını giderdikçe erişim kolaylıklarına eğilmeye başladıklarına dikkat çekti.
Önce AVM’lerden yapılan alışverişlerin azaldığını, ardından da temassız ödemelerin hayatın bir parçası olmaya başladığını söyleyen Süzer, 2010 yılında Avrupa’nın ilk temassız ödemesini gerçekleştiren şirket olduklarını, fakat temassız ödeme sistemlerinin 2010-2020 yılları arasında beklenildiği kadar kullanılmadığını aktardı. Süzer, pandemi sürecinde hijyen arayışı ile birlikte temassız ödemelerin arttığını ve artık iki ödemeden birinin temassız olarak gerçekleştirildiğini belirtti.
Pandemi sürecinin bitişiyle birlikte AVM’lere dönüş yaşandığını ve e-ticaret sektörünün her ne kadar büyüme yaşasa da geçtiğimiz iki yılda yaşadığı büyümeden çok uzakta olduğunu aktaran Murat Çağrı Süzer, e-ticaretin toplam alışverişlerin %30’una denk geldiğini belirtti.
Seyahat harcamalarının %300, restoran harcamalarının %200 ve AVM harcamalarının %120 arttığını belirten Süzer, iki trende dikkat çekti: İnsanların artık nakit paraya eskisi kadar dokunmak istememeleri ve dışarıda alışveriş yapmayı sevmelerine rağmen e-ticaretin kolaylıklarından yararlanmaya devam etmeleri.
Hedef, ödemenin görünmez olması
Türkiye’de 300 milyondan fazla geri dönüştürülemeyen kredi ve banka kartının, sayısı milyonlara ulaşan POS cihazlarının kullanımda olduğuna, bu POS cihazları için yurt dışına önemli meblağların ödendiğine değinen Süzer, ödemeler için ne kart plastiklerine ne de POS cihazlarına ihtiyacın olduğunu belirtti; örnek olarak Garanti BBVA müşterilerinin %0,5’inin kartlarını yanında taşımadığını, Bonus Flaş üzerinden QR kod ile ödeme yaptıklarını aktardı.
Süzer, görünmez ödemelerin hem ödemeleri kolaylaştırdıklarına hem de sürdürülebilirlik açısından gerekli olduklarına dikkat çekerek, temaslı veya temassız kredi kartı ödemelerinin geri dönüştürülemeyen slip yığınlarına yol açmaları dolayısıyla çevreye zarar verdiklerini de sözlerine ekledi. Garanti BBVA’nın Dijital Slip adlı, slipleri uygulamada saklayan çözümünün işleyişini de özetledi.
Web sitelerinde ve uygulamalarda kayıtlı olan kredi kartlarını da görünmez ödeme sistemleri arasında değerlendiren Süzer, Bonus Flaş’ın bir başka özelliğine, kredi kartlarının kaç farklı site veya uygulamada kayıtlı olduğunu listelemesine de değindi.
Ödeme sistemlerinin geleceği
Sektördeki trendleri ve öngörülerini de aktaran Süzer, kredi kartı ödemelerinde temasın tamamen ortadan kalkacağını, ödemelerin görünmez olacağını ve daha çevreci yaklaşımların benimseneceğini aktardı. Örnek olarak, Garanti BBVA’nın bu yılın başında %90’ı geri dönüştürülebilir kredi ve banka kartlarını kullanmaya başladığını açıkladı.
Süzer’e göre, Garanti Pay gibi uygulamalar üzerinden akıllı telefonlar ile ödemeler artacak ve kolaylaşacak. Örnek olarak akaryakıt ödemelerinde bir seçenek olarak karşımıza çıkan ‘araçta öde’ seçeneği daha da kolaylaştırılarak bir ses komutu ile tamamlanabilecek; biyometri ile daha güvenli ve daha hızlı ödeme yapılabilecek.
Garanti Bankası ve Garanti Ödeme Sistemleri’nin yeni bir finansal teknoloji şirketi kurduğuna da değinen Süzer, bu şirket üzerinden yürütülecek olan süreçlerin sıfırdan ve müşteri gözüyle tasarlandığına dikkat çekti. Türkiye’de bankacılık müşterisi olmayan fakat olabilecek 30 milyon kişinin yaşadığına, e-ticarete atılmak isteyen KOBİ’lerin olduğuna ve ödeme altyapılarını geliştirmek isteyen şirketlerin varlığına değinen Süzer, bu gruplara sırasıyla daha kolay hizmet, anahtar teslim e-ticaret sistemleri ve ödeme hizmetleri ile şirketlerin ihtiyaçlarına yönelik özel olarak oluşturulmuş ürünler sunmayı planladıklarını aktardı.
Süzer, son olarak, son dönemde bankalar ile rekabete giren ve sayıları günden güne artan fintech şirketleri ile ortaklığa gitmenin Garanti BBVA’nın bakış açısı olduğunu, rekabetlerin ve iş birliklerinin sektörün daha şeffaf ve daha inovatif olmasını sağlayacağını belirtti; ödeme sistemleri alanında dünyada ilk 3-4 ülke arasında olarak nitelendirdiği Türkiye’nin bu süreç ile birlikte bir global oyuncu çıkarabileceğini söyledi.
Yorumlar