İŞ DÜNYASI

DigitalAge | 05.07.2019 - 10:35

MENA’da girişimciler için teknolojik fırsatlar

GCC(Körfez İşbirliği Konseyi) ülkerinde akıllı telefon sahipliği ortalama yüzde 94 iken, online platformların perakende sektöründeki payı sadece yüzde 1,5 civarında. Tabii bölgedeki fırsat alanları e-ticaret ile de sınırlı değil.

Abu Dhabi ve Dubai, fintech yatırımlarını artırıyor
İlker Çıkrıkçılı, MenaPay CMO’su

Finansal teknolojiler açısından bakacak olursak MENA bölgesinde çok yüksek bir potansiyel var. Bölgede yapılan 2017 tarihli bir araştırma, MENA’da yetişkinlerin yüzde 86’sının bir banka hesabının bulunmadığını gösteriyor. Buna karşın, özellikle Birleşik Arap Emirlikleri’nde akıllı telefon yaygınlığı son derece yüksek. Türkiye’den çıkacak girişimlerin de bölgedeki bu hızlı mobilleşmeyi faydaya dönüştürmesi gerekiyor. Çünkü bölgede büyük bir ihtiyaç var. Örneğin Abu Dabi ve Dubai, fintech girişimlerinin büyümesini hızlandırmak için yatırımlarını artırıyor. MENA’da faaliyet gösteren girişimlerin sayısı, Wamda Research Lab’a göre 2020 yılına kadar iki katından fazla artacak. Fintech özelinde baktığımızda ise 2 milyar dolarlık bir hacim olduğu tahmin ediliyor.

Teknoloji ile iç içe olan bölgede e-ticarete ilgi büyük
Öget Kantarcı, GittiGidiyor Genel Müdürü, eBay MENA Bölge Direktörü ve TOBB E-Ticaret Meclisi Başkanı

Ülkemizde e-ihracatın gelişimi noktasında MENA bölgesi ciddi bir potansiyel taşıyor. Genç ve kalabalık nüfusa sahip bu ülkeler, teknolojiyle daha iç içe ve e-ticaret açısından taşıdıkları potansiyel daha fazla. Biz de GittiGidiyor olarak Ocak 2018’den itibaren eBay MENA bölgesinin sorumluluğunu üstlendik ve geçen yıl eBay MENA bölgesini ciddi oranda büyüttük. Bu yıl da yine büyüme hedefimizi sürdürüyoruz. MENA bölgesinde esasen eBay envanterinin o bölgedeki insanlarla buluşmasını ve MENA’daki satıcıların da ürünlerini yine eBay üzerinden satmasını sağlıyoruz. Şu an için eBay operasyonunu yürütüyoruz ancak GittiGidiyor satıcılarının MENA’da ürünlerini satmalarıyla ilgili entegrasyon sürecini de tamamlamak için çalışıyoruz. MENA ülkelerindeki tüketicilerin Türkiye’de üretilen kaliteli ve el emeği ürünlerin yanı sıra moda ve aksesuar ürünlerine de büyük ilgi gösterdiğini biliyor ve e-ihracat ile bu ürünleri dünyanın her yerine ulaştırmalarını sağlamak için çalışıyoruz.

Bölgedeki üç sıcak konu: Siber güvenlik, blockchain ve yapay zeka
Barış Özistek, Netmarble EMEA Yönetim Kurulu Başkanı

MENA’da bölgenin tamamında en fazla gündemde olan konuların başında siber güvenlik geliyor. Bugün bölgeye iyi bir siber güvenlik çözümü ile gittiğinizde iyi işler almamanız mümkün değil. Devletten de alabilirsiniz, kurumlardan da. Diğer önemli alan blockchain. Bunu teknoloji olarak ya da kripto para olarak düşünebilirsiniz. Dubai’nin ilk blockchain şehri olma vizyonu var mesela. Tapuları ve gıda güvenliğini blockchain’e taşıyorlar. Üçüncü konu ise yapay zeka. BAE de Suudi Arabistan da diğer ülkeler de bunu konuşuyor. Teknoloji ihtiyaçlardan çıkan bir şey. Körfez bölgesinin toplam nüfusu yaklaşık 50 milyon. Aynı zamanda çok zengin bir bölgeden bahsediyoruz. Burada teknoloji anlamında çözmeleri gereken konu yüksek trafiklerle diğer bir deyişle yüksek müşteri kitleleri ile baş etmek. Bunun için ya dışarıdan daha fazla insan transfer etmeleri gerek ya da çözüm yapay zeka gibi çözümlere yatırım yapmalı. Dolayısıyla bölgedeki diğer fırsat alanı yapay zekâ.

MENA’ya rakamlarla dijital bakış

MENA bölgesindeki milenyum kuşağı dünyanın pek çok yerinden çok farklı değil
Yasemin Özen Gürelli, Ipsos Chief Client Officer

4-24 yaş arası bireyleri kapsayan milenyum kuşağı, geçmiş ile olan bağlarını taşımaktan, aktarmaktan bununla birlikte sosyal normlarını da eleştirmekten çekinmiyor. Kendilerini dünya vatandaşı olarak gördükleri için yeni kültürler ve yeni insanlar ile tanışma motivasyonları oldukça yüksek. Teknolojiyi benimseyen, günlük hayatlarında ve ihtiyaçlarında aktif bir şekilde teknolojiyi kullanan, 10 kişiden 4’ünün online alışveriş yaptığı, online sosyalleşen bir kuşaktan bahsediyoruz. Tüm dünyanın içinden geçtiği ekonomik çalkantılar MENA bölgesindeki milenyumları da etkiliyor. Finansal açıdan çok kaygılılar çünkü günlük hayat pahalılaşıyor ve küresel olarak bakıldığında işssizlik oranlarında belirgin artışlar var. Bunun yanı sıra toplumsal ve politik konularda da oldukça endişeli oldukları gözlemleniyor. Bu yüzden gelecekleri konusunda kafalarında soru işaretleri var. Birçoğu kendi işinin sahibi olmayı hayal ederken, birçoğu da güçlü ve başarılı bir kariyer kurmayı amaçlıyor.