İklim değişikliğinin etkileri dünyanın dört bir yanında hissedilmesine ve bu sürecin olabildiğince yavaşlatılabilmesi, hatta mümkünse durdurulabilmesi için her gün kamusal, ticari ve bireysel emeklere dair haberlerin yayılmasına rağmen, iklim değişikliğini reddeden kesimlerin olduğu biliniyor.
İnternet ve özellikle de sosyal medya platformları, ulaşım ve etkileşim güçleriyle bu ve benzeri konularda her iki tarafın da fikir ve bilgi paylaşımı amacıyla sıklıkla kullandığı araçlar olarak kendilerini gösteriyorlar. Düzenlemelerin eksikliği halinde kara propagandaların da sosyal medya üzerinden yayılabildiği bilinmekle birlikte, bu ve benzeri durumlarda sosyal medya platformları çeşitli adımlar atıyorlar.
Dünyanın en büyük video platformu olan Youtube de iklim değişikliği konusunda böyle bir adım attı. Perşembe günü reklam ve kazanç elde etme kriterlerini yenileyen Youtube, iklim değişikliğinin olmadığı veya bir kandırmaca olduğu iddialarını içeren videolardan kazanç elde edilemeyeceğini de kriterleri arasına ekledi. Ayrıca, platformda, iklim değişikliğinin olmadığına dair reklam da verilemiyor.
Youtube, bu kararına platformdaki yaratıcıların ve reklamverenlerin iklim değişikliği inkarcıları ile birlikte anılmak istememesini gerekçe gösterdi. Kararın alınması öncesi Birleşmiş Milletler Hükümetler Arası İklim Değişikliği Panelinin değerlendirme raporlarına katkıda bulunan uzmanlara danışıldığının altı çizilen açıklamada, iklim değişikliği inkar videolarının haber kategorisinde yayımlanabileceği fakat bu videolar ile kazanç elde edilemeyeceği, öte yandan iklim değişikliğinin etkilerinin, iklim politikalarının, konu ile ilgili araştırmaların yer aldığı videolardan kazanç elde edilebileceği belirtildi.
Youtube, geçmişte de benzer kararlar alarak düz dünya, 11 Eylül saldırıları, 2020 ABD Başkanlık Seçimleri komplo teorilerinin önerilerde yer almaması için adımlar atmış, aşı karşıtı kanalları kapatmıştı.
Kaynak: YouTube demonetizes climate denialism content – Mashable
Yorumlar