TEKNOLOJİ

DigitalAge | 07.08.2019 - 13:45

Hep mutlu haberler veren bir haber sitesi mümkün mü?

Mutlu haberler vermek, bu haberleri paylaşmak ve ulaşılabilir kılmak için kurulan bir sosyal girişim olan Pozy’i Turgay Öztürk ile konuştuk.

Sabancı Vakfı’nın toplumsal gelişmeye katkıda bulunanların öykülerini anlattığı ‘Fark Yaratanlar’ programının 10. Sezonunda 15 fark yaratandan biri Turgay Öztürk ve arkadaşları tarafından tasarlanan sadece mutlu eden ve ilham veren haberlerin paylaşıldığı bir platform olan Pozy oldu. Mutlu haberler vermek, bu haberleri paylaşmak ve ulaşılabilir kılmak için kurulan bir sosyal girişim olan Pozy’i Turgay Öztürk ile konuştuk.

Pozy fikri nasıl ortaya çıktı?
Son dört, beş yıldır sosyal girişimcilik ekosistemi içindeyim. Çevremde güzel şeyler yapan pek çok insan var. Ama bu güzel şeylerden haberdar olan o kadar az kişi var ki. Ben işte tam da bu düşünceyle bu kadar çok güzel şey olurken biz neden bunlardan haberdar olamıyoruz diye sordum kendime. Ve toplumdaki bu güzel gelişmelerin, umut veren, ilham veren haberlerin yer aldığı bir platform kurma fikri doğdu kafamda. Türkiye’de ve dünyada bu tip platformlar var mı diye araştırdım. Dünyada örnekleri vardı, Türkiye’de ise birebir örneğine rastlamadım. Konuyu yakın arkadaşım Ömer Faruk Çelebi’ye açtım. O da bana bunun bir teknoloji ile mümkün olacağını söyledi. Aslında bu an, aynı zamanda projenin adını da bulduğumuz andı, pozitif kavramından yola çıkarak, Hakan Çelik’in de ekibimize katılması ile Pozy markasını yaratmış olduk. İşimiz de teknoloji olduğu için projemizi teknolojiye entegre ettik ve adına ‘mutlu haber süzgeci’ dedik. Bütün haberleri, kaynağından alıp mutlu haber süzgeci’nden geçirip sadece iyi ve mutlu haberleri insanlar için erişilebilir ve paylaşılabilir kıldık.

Mutlu haber süzgeci nasıl çalışıyor?
Pozy’de farklı haber kaynaklarından alınan haberleri süzmeye yarayan mutlu haber süzgeci, yarı yardımlı bir makine öğrenmesi tekniği ile çalışıyor. Diğer kurucu ortaklarımızdan Hakan Çelik, yüksek lisans tezi olan Türkçe duygu analizi çalışmasını kullanarak yarı yardımlı bir algoritma geliştirdi. Bu sayede farklı haber kaynaklarından gelen binlerce haber içinde yer alan kelimeler filtreleniyor, 0-10 arasında puanlanıyor ve eşik değerin üzerindeki haberler elçilerimizin ekranına düşüyor. Elçilerimizin son kontrolünün ardından da yayına alınıyor. Bugüne kadar yaklaşık 260 bin haber taraması sonucunda 4 bin 500 haberi yayına aldık.

Türkiye’nin genel olarak negatif haber gündeminin böyle bir girişim fikrinin ortaya çıkmasında rolü ne oldu?
Aslında negatif haber gündemi Türkiye’ye özel bir durum değil. Tüm dünyada negatif haberlerin gündem içinde kapladığı alan çok büyük. Bu tip haberler, bir yandan kişileri umutsuzluğa sürükleyip, bu olumsuz olayların sıradanlaşmasına yol açarken, bir yandan da gelişen güzel olayların, toplumda mutluluk yaratacak, ilham verecek, harekete geçirecek haberlerin gölgede kalmasına neden oluyor. Pozy fikrinin dayandığı ana nokta, etrafımızda olan güzel şeyleri negatif gündemin gölgesinde bırakmayıp, öne çıkarmak. Her güzel gelişmenin, onu okuyan insanlarda yeni güzel şeylerin yaratılması için büyük bir motivasyon kaynağı olduğuna inanıyoruz.

Gelir modeliniz nedir?
Şu anda gelir modeli gayemiz yok. Yakında adına coşku güncellemesi adını verdiğimiz bir güncelleme çıkacağız. Onunla birlikte çıkacak gelir modelleri var. Bugün için sadece haber kaynaklarından haberleri çekebiliyoruz. Coşku güncellemesi ile isteyen herkes Pozy’nin muhabiri olabilecek. Örneğin Gaziantep’ten biri bölgesinde olan bir haberi birinci ağızdan doğrudan olarak paylaşabilecek. Bu editörlerimize düşecek. Görselleri incelenecek ve sonunda içeriğe dönüştürülecek. Önümüzdeki dönemde, projemize kurumları dahil etmeyi ve onların pozitif haberlerine yer vermeyi istiyoruz. Türkiye’nin mutlu haber haritasını çıkarmak ve alternatif haber ajansı olmayı hedefliyoruz.

Pozy’nin ‘fark yaratan’ olarak seçilmesinin üzerinizde nasıl bir etkisi oldu?
Sabancı Vakfı tarafından ‘Fark Yaratan’ olarak seçilmemiz Pozy’nin bilinirliğine çok büyük katkı sağladı. Bu bilinirlik sayesinde çok büyük bir aile olmaya hızla devam ettik. Türkiye’nin büyük markalarının üst düzey yetkililerinin bile takdirini kazandık.