TEKNOLOJİ

DigitalAge | 27.12.2018 - 14:12

Doktordan temiz emlak uygulamaları

Sektörün gözde emlak platformlarından Sahibinden, Hürriyet Emlak, Emlakjet ve Zingat’ın mobil uygulamaları kullanıcı deneyimi açısından ne kadar başarılı?

‘Otoparkı var mı, hastaneye yakın mı, yakınında okul var mı, bina kaç yaşında, depreme dayanıklı mı’… Bunun gibi onlarca sorunun cevabını aramak için emlakçıları tek tek gezme devri artık geride kaldı. Hâlâ pencere afişlerindeki telefon numaralarından ulaşanlar olsa da, emlakçıların telefon konuşmaları en çok ‘İnternette ilanınızı gördüm’ cümlesi ile başlıyor. Durum böyle olunca emlakçılar da portföylerini müşterilerine ulaştırabilmek için emlak sektöründe hizmet veren online platformlarda ilanlarını yayınlama ihtiyacı duyuyorlar. Emlak platformlarında ise hem emlakçıların hem de ilan arayanların gözdesi olmak için rekabet gün geçtikçe kızışıyor, teknoloji ön plana çıkıyor.

Emlak aramalarının çoğunun internet üzerinden olduğunu biliyoruz. Bu aramaların bir kısmını ise emlak platformlarının mobil uygulamaları oluşturuyor. Peki bu uygulamalar kullanıcı deneyimi açısından ne kadar başarılı? Userspots UX Tasarımcısı ve Araştırmacısı Özge Çelebi bu ay Digital Age için sektörün gözde emlak platformlarından Hürriyet Emlak, Sahibinden, Emlakjet ve Zingat’ı kullanıcı deneyimi açısından inceledi. Bu çalışmada şu iki sorudan yola çıkıldı: ‘Kullanıcı ilana nasıl ulaşıyor ve bu ilanları nasıl inceliyor?’ Bu sorulara cevap ararken işin başlangıç noktası kullanıcıların karşılaştıkları ilk ekran olan ana sayfa.

İLANA ULAŞMA

Hürriyet Emlak alt navigasyon bardaki “İlan Ara” sekmesi ile açılıyor. Kullanıcılar harita gösterimi üzerinden, “Bana Özel” başlığı altından satılık, kiralık ve günlük kiralık yönlendirmeleri ile ilan arayabiliyor. Harita gösterimi üzerinden arama yapmak istendiğinde üzerinde bazı fiyatlar işaretlenmiş Türkiye haritası ile karşılaşılıyor. Bu ilanların neye göre karşınıza çıktığı konusunda bazı soru işaretleri var. Yine toplam kaç tane ilanın görüntülendiği gibi bazı değerlerin gösterilmemiş olması da kullanıcı açısından çok da iyi olmayan bir deneyim sunuyor.

Kullanıcıların karar verme süresini azaltmak, karşılaştırmayı kolaylaştırmak gibi nice nimetleri bulunan; e-ticarette de sıklıkla kullanılan filtreleme seçenekleri harita yapısında da kullanılmış. Ancak aynı anda hem konut hem de öğrenci yurdu görüntülenemiyor; 81 ilin tek tek üstünden geçerek seçim yapıyor olması kullanıcıları üzüyor olsa gerek.

Kendinize uygun olduğunu düşündüğünüz seçenekleri seçtikten sonra gittiğiniz sayfada da filtreleme ve sıralama seçenekleri bulunuyor, ayrıca kullanıcılar bu listede çıkan ilanları harita yönlendirmesi ile harita üzerinden de görüntüleyebiliyor. Sayfaya baktığınızda ilk gözünüze çarpan şey kullanıcıda uçsuz bucaksız bir listeye düşmüş hissi oluşabileceği. Özellikle e-ticaret gibi, kullanıcıya birçok seçeneğin sunularak seçim yapmasının beklenildiği platformlarda; kullanıcıya kendisinin ne beklediğini göstermek önemsiz gibi gözükse de karar almasında çok etkili olabiliyor. Listenin başına eklenebilecek ‘507 ilan listeleniyor’ yazısı kullanıcıyı bu dipsiz kuyudan çıkarmak için atılabilecek bir adım. Sayfa incelenmeye devam edildiğinde ilan fotoğraflarının büyük kullanıldığını ve detaya gitmeden incelenebildiği görülüyor. Bu yaklaşım kullanıcı deneyimi açısından yerinde bir karar. Bununla birlikte kullanıcılar ilanı kaydedebiliyor, emlakçıya mesaj atabiliyor ya da arayabiliyor.

Peki, diğer uygulamalarda bu süreç nasıl?

Emlakjet’i açtığınızda karşınıza ana sayfa ile açılan alt navigasyon menü yapısı geliyor. Ana sayfa bu kez uygulama içerisinde neler yapılabileceğini anlatan bir yapıda kurgulanmış, öne çıkarılmak istenen fonksiyonlara yer verilmiş. Hürriyet Emlak’ta olduğu gibi gibi haritada arama fonksiyonu bulunuyor, ama bu kez haritanın yakındaki ilanları incelemek için iyi bir fırsat olduğu vurgulanmış. Ana sayfaya geri dönüldüğünde de “Son Aramana Git” başlığı altında son yapılan aramayı hatırlatması kullanıcı deneyimi açısından önemli bir özellik. Bazı noktalara yakınlığına göre arama yapmanıza sağlayan bir yapı oluşturulmuş. Örneğin metro durağı seçerek, o durağa yakın olan ilanları görüntüleyebiliyorsunuz. Uygulanma şekli tartılaşılabilir olsa da, kullanıcılar ve emlakçılar dinlenerek eklenmiş bir fonksiyon olduğu tahmin edilebiliyor. Ana sayfada diğer bir dikkat çeken modül ise “Emlakjet’in Seçtikleri” İlanların gruplandırılmasıyla bazı kategoriler oluşturulmuş; kullanıcı beklentileri tahmin edilerek oluşturulan bu yapı ‘Bakın biz sizi düşünüyoruz.’ mesajı vermesi açısından başarılı bir adım.


Ana sayfa üzerinden satılık-kiralık gibi seçimlerinizi yaparak listeleme sayfasına düşülebildiği gibi “Ara& Filtrele” sekmesi üzerinden ilan araması yapılabiliyor. İlanların listelendiği sayfada aradığımız kriterlere uygun kaç ilan olduğu bilgisi gösteriliyor. Hürriyet Emlak’takine benzer bir ürün kartı yapısı bulunuyor. Ürün fotoğraflarını incelemenize ve arama yapmanıza izin veriyor. Ancak burada detaylı bilgi olmaması; aranacak kişinin Emlakjet mi yoksa ilan sahibi mi olduğu konusunda bazı kafa karışıklıklarına sebep olabilir. Listeleme sayfasındayken “Harita” görünümüne geçtiğinizde sonuçların harita üzerinde bölgelere göre dağıtıldığını görülüyor. ‘Çevrede Ne var?’ fonksiyonu ile ulaşım, eğitim gibi bazı kategorilere göre arama yaptığınız bölge çevresinde hangi seçeneklerin olduğu görülebiliyor.

‘Çok Bilgili Emlak Uygulaması’ olarak kendini tanıtan Zingat diğer iki uygulamanın aksine hamburger menü yapısı kullanıyor. Hamburger menü tartışmalarına aşiyanız; kullanıcıya gereksiz efor harcatması, fonksiyonları saklaması gibi bazı sebeplerle artık çok da tercih edilmemeye başlandı. Bunların haricinde ana sayfa üzerinden satılık ilanlara, kiralık ilanlara, konut projelerinin tümüne ilk aşamada filtreme yapmadan ulaşılabiliyor. Yine diğer iki uygulama gibi Zingat’ta da “Harita” ile yakınımda ara fonksiyonuna yer verilmiş. Konum bazlı çalıştığı için ilk etapta sadece bulunan konuma göre ilan sayısı gösteriliyor. Listeleme sayfasına düşene kadar seçim yapılmadan ilerleniyor. Zingat’ta da kullanıcıya kaç ilan karşı karşıya olduğu bilgisi gösterilmiş. Bu aşamadan sonra kullanıcı isterse filtreme seçeneklerinden kendine uygun kriterlere göre sonucu daraltabiliyor. Hürriyet Emlak ve Emlakjet’ten farklı olarak ürün kartlarında daha az bilgi, tek bir fotoğrafla gösteriliyor. Bu durum kullanıcının hangi ilanı inceleyeceğine karar verme sürecini uzatıyor. Hatırlatmakta fayda var, kullanıcıyı ne kadar uzun süre kararsız bırakırsak siteyi terk etme oranı artıyor.

Sahibinden diğer üç uygulamadan farklı olarak emlak sektörüne özelleşmiyor. Bu sebeple diğer uygulamalara göre daha klasikleşmiş yapıda bir arama deneyimi sunuyor. Ana sayfa üzerinden “Emlak” kategorisini seçtikten sonra ne ilanı aradığınızı seçiyorsunuz; ardından da satılık mı yoksa kiralık mı olacak seçimini yapıyorsunuz. Ve ardından da konut tipini seçerek listeleme sayfasına düşüyorsunuz. Sonuca ulaşmak için geçtiğiniz aşama sayısının çok fazla olması kullanıcı deneyimi açısından pek de başarılı değil. Listeleme sayfasında ise farklı görünüm seçenekleri bulunuyor. Fakat daha önceki deneyimlerimiz kullanıcıların görünüm seçeneklerini pek de değiştirmediği yönünde. Sahibinden de Zingat gibi kullanıcıya bu sayfada tek bir fotoğraf gösteriyor. Filtreleme seçeneklerinde il, ilçe gibi uzun bir listeden seçim yapılan başlıklarda arama seçeneği sunulmamış olmaması kullanıcının deneyimini kötü etkileyen noktalar.

KULLANICI İLANI NASIL İNCELİYOR?

Bu sorunun cevaplarını aramak için ilan detay sayfalarını ziyaret etmek gerek.

Hürriyet Emlak ilan fotoğraflarını büyüterek incelemeye olanak sağlıyor, ancak fotoğraflarda gruplama yapmaması kullanıcıyı evin hangi odasına baktığı konusunda bilgilendirmiyor. Harita yönlendirmesi ile evin konumuna ulaşılabiliyor, Google Maps uzantısıyla sokak üzerinde gezinme imkânı sağlıyor.

Emlakjet’te ise fotoğraf gruplaması yapılmadığı görülüyor. İlan konumu yönlendirmesi Hürriyet Emlak’a göre daha belirgin gösterilmiş. Harita üzerinde ilan çevresindekiler, ulaşım, eğitim gibi kategoriler görüntülenebiliyor. Farklı olarak da ilan karşılaştırma seçeneği sunulduğu görülüyor. Böylece kullanıcı birden fazla seçenek arasında kaldığında karar verme sürecini hızlandırabilir.

Zingat’ta ise ilan sahibine ulaşma seçeneklerinin arasına WhatsApp da eklenmiş. Diğerlerinden farklı olarak ilanın dâhil olduğu bölgenin raporu ziyaretçiye sunuluyor. Bu raporda ortalama satış ve kira fiyatları görülebiliyor.
Sahibinden’de ise ilan bilgilerinin, açıklamanın ve ilan konumunun tabli yapıda kullanıcıya gösterildiği görülüyor. Diğer uygulamalarla karşılaştırdığında ise kullanıcıları farklı seçeneklere yönlendiren bir yapı olmadığı görülüyor. Bu açıdan ilanları inceleme konusunda daha başarısız bir deneyim sunuyor.