Skip to main content

Gelin, 2015 neden doğal reklamların yılı oldu ve 2016’da doğal reklamları neden daha çok duymaya devam edeceğiz sorularına hızlıca cevap arayalım

Öncelikle doğal reklamların ne olduğunu net olarak tanımlayalım. Çünkü özellikle Türkiye’de bu konu üzerine çokça yanlış anlaşılma mevcut. Doğal reklam, mecranın tasarımına ve içeriğine uygun olarak markalı içeriklerin “reklam” olduğunu belirterek mecra içerisine yerleştirilmesidir. Yani marka adı vermeden markayı içeriğe yerleştirerek gizli reklam yapmak, ya da aslında içerik olmayan “Tıkla, iPhone6 kazan” gibi kampanyaları sırf tasarımla uyumlu diye doğal reklam olarak adlandırmak yanlıştır.

2015’in globalde en büyük dijital pazarlama trendi açık ara farkla “Content Marketing” olurken, Content Marketing’i “Big Data” takip ediyordu. Aslında doğru okursak bu iki yükselen trendin işaret ettiği model Native Advertising, yani doğal reklam.

Gelin, 2015 neden doğal reklamların yılı oldu ve 2016’da doğal reklamları neden daha çok duymaya devam edeceğiz sorularına hızlıca cevap arayalım.

Doğal reklam nedir, ne değildir?

Öncelikle doğal reklamların ne olduğunu net olarak tanımlamak istiyorum. Çünkü özellikle Türkiye’de bu konu üzerine çokça yanlış anlaşılma mevcut. Doğal reklam, mecranın tasarımına ve içeriğine uygun olarak markalı içeriklerin “reklam” olduğunu belirterek mecra içerisine yerleştirilmesidir. Yani marka adı vermeden markayı içeriğe yerleştirerek gizli reklam yapmak, ya da aslında içerik olmayan “Tıkla, iPhone6 kazan” gibi kampanyaları sırf tasarımla uyumlu diye doğal reklam olarak adlandırmak yanlıştır.

Content Marketing ve doğal reklamların bu kadar trend bir konu olmasının en büyük sebebi aslında dijital içerik tüketiminde meydana gelen radikal değişiklikler yani Milennial diye adlandırılan 80-90 doğumluların içeriğe ulaşma alışkanlıklarındaki arama motorundan sosyal medyaya geçiş yapması

doğal reklam pazarlama

Kullanıcıların mecra tüketim değişim, doğal reklamı tetikliyor

Artık kullanıcılar doğrudan mecranın anasayfasına gidip oradan içerik tüketmektense, kendilerine hitap eden, takip ettikleri mecraların sosyal medya hesaplarının ve arkadaşlarının paylaştığı içeriklere tıklayarak mecralara ulaşıyor. Bu mecraların belki de en satılabilir alanları olan ana sayfalarının değerini ciddi anlamda düşürüyor. Bir de bunun üstüne sosyal medya kullanımının çok büyük oranla mobil olması mecraların mobil trafiklerinin çok yüksek olmasını sağlıyor. Ana trafik kaynağı sosyal medya olan BuzzFeed, Huffington Post, Türkiye’de de Onedio gibi mecraların mobil trafikleri yüzde 80’lere doğru yaklaşırken, New York Times, Hürriyet gibi geleneksel mecraların mobil trafikleri şimdiden masaüstü trafiklerini geçmiş durumda. Mobil trafiğin bu kadar artması, anasayfa trafiklerinin düşmesi yayıncıları display reklamlardan daha farklı alternatifler aramaya iterken, bu mecraların kitlesiyle iletişim kurmak isteyen markaların da buna uyum sağlaması gerekiyor.

Markalar mecralarda öne çıkmak için içerik üretmeli

Dolayısıyla içeriğe ulaşım sosyal medyaya kayarken, içerik tüketimindeki birincil platform mobil olurken içerik ile markanın buluşması kaçınılmaz oldu. Artık markalar, mecralarda ön planda olmak için mutlaka içerik üretmek zorundalar.

2016 yılında da bu trendin yükselerek artmasını bekliyoruz. Artık tüketici için kaliteli içerik üreten markalar dijitalde rakiplerinden sıyrılacak, daha çok etkileşim üretip daha çok konuşulacaklar.

Kaan Kayabalı
Onedio CEO’su