ETKİNLİK

DigitalAge | 17.04.2019 - 09:20

Dijitalin zirvesinde “Herkes için Gelecek” konuşuldu

Digital Age Summit 2019’da; dijital dönüşüm ve istihdamın geleceği gibi başlıklarda yaşanan tüm yeni gelişmeler “Future 4 All” teması çerçevesinde ele alındı.

Vakıfbank ana sponsorluğunda bu yıl 13. kez gerçekleşen Digital Age Summit, bir kez daha dijital dünyanın en yaratıcı isimlerinin fikirlerine ev sahipliği yaptı.

“Future For All” temasıyla UNIQ İstanbul’da temasıyla gerçekleşen Digital Age Summit‘te; yapay zekâ, nesnelerin interneti, sağlık ve finans teknolojileri, kullanıcı deneyimi, 5G, blockchain, algoritmalar, biyoteknoloji, dijital dönüşüm ve istihdamın geleceği gibi başlıklarda yaşanan tüm yeni gelişmeler; ekonomik, toplumsal ve insani yönleriyle ele alındı.deniz NewDealDesign CEO’su Gadi Amit, Wunderman Thompson Innovation Group Küresel Direktörü Lucie Greene, siber güvenlik ve teknoloji uzmanı Chris Roberts, The FatDUX Group Başkan ve CEO’su & çoksatan Yalın Startup kitabının yazarı Eric Reiss gibi önemli isimlerin yer aldığı etkinliğin sunumunu ise geleneksel hale geldiği üzere Serdar Kuzuloğlu üstlendi.

Teknolojik tsunami yaklaşıyor

“Future 4 All” ana teması altında, kendi alanlarında dünyaca ünlü isimleri dinlediğimiz Digital Age Summit’in ilk konuşmacısı “Teknolojik Tsunami Yaklaşıyor” sunumu ile Siber Güvenlik ve Teknoloji Uzmanı Chris Roberts idi. Roberts,  son 20 yılda teknolojide yaptığımız hatalardan öğrenmemiz gerekenleri ve önümüzdeki 5 yılı nasıl tasarlamamız gerektiği ile ilgili bir sunum gerçekleştirdi.

Chris Roberts sunumunda şu detaylara yer verdi, “Güvenlik konusunda bir kavram kargaşası var. İnsanlara güvenlik dediğimiz zaman anlamıyorlar. Bu konuda ihtiyaç duyduğumuz noktada birlikte çalışmamız lazım. İletişim teknolojilerinin değiştiğine değinen Roberts, insanlar olarak olaylara teknoloji gözünden bakmamız gerektiğinin altını çizdi. Roberts, sözlerine şöyle devam etti, “Endüstrimizde dürüstlüğe ihtiyaç var. Teknolojinin karşısında insan var diyemeyiz burada önemli olan insanların onlara teslim ettiğimiz verilerle ne yapacağı sorusu. Verilerin nerede nasıl kullanıldığı muhtemelen geleceğin sorunu olacak. 6 milyar insan birbirine bağlantılı yaşıyor. İnsanlık adına bu iyi bir haber değil. Kendi hayatımızı teknolojinin ellerine teslim ediyoruz. Bunu biraz sorgulamamız gerekiyor. Hepimiz farklı gemilerden gelebiliriz fakat aynı gemideyiz. Teknolojinin geleceğinde ve tasarımında hepimizin söz sahibi olması gerekiyor.”

Bir sonraki adımımız ne olmalı? Tüketici teknolojisi ve dijitalde yeni trendler

Siber Güvenlik ve Teknoloji Uzmanı Chris Roberts’in sunumunun ardından, “Tüketici Teknolojisi ve Dijitalde Yeni Trendler” sunumuyla Wunderman Thompson İnovasyon Grubu Dünya Başkanı Lucie Greene, 2019 yılını şekillendirecek trendlerin neden dikkate alınmaları gerektiğine yönelik kapsamlı açıklamalar yaptı.

Greene; siyasi, çevre, kültürel ve inovasyon gibi değişiklilerin teknoloji dünyasını ve tüketici trendine olan etkilerinden bahsetti. Bir diğer kavramlardan birinin iyi hissetme hali olduğunu belirten Greene deneyimin her şeyin içinden geçtiğini vurguladı.The Future 100’de trendlerin değiştiğine değinen Greene, bu trendlerin; iyi hissetme hali, kendi kendini geliştirme deneyimi ve feminizm olduğundan bahsetti.Deneyim konusunda, markaların daha önce yapmadıkları şeyleri denediğine vurgu yapan Greene, markaların tüketici beklentilerine cevap vermek için;  “Markanız sorunları çözüyor mu?”, “Çözüm konusunda neler yapıyorsunuz?”, “Farklı kanalları kullanabiliyor musunuz?”, “İçeriği yapanla ödemeyi yapanlar belli mi?”, “Özel hayatın gizliliği ve sizin bilgi gizliliğiniz nasıl?” sorularına cevap vermeleri gerektiğinden bahsetti.

Meydan okuyan bankaların oyun kitabı

Digital Age Summit’in ikinci bölümünde,  ilk kahve molasından sonra  Standard Chartered Vırtual Bank CEO’su Deniz Güven ve BKM Genel Müdürü Soner Canko “Meydan Okuyan Bankaların Oyun Kitabı” başlıklı oturumda bir araya geldi. Güven, sunumda “Meydan Okuyan Banka” kavramının inceliklerini paylaşarak, bu yeni modelin ne tür ticari modeller ve işbirlikleri inşa edebileceğini anlattı.

BKM Genel Müdür Soner Canko’nun sorularını yanıtlayan Güven, Standard Chartered’ın Hong Kong’da Deniz Güven liderliğinde faaliyetlerine başladığı dijital bankanın lisans başvurusunu Hong Kong Para Otoritesi’nin onaylanmasından ve sanal banka tam bankacılık lisansını alma hikayesini katılımcılarla paylaştı. Güven konuşmasında şu detaylara yer verdi, “Kurduğumuz yeni operasyon modelinde amacımız geleceğin yeni operasyonel modelini oluşturmak. Operasyonel model uçtan uca bütün modelleri değiştirmek demek. Her şeyin cloud üzerinden çalıştığı bir modelden bahsediyorum.”  Pazara sıfırdan grip başarılı olmanın mümkün olmadığını söyleyen Güven, ekosistemi düzgün kullanabilmek için iyi stratejik ortaklıklar kurmanın önemini vurguladı.

Bilgi 4.0: Başarıya götüren bilgi mimarisi

The FatDUX Group Başkan ve CEO’su Eric Reiss,  “Bilgi 4.0: Başarıya Götüren Bilgi Mimarisi” başlıklı sunumunda  bilginin “versiyonlar” şeklinde ortaya çıkmadığını ancak dijital toplumların yeni kavramlar icat etmeyi her zaman sevdiğine değindi. Reiss, iletişim dünyasının son moda kelimesinin Bilgi 4.0 olduğundan bahsederek şunları söyledi: “ Bilgi mimarları da teknoloji geliştiren profesyoneller de Bilgi 4.0 hakkında konuşmaya ve onu olduğundan çok daha komplike bir şeymiş gibi sunmaya bayılıyor. Oysa ki yanıt çok basit: Bireylerin anlayabileceği içerikler sunmak, makinelerin birbirlerini anlayabilecekleri standartları yaratmak ve hem insanları hem de makineleri paylaşılan ortak bir bağlamın parçası kılmak. Bu üçlü adımı gerçekleştirebilen profesyoneller gelecek yıllarda başarıya ulaşacaklar; işleri zorlaştırmaya devam edenlerse demode olacaklar.” Reiss konuşmasına şöyle devam etti, “İnsanlar olarak birbirimizi anlamıyorsak makinelerin birbirini anlamasını nasıl bekleyeceğiz. İçerik kralsa, bağlam krallıktır. Asıl sorun bağlamda. Bağlamı gördüğünde kelimenin ne olduğunu bilemsen de konuyu biliyorsun. Bilgi 4.0 çağında bilgiyi parçalara ayırdığımızda bağlamı kaçırıyoruz. “Bir şeyin doğru ve kesin olması için daha fazla veriye ihtiyaç olduğunu belirten Reiss, doğruluk ve kesinliğin birbirinden ayrılan iki kavram olduğunu vurgulayarak, makinalarla insanların birlikte çalışması gerektiğini söyleyerek konuşmasını tamamladı.

Dijital dönüşüme yön verenler

Turkcell Müşteri Deneyimi ve Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Serkan Öztürk, Aksigorta Strateji ve Transformasyondan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Esra Öge, Vakıfbank Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Abdi Serdar Üstünsalih, Arçelik Dijital Strateji ve Pazarlama Yöneticisi Metin Cherası ve Bahçeşehir Koleji Genel Müdürü Özlem Dağ’ın yer aldığı “Dijital Dönüşüme Yön Verenler” paneliyle etkinliğin ikinci bölümü tamamlandı. Serdar Kuzuloğlu’nun moderatörlüğünde, panelistler şirketlerin dijital dönüşümü ile ilgili bazı anektodlar paylaştı.

VakıfBank Bilgi Teknolojileri Genel Müdür Yardımcısı Abdi Serdar Üstünsalih, “Dijital yolculuk çok hızlı gelişiyor. Bütün bunlara finans sektöründe ayak uydurmak zorundasınız. Yenilikçi ve yüksek teknolojiyi kullanmak ve rakiplere lazım fark atmak gerekiyor. Bütün bunları Vakıfbank olarak gerçekleştirdik. Müşteri deneyimindeki farklılıklar rekabet hızınızı kolaylaştırıyor. Sektörde yenilikçi teknolojileri kullanmaya çalışıyoruz, bunu yaparken güvenlik çok önemli.”

Aksigorta Strateji ve Transformasyondan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Esra Öge, “Bankalar dijital dönüşümün öncülüğünü yapıyor. Sigorta çok geleneksel bir sektör fakat son  üç senedir bunun değişeceğine dair uygulamalar var biz de buna yatırım yapıyoruz. Bizim değişim ve öğrenme hızımız bu teknolojiye yakın değil. Sigortaladığımız şeylerin nesnelerin interneti ile beraber sigortaladığımız her şey değişecek. Siz bu cihazları kontrol edebildiğiniz sürece bu alanda manevi alanlar daha hassas olacaktır.”

Arçelik Dijital Strateji ve Pazarlama Yöneticisi Metin Cherasi, Müşteriyi iyi anlayarak teknolojiyi takip ettik. Dijital dönüşümle birlikte eskiden müşteriyi tanımlayamıyorduk, şimdi ise müşteriyi anladık. Günümüz teknolojisiyle, bugün buzdolabına hava durumu nasıl sorusunu sorabiliyorsunuz. Bu da bize müşteriyi çok daha iyi tanımamızı sağlıyor. Bundan hareketle teknolojinin gelişiminin bizi de telekomünikasyon markası gibi yapacağını düşünüyorum.”

Bahçeşehir Koleji, Genel Müdürü Özlem Dağ, “Her şeyle ilgili olan şey eğitimdir. Dijitalleşmenin faydasına nasıl yönlendireceğiz bunu cevaplamamız gerekiyor.  Teknolojiyi tüketen değil üreten bireyler yetiştirmeye çalışıyoruz.Biz Çocuklarımızı geleceğin dünyasına hazırlamamız için doğru yönlendirmemiz ve yönetim becerilerini geliştirmemiz gerekiyor. Kodlama, tüm çocukların öğrenmesi gereken bir dil. Çocuklara bir düşünme becerisi kazandırmaya çalışıyoruz. Yeni dünyaya entegre olmak için kodlamanın bilinmesi gerekiyor. Bu trend zamanın ihtiyacı ve yeni dünyaya hazırlık olduğu için çok önemli. “

Turkcell, Müşteri Deneyimi ve Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Serkan Öztürk, “4.5G ile dünyada internet hızı dünyada en hızlı olan üç operatörden bir tanesiyiz. 5G makinalar arası iletişimin önemli olduğu ve hayatımıza etki eden bir alan. Her ne yaparsak yapalım günün sonunda insan çok önemli. Teknolojiyi takip eden değil geliştiren yaratan insanlardan olmak zorundayız. Turkcell olarak gelirimizin her yıl yüzde birini bu konularda çalışan geleceğe yazan kadınlar gibi dijital zeka gibi ihtiyaç duyulan alanlarda farkındalığı artırmak hem de iş gücüne destek olmak adına çalışmalar yapıyoruz.”

Dijital iktidar ve hoşnutsuzlukları

Digital Age Summit’te öğleden sonra ilk söz alan konuşmacı İnternet Uzmanı ve Yazar Evgeny Morozov oldu. Morozov,  “Dijital İktidar ve Hoşnutsuzlukları” başlıklı sunumunda dijital çağda iktidarın nasıl değiştiğine vurgu yaparak, büyük teknoloji şirketlerinin çizdiği iyimser tabloların birkaç büyük şirkette toplanmasının yol açtığı gerçek sonuçlar arasında bir uçurum olduğuna değindi. Morozov sunumunda şu detaylara yer verdi, “ Büyük teknolojilerin gelecek öngörüleri bize bir gül bahçesi vaat ediyor; dijital ekonominin istikrarlı ve öngörülebilir kalacağını iddia ediyor. Hâlbuki kişisel verilerimizin paylaşımı karşılığında ücretsiz hizmetlerle ödüllendirildiğimiz günler geride kalıyor olabilir. Elbette dijital çağda iktidarı talep etmenin ve toplumun her katmanına adil bir şekilde paylaştırmanın yolları da var. Belirli altyapıların merkezi olmaktan çıkarılması devletlerin atacağı ilk akıllıca adım olabilir. Ancak bu olana kadar bireysel şirketler kendi dijital yollarını çizerken çok daha stratejik davranmak zorunda zira tüm sorumluluğu büyük teknoloji şirketlerine ve onların hissedarlarına emanet etmek artık bir seçenek değil.”

Geleceği tasarlamak

İnternet Uzmanı ve Yazar Evgeny Morozov’un ardından NewDealDesign CEO’su Gadi Amit,  “Geleceği Tasarlamak” sunumuyla sahnedeki yerini aldı. Sunumuna  giyilebilir teknolojiler dünyasını bekleyen ‘Tasarımlarımızı nasıl daha insani hale getirebiliriz?’  sorusuyla başlayan Amit, insani tasarımlar gerçekleştirmek için; fiziksel, dijital ve yapmak yapabilmek kavramlarına odaklandığını belirtti. Dijital platformları yönetmek için verinin toplanması gerektiğine dikkat çeken Amit, veriyi toplamak içinse ölçeklendirerek dünyanın her yerine konumlandırılması gerektiğini vurguladı.

Ulaşımın geleceği

Üçüncü oturumun sonunda Silikon Vadisi’nde uzun yıllar görev yapan ardından kendi şirketini kuran Aurima. AI CEO’su Seval Öz, “Ulaşımın Geleceği” başlıklı sunumunda ulaşımın yeni çağını, vaat ettiği fırsatlar ve alternatifleri paylaştı. Öz, sunumunda klasik ulaşım modellerinin geride kaldığından bahsederek, paylaşım ekonomisi, akıllı telefonlar, bulut teknolojileri, makine öğrenmesi, milenyum kuşağı alışkanlıkları ve Moore Yasası gibi veriler dikkate alındığında, bugün teknolojinin, davranış bilimlerinin ve yeni iş modellerinin kesiştiği bir noktada radikal bir dönüşümün yaşandığını söyledi.

Öz sunumunda şu detaylara yer verdi, “ Bugün, bir aracın bir bilgisayar gibi davranmaya başlamasında şaşırtıcı olan hiçbir şey yok. Bu yeni araç-bilgisayarlar nasıl hareket edeceğimize yönelik alışılmadık öneriler sunarken, ulaşımın geleceğinin aynı zamanda akıllı şehirlerin, bağlantılı binaların, altyapıların, gıda, eğitim, zaman yönetimi, şehir güvenliği ve toplu taşımanın geleceğiyle iç içe geçtiğini fark ediyoruz. Ulaşım, edindiği yeni tanımlarla, artık bireysel değil, kolektif bir mesele. “

Medyanın yeni vaat edilmiş toprakları: E-ticaret

Medyanın Yeni Vaad Edilmiş Toprakları: E-Ticaret oturumunda Kapital Medya Yayın Yönetmeni Pelin Özkan, FOX Networks Group Türkiye, Genel Müdür Yardımcısı Mehmet İçağasıoğlu  ve Satış Grup Başkanı ve Hepsiburada, Pazarlamadan Sorumlu Başkanı Yüce Zerey bir araya geldi.

Pelin Özkan konuşmacılara 4N1K dizisinde hayata geçen uygulamanın detaylarını sordu. FOX Networks Group Türkiye, Genel Müdür Yardımcısı ve Satış Grup Başkanı Mehmet İçağasıoğlu 4N1K dizisi ile gündeme gelen FOX Play uygulamalarını anlattı.

Hepsiburada, Pazarlamadan Sorumlu Başkanı Yüce Zerey ise marka olarak neden bu uygulamada yer aldıklarını anlattı. Marka o hikayenin organik parçası oluyorsa tüketici tarafından ürün tamamlanıyor. O keyfin tamamında satın almaya da yönlendirme oluyor ifadelerini kullanan Zerey, doğru içerikler olduğu sürece bu tarz projelerde yer almaya devam edeceğiz” dedi.

Mobil reklam sahteciliği: Dünyanın en büyük dolandırıcılık hikayesi

App Samurai CEO’su Emre Fadıllıoğlu, “Mobil reklam sahteciliği: Dünyanın en büyük dolandırıcılık hikayesi” başlıklı sunumunda deneyimlenen Ar-Ge vakaları üzerinden mobil reklam sahteciliği ve engellemek için alınacak önlemler üzerine konuştu. Sunumunda mobil uygulama endüstrisinin çarpıcı bir biçimde büyüdüğü günümüz dünyasında, reklam verenlerin ve mobil uygulama geliştiricilerin her gün çok fazla para, zaman ve efor harcayarak kaliteli trafik bulmaya çalıştıklarını ifade eden Fadıllıoğlu,  bütün bu çabaları göz ardı eden ve yüksek kayıplara sebep olan mobil reklam sahteciliği uygulama ekosisteminin büyük bir tehdit haline geldiğini ifade etti.

Sınırların ötesine geçen iş modelleri

Son 20 yılda Estonya, devlet hizmetlerinin yüzde 99’unu bağlantılı hale getirdi. E-oturum sahipleri Estonya’da bir saat içinde bir şirket kurup, bu şirketi dünyanın herhangi bir yerinden yönetebiliyorlar. İlk dört yıl içinde 165’i aşkın ülkeden 50 bin yabancı uyruklu kişi e-oturum sahibi oldu ve böylelikle Estonya iş dünyasına ve Avrupa ortak pazarına erişim sağladılar.

Reachpeople CTO’su Emre Savaş, OktoPeople Kurucu ve CEO’su Dante Işıl Özkan, Rimuut Kurucu ve Ortak ve Finans Direktörü Esen Bulut, Estonya Cumhuriyeti e-Oturum Programı Halkla İlişkiler Direktörü Arnaud Castaignet’in bir araya geldiği “Sınırların ötesine geçen iş modelleri” başlıklı panelde bu programla ilgili deneyimlerini aktardılar.

Koyu sohbetler çağı

Digital Age Summit’te etkinliğin kapanışını Facebook EMEA Pazarlama Lideri Riccardo Scotti Di Uccio yaptı. Uccio sunumunda dünyanın en hızlı büyüyen mecrası mesajlaşma trendi ile ilgili bilgiler paylaştı.

Uccio, sunumunda şu detaylara yer verdi. “Mesajlaşma bugün dünyanın en hızlı büyüyen mecrası. İnsanlar ve şirketler arasındaki özel mesajlaşmalarsa iş dünyasının yeni normlarından biri haline geliyor. Messenger ve WhatsApp, sahip oldukları 1,3 ve 1,7 milyar aylık aktif kullanıcılarıyla, bu trendin tam merkezinde konumlanıyorlar. Tüketicilerin beklentileri değiştikçe, markalarla da diğer insanlarla konuştukları gibi konuşmak istiyorlar. Şirketler, mesajlaşmanın sağladığı kişisel, anlamlı ve samimi iletişim formlarını keşfederek bu alandaki yatırımlarını artırmalı ve yaratıcı kaslarını geliştirmeliler.”

Digital Age Summit’in bitiminde katılımcılar Happy Hour’da eğlendi.