Skip to main content

Araştırmalara göre; mobil trendlere yön veren kullanıcı beklentisi, bilgiye herhangi bir cihaz üzerinden erişebilmek.

Adobe Türkiye ve MENA Bölgesi Pazarlama ve Halkla İlişkiler Müdürü Hakan Akben, Digital Age 2013 Almanak sayısında dijital yayıncılığın 2013 karnesini çıkardı.

Forrester Araştırma şirketinin 2013 ortasında yayımladığı rapora göre; şu an dünya genelinde 1 milyar kadar Android ve 700 milyon civarında da iOS tabanlı cihaz bulunuyor. Eticaret devi eBay’in 2013 mobil ciro hedefinin de 20 milyar dolar olduğunu bir kenara koyarsak, 2013’ün mobilin yükselişine devam ettiği bir sene olduğunu rahatça söyleyebiliriz. Mobildeki bu yükseliş, elbette dijital yayıncılığın gelişimine de kapı aralamış oldu. Elektronik mürekkep teknolojilerindeki gelişmeler, ekitap okuyucularındaki artan çeşitlilik, dijital yayın hakları yönetimi (DRM) tarafında devam eden çalışmalar ve dijital dağıtım kanallarındaki çeşitliliğin artması bu sektörün gelişimine yön verse de, gerek bu niş pazarın doygunluğa ulaşması, gerekse korsan dijital yayınların pazarı sabote etmesi nedeniyle ekitap sektörünün resmi büyümesi 2013 yılında beklentilerin altında büyüme gösterdi.

Apple ve Amazon arasındaki çekişmenin galibi kim?

Bowker pazar araştırma şirketinin sunduğu verilere bakılırsa e-kitap pazarı 2012 yılının ilk 6 aylık periyodunda toplam kitap pazarının yüzde 12’si iken, 2013’te bu oran yüzde 13 civarında seyir ediyor. Rüdiger Wischenbart’ın Ekim ayında güncellemiş olduğu küresel ekitap raporuna göre ise ekitap pazarı ABD ve İngiltere dışındaki pazarlarda oldukça yavaş büyüyor. ABD’nin önde gelen yayınevlerinin yayımladığı rapora göre, 2013 yılında ekitapların bazı kategorilerde yüzde 30’luk pay sahibi olduğu görülüyor. Aynı oran İngiltere’de yüzde 20 civarında seyrediyor.

Hiç şüphesiz 2013 yılının en çok konuşulan e-kitap okuyucusu Amazon Kindle Paperwhite oldu ancak Amazon, EPUB formatını desteklemediği için pazar payını ciddi oranda Kobo ve Barnes&Noble NOOK gibi ürünlerle paylaşmak zorunda kaldı. iOS ve Android tabanlı tabletler her ne kadar salt ekitap okuyucusu kategorisinde değerlendirilmese de, Apple’ın ve Google’ın dijital kitap ve dergicilik tarafında da belirgin şekilde yükselişe geçtiğine şahit oluyoruz.

Dijital dergiler gelecek vadediyor

Adobe, geçtiğimiz günlerde dijital yayıncılık ile ilgili çarpıcı bir rapor paylaştı. Tablet dergiciliğinin küresel taraftaki amiral gemisi konumundaki Adobe DPS (Digital Publishing Suite) ile 2013 yılında toplam 125 milyon kadar yayın dağıtılmış ve bu rakamın sadece yüzde 3’ü Android cihazlar üzerinden geçmiş, geri kalan yüzde 97’si iOS tabanlı cihazlar üzerinden kullanıcılara ulaştırılmış.
Adobe, paylaştığı raporda iOS Newsstand’de yayıncısına en çok para kazandıran dergilerin yüzde 80’inin Adobe DPS ile hazırlandığına da dikkat çekiyor. Tablet cihazların kullanıcılara sunduğu interaktif dergi okuma deneyimi kullanıcıların bu platformlarda daha çok vakit geçirmesine sebep oluyor. Medya ve eğlence sitelerinde herhangi bir kişi tek seferde ortalama 9 dakika vakit geçirirken, üye olunmuş bir dijital dergide bu süre ayda ortalama 45 dakikaya çıkıyor.

2013’teki verilerden 2014’deki dijital yayıncılık pazarına bir tahmin yapacak olursak; DRM teknolojilerindeki yenilikler, bağımsız dijital yayınevlerindeki artış, gelişen alternatif dağıtım kanalları, e-mürekkep teknolojilerindeki gelişmeler ve dijital yayıncılıktaki gelişen yaratıcı reklamcılık uygulamalarının bu sektörün gelişimine yön verecek unsurlar olduğunu söyleyebiliriz.