Skip to main content

Coronavirus salgınının online’da sağlık, haber, e-ticaret ve video içeriklerin tüketimine etkisini IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırmasının verileri üzerinden yorumladık.

Son günlerde coronavirus sebebiyle tüketicilerin dijital tüketimi arttı. Alınan sosyal izolasyon önlemlerinin etkisinde ekonomide bir durağanlık gözlemleneceği öngörülürken, dijital veriler ise bize sağlık, haber, e-ticaret ve video içeriklerinde ciddi tüketim artışları olduğunu gösteriyor. IAB Türkiye İnternet Ölçümleme Araştırmasının verilerinden yola çıkarak virüsün dijital tüketime etkisinin detaylarına baktığımıza karşımıza gelen en önemli çıktılar şöyle;

  • 9 Mart Pazartesi günü, PC’de toplam ziyaretçi sayısı 8,5M iken; 16 Mart Pazartesi günü toplam ziyaretçi sayısının 9,5M’a ulaştığını görüyoruz.
  • Video tüketim tarafında kodlu siteler incelendiğinde, gündemin video izleme davranışını değiştirdiğini görmekteyiz. Buna göre 16 Mart Pazartesi günü haber sitelerinin video izlenme erişimleri, TV kanallarının dijital platformlarını geçmiş.
  • Sabah ve Habertürk gazetelerinin sitelerinin ziyaretçi artışları sırasıyla yüzde 63 ve yüzde 89 oranında artış göstermiş.
  • İlgili video tüketim artışı özellikle evden çalışmaya dönüşle sadece haber sitelerine olan ilgiyi değil Netflix’e iligiyi de arttırmış. 9 Mart günü Netflix toplam ziyaretçi sayısı 650 bin civarında iken, 16 Mart günü 1 milyon üzerinde ziyaretçi görüyoruz.

 

Haber sitelerinde son durum

Haber kategorisinde 9 Mart 2020 Pazartesi ve 16 Mart 2020 Pazartesi tarihlerini kıyasladığımızda, toplam haber siteleri trafiğinde yüzde 24.34’lık bir artış olmuş.

16 Mart 2020 Pazartesi günü web trafiğini değerlendirdiğimizde en çok ziyaret edilen ilk 10 haber sitesi şu şekilde (Toplam erişime göre – PC + Mobil + Tablet):

  1. sozcu.com.tr
  2. sabah.com.tr
  3. haberturk.com
  4. haber7.com
  5. ntv.com.tr
  6. takvim.com.tr
  7. cumhuriyet.com.tr
  8. ahaber.com.tr
  9. yeniakit.com.tr
  10. tr.sputniknews.com

E-Ticarette son durum

E-Ticaret kategorisinde 9 Mart 2020 Pazartesi ve 16 Mart 2020 Pazartesi tarihlerini kıyasladığımızda, PC e-ticaret trafiğinde yüzde 15.10’lük bir artış olmuş. Haftalık trend grafiğini incelediğimizde, Türkiye’de korona vakasının artması ile beraber “#evdekalturkiye” kampanyasının başladığı 10 Mart ve onu takip eden 11-12 Mart’da ivmelenen E-Ticaret ziyaretçi sayısının birçok firmanın evden çalışma modeline geçmesi ile beraber 16 Mart Pazartesi günü en yüksek noktaya ulaştığını gözlemliyoruz.

16 Mart 2020 Pazartesi günü web trafiğini değerlendirdiğimizde en çok ziyaret edilen ilk 5 e-ticaret sitesi aşağıdaki şekilde olmuştur:

  1. n11.com
  2. hepsiburada.com
  3. gittigidiyor.com
  4. trendyol.com
  5. cimri.com

Sağlık sitelerinde son durum

Sağlık kategorisinde 9 Mart 2020 Pazartesi ve 16 Mart 2020 Pazartesi tarihlerini kıyasladığımızda, PC sağlık trafiğinde yüzde 26.84’lük bir artış olmuş.