TEKNOLOJİ

DigitalAge | 27.02.2020 - 09:50

Dijital tüketicinin 2020’den beklentileri

Bu yıl her şeyin ‘mikro’sunun daha kıymetli olduğu anlaşılacak. Ve mikro mobiliteden dijital minimalizme farklı trendler altında “Teknolojiyi nasıl daha verimli kullanırız?”ın cevaplarını arayacağız.

Teknoloji hayatımızı etkileyen en önemli değişkenlerin başında geliyor. Ortak alanlar çok olsa da her birimizin beklentilerimiz dahilinde teknolojik yeniliklerden işlerimiz için istifade ettiğimiz farklı farklı alanlar da söz konusu. Ama şu gerçek ki artık teknolojinin ve internetin olmadığı bir dünya hiçbirimiz için söz konusu bile değil. Bu yadsınamaz gerçek, yani insanın teknolojiye olan bağlığı son 25-30 yıllık bir sürecin neticesi. X ve kısmen Y kuşağı için 90’larda internet ile tanışma ile başlayan bu dijital yolculuk 2000’lerde özellikle sosyal medya ve mobil cihazlar alanında yaşanan devrimsel gelişmelerden sonra yeni bir 10 yıla giriş yaptığımız şu günlerde farkl bir boyuta evirilmiş durumda.

Teknolojiyi daha verimli kullanmak

Dijital dönüşümle gelen yeni teknolojiler artık daha az şaşırtıcı ve daha fazla öngörülebilir olsa da hayatımıza dokunduğu noktalar ve bu bağlamda etkileri çok daha güçlü. Söz gelimi 2020’nin teknoloji trendlerine göz attığımızda birçoğu aslında son birkaç yıldır hararetle konuştuğumuz başlıklar. 5G, yapay zeka, blockchain, sanal gerçeklik gibi. İnsanoğlunun bu saatten sonra teknolojiden beklentisi daha kişiselleştirilmiş çözümlerle hayatına daha fazla dokunması, işlerini daha fazla kolaylaştırması. Bir diğeri ise; belki biraz abartarak hayatımızı verimsizleştirmeye başlayan bazı dijital alışkanlıklarımızı kontrol altına alarak teknolojiden gerçek anlamda fayda elde etmeye çabalamak. Öyle ki 2020’de en fazla konuşacağımız meselelerinden biri de bu aslında. Bu yıl her şeyin ‘mikro’sunun daha kıymetli olduğu anlaşılacak. Ve mikro mobiliteden dijital minimalizme farklı trendler altında “Teknolojiyi nasıl daha verimli kullanırız?”ın cevaplarını arayacağız.

Peki teknolojideki gelişmelerin hayatımıza kolaylıklar getirmesini istediğimiz ana başlıklar hangileri? Kontrolden çıkan dijital tüketim alışkanlıklarımızı bize daha fazla fayda getirecek ve bizi daha mutlu edecek şekilde optimize etmek adına neler yapıyoruz? Her şeyden önemlisi zamana karşı verdiğimiz yarışta teknolojiyi kendi safımıza çekmenin öneminin farkında mıyız?

En fazla heyecan uyandıran teknoloji yapay zeka

Ağızdan ağıza pazarlama ajansı FikriMühim ile 6-13 Ocak tarihleri arasında Türk tüketicisinin dijital perspektifte 2020’den beklentileri temalı bir araştırma gerçekleştirdik. 2 bin katılımcıyla ve online anket yöntemi ile yapılan bu araştırma özellikle cinsiyet ve yaş kırılımları açısından ilginç sonuçlara sahip.

Araştırmaya katılan 2 bin kişinin teknolojik yeniliklerden en önemli beklentisi yüzde 43 ile bilgiye erişim konusunda. Bilgiye erişimi iletişim kurma ve eğitim izliyor. Kadınlar ve 18-25 yaş arası gençler ise diğer katılımcılara göre yakın gelecekte teknolojinin eğitim özelinde daha fazla kolaylık getireceğini düşünüyorlar. Bununla birlikte katılımcıları en fazla heyecanlandıran teknoloji açık ara yapay zeka. 5G ve otonom sürüş teknolojileri ise yapay zekanın arkasından geliyor. 5G’nin hayatımızı değiştireceğini düşünenlerin oranı ise yüzde 55.

2020’de teknolojinin hayatınıza hangi alanda daha fazla kolaylık getireceğini düşünüyorsunuz? ( Baz: 2000; %)
Bilgiye erişme, 43
İletişim kurma, 26
Eğitim, 10
Sosyalleşme, 8
Sağlık, 6
Ulaşım, 6
Diğer, 1

2020 ve sonrasında hayatımıza girecek/hayatımızda daha fazla yer almaya başlayacak teknolojiler içerisinde sizi en fazla heyecanlandıran hangisi? (Baz: 2000; %)
Yapay zeka, 53
5G, 22
Otonom sürüş, 12
Sanal asistanlar, 8
WiFi 6, 3
Blockchain, 2
Diğer, 0

Krize rağmen yeni akıllı telefon istiyoruz

Yeni teknolojilerden istifade etmek bu teknolojileri sunma kabiliyetine sahip cihazlarla mümkün oluyor. Örneğin 5G geldiğinde bu teknolojiyi kullanabilmek için 5G’li akıllı telefonlara ihtiyaç duyacağız. Bununla birlikte 2019’da ekonomik krizlerle boğuşan Türk tüketicisi yeni teknolojik ürün satın alımı konusunda artık daha titiz davranmak zorunda. Biz de bu bağlamda tüketiciye 2020’de değiştirmeyi düşündüğü teknolojik cihazlarını sorduk. Cevap yüzde 49 akıllı telefon idi ve doğal olarak bizi pek de şaşırtmadı.

2020’de değiştirmeyi düşündüğünüz teknolojik cihazınız hangisi? (Baz: 2000; %)
Akıllı telefon, 49
Bilgisayar, 20
Akıllı saat, 11
TV, 10
Tablet, 5
Diğer, 7

Akıllı telefonumuz bizim her şeyimiz, adeta elimiz ayağımız. Peki akıllı telefonlar neden hayatımızın bu kadar merkezinde? Cevap çoğumuz için sosyal medya ile ilgili. Oyun da önemli bir kitle için bağlılık gerekçesi ama sosyal ağlar çoğumuz için bağımlılık demek. Sosyal ağlar arasında son birkaç yıldır kullanıcıların gözdesi Instagram. We Are Social 2019 yılı verilerine göre Türkiye’de 39 milyon Instagram kullanıcısı var. Instagram bu sıralamada 52 milyon kullanıcıya sahip Facebook’un ardından ikinci sırada geliyor. Instagram WhatsApp ile birlikte akıllı telefonumuzda en fazla vakit geçirdiğimiz iki platformdan biri. Tabii YouTube ve Twitter da sosyal medya kullanıcılarının çok fazla vakit geçirdiği diğer mecralar. Peki araştırmamıza katılan kullanıcılar 2019 yılında bu platformların hangisinde en fazla vakit geçirdiler?

Gün içinde ortalama en fazla vakit harcanan sosyal medya platformları (Baz: 2000; ortalama saat)
WhatsApp, 3,85
Instagram, 3,13
YouTube, 2,31
Facebook, 1,73
Twitter, 1,42

Instagram’ı kapatmayı değil azaltmayı düşünüyoruz

Tüm katılımcıların yüzde 44’ü Instagram’da günde ortalama 1-3 saat vakit harcadıklarını belirtirken, Instagram kullanımında kadınlar ortalama 4,08 saat ile başı çekiyor. Kadınlar aynı şekilde Facebook kullanımında da günde ortalama 1,93 saat ile ilk sırada geliyor. WhatsApp’a baktığımızda özellikle 26-30 yaş grubunun yoğun kullanımı karşımıza çıkıyor. Bu yaş grubu günde ortalama 4,58 saat vakit harcıyor. 18-30 yaş arası erkek kullanıcıların daha yoğun kullandığı Twitter’ın aksine YouTube’da günde ortalama 2,66 saat ile kadın kullanıcılar erkeklere göre daha fazla vakit harcıyor. Sosyal medya kullanımı ile akıllı telefon ekran süresi sürekli artan Türk dijital tüketicisini araştırmaya göre en fazla meşgul eden sosyal medya platformu Instagram. Ancak buna rağmen kullanıcıların çoğunun yeni yılda Instagram hesabını kapatmak gibi bir niyeti yok. Kullanıcıların yüzde 44’ü ise 2020’de sosyal medya kullanımı azaltmayı düşünüyor. Bunlar arasında yüzde 53 ile Instagram ilk sırada geliyor.

2019’un yükselen yıldızı TikTok’un ise beklenildiği üzere toplumun sosyo-kültürel açıdan daha üst segmentlerinde net bir karşılık bulduğunu söylemek zor. Araştırma katılımcılarının yüzde 86’sı TikTok kullanmıyor ve sadece yüzde 7’si 2020’de TikTok profili açmayı düşünüyor.

2019’da sizi en çok meşgul ettiğini düşündüğünüz mobil uygulama/platform hangisi idi? (Baz: 2000; %)
Instagram, 53
WhatsApp, 20
YouTube, 11
Facebook, 7
Twitter, 6
Hiçbiri, 2
LinkedIn, 1

2020 de aşağıdakilerden hangisini / hangilerini kapatmayı düşünüyorsunuz? (Baz: 2000; %)
Facebook, 19
Twitter, 8
LinkedIn, 7
Instagram, 7
YouTube, 2
WhatsApp, 2
Hiçbirini kapatmayı düşünmüyorum, 69

Dijital içerik platformlarının yükselişi sürüyor

Sosyal medya ile birlikte online’da en fazla vakit harcadığımız diğer platformlar online TV, djital müzik gibi dijital içerik platformları. Araştırmaya katılan kişilerin yüzde 46’sının Netflix aboneliği var. Netflix’i yüzde 29 ile Spotify ve yüzde 15 ile Fizy takip ediyor. Peki bu platformlara haftada ne kadar vakit harcıyoruz? Bu sorunun cevabı haftada ortalama 9,96 saat ve bu süre giderek artıyor. Dijital platformlar Türkiye’de ana akım medyadan ümidini kesmiş bir tüketici grubu için bir kaçış yeri aslında. Katılımcılar içinde çok küçük bir grup üye oldukları platform aboneliklerini 2020’de sonlandıracaklarını belirtmiş. Tam aksine yeni üyelik almak isteyen kişilerin oranı bir hayli fazla. Örneğin yüzde 32’lik bir kesim 2020’de Netflix’e üye olmak istiyor. Dijitalleşme ve konforu ulaşım tarafında sunan 2019’da kısa sürede tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de müthiş bir trend yakalayan elektrikli scooter’lar araştırma katılımcılarından aldığımız yanıtlara göre henüz toplumun tabanına yayılmış değil. Buna göre katılımcıların yüzde 89’u uygulama üzerinden henüz elektrikli scooter deneyimi yaşamamışlar. Yüzde 44’lük bir kesim ise elektrikli scooter kullanmayı düşünüyor.

Dijital platformlara haftada ne kadar zaman ayırıyorsunuz? (Baz: 2000; %)
Haftada 0-5 saat, 36
Haftada 6-10 saat, 32
Haftada 11-20 saat, 17
Haftada 20 saatten fazla, 16

2020’de abone olmak istediğiniz dijital platform aşağıdakilerden hangileri? (Baz; 1316; %)
Netflix, 32
Spotify, 14
Blu TV, 13
beIN Connect, 8
Apple Music, 7