Trend analizlerinin, vaka çalışmalarının paylaşıldığı, ilham verici sohbetlerin gerçekleştiği Digital Age Tech Summit 2024, günün ikinci yarısında da katılımcılara hem sektör ile buluşma hem de değerli içgörülere ulaşma fırsatı sağladı.
Yapay zekâ hangi aşamada?
Etkinliğin öğleden sonraki ilk oturumunda izleyicilerle buluşan Benedict Evans, yapay zekâ teknolojilerinin anlamını ve geleceğini, eski ve mevcut teknolojilerin trend analizleri üzerinden değerlendirdi. Hayatımızdaki platform değişimlerinin, teknoloji dünyasındaki gelişmeler ışığında 5-10 senelik periyotlarda yaşandığını belirten Evans, bu platform döngüsünün üç temel başlıkta ilerlediğini belirtti: kullanışlılığının sorgulanması, heyecan verici bir ürüne dönüşmesi ve sıkıcı hale gelmesi. Evans üretken makine öğrenmesinin şu anda “kullanışlı” ile “heyecan verici” arasında yer aldığını söyledi.
Evans tarihsel olarak bakıldığında yeni platformların bazen pazarın doğasını değiştirdiğini söyledi -ki üretken makine öğrenmesi gelecekte bunu yaratma potansiyeli taşıyor. Bugün üretken yapay zekânın en heyecan verici özelliklerinden birinin, bilgisayara, neye ihtiyacı olduğunu sorgulatması olduğunu belirten Evans, “Bu bilimkurgu değil, mühendislik” diyerek, bunun yazılım dünyasında gerçekleşen en köklü değişimlerden biri olduğunun altını çizdi.
Teknoloji otomotiv sektörünün geleceğini nasıl şekillendirecek?
Ford Türkiye Pazarlama Lideri Talat İşçioğlu ve Yönetici Kreatif Direktör Arkın Kahyaoğlu’nun gündeminde, sanal influencer Alin ve teknolojinin geleceği nasıl şekillendireceği vardı. Talat İşçioğlu Alin’in hangi içgörülerden doğduğunu ve marka iletişimine sağladığı katkıları anlatırken Kahyaoğlu persona oluşumundan sese ve Alin’in paylaştığı içeriklerin oluşumuna kadar her süreçte kullanılan yapay zekâ ve diğer tekniklerden bahsetti.
Sohbet sırasında Alin 2.0 projesinin sinyallerini veren Talat İşçioğlu, teknolojinin otomotiv sektörünün geleceğini nasıl şekillendireceği konusunda değerlendirmelerde bulundu: “Elektrikli araçlar bizim için büyük bir değişimdi ama esas büyük değişim bundan sonra, bağlanabilirlikle başlayacak. Kısa vadede araçlar çok daha güvenli bir hale gelecek çünkü şehrin altyapısıyla ve trafikteki diğer araçlarla birebir konuşur hale gelecekler. Daha araca binmeden yol ve seyahat planlarının otomatik olarak kurulması sözkonusu olacak. Bunun, şehir yapısını ve insan davranışlarını değiştireceğini düşünüyoruz. Markalar sizinle ilgili o kadar veri toplayacaklar ki etrafınızda inanılmaz bir ekosistem örmeye başlayacaklar çünkü nasıl bir kullanıcı olduğunuzu verilerden öğrenecekler.”
‘Hikâyenizi kendiniz anlatmazsanız, başkaları sizin yerinize anlatır’
Digital Age Tech Summit sahnesi, Talat İşçioğlu ve Arkın Kahyaoğlu’nun ardından, Edelman EMEA Kurumsal İlişkiler Başkanı & Kriz ve Risk Küresel Başkanı Julian Payne ile ÜNİTE Edelman Strateji Geliştirme Başkanı ve Yönetim Kurulu Üyesi Ercüment Şener’i ağırladı. Payne’in Şener’in sorularını yanıtladığı sohbette ikili “hikâye anlatıcılığı sanatı” üzerine konuştu.
Edelman’dan önce Kral Charles ve Kraliçe Camilla’nın iletişim sekreteri ve İngiliz Kraliyet Ailesi’nin stratejik danışmanı olarak görev alan Julian Payne, kurumun bugüne kadar hayatta kalmasının ardındaki nedenin “yeni teknolojilere uyum sağlamak” olduğunu belirterek dijital çağda dezenformasyon ve misenformasyon konularını Kral Charles ve Prenses Kate’in yakın dönemde dünya gündemini hayli meşgul eden sağlık sorunları üzerinden örneklendirerek tartıştı. Payne, kral ve prensesin farklı stratejik yaklaşımlarının yarattığı sonuçtan hareketle şu çıkarımda bulundu: “Hikâyenizi kendiniz anlatmazsanız, başkaları sizin yerinize anlatır.”
Medya planlamada yapay zekâ etkisi
Adin.ai ev sahipliğinde, Selin Ergin Acar moderatörlüğünde gerçekleşen “Geleneksel Medya Planlamada Yapay Zekâ Etkisi: Yerimize mi Yanımıza mı?” isimli oturumda medya planlamanın geleceğinde yapay zekânın rolü ele alındı. Cookie’siz dünyaya giriş yaptığımız bugünlerde veri toplanması, işlenmesi ve hedefleme gibi başlıkların daha kritik hale geldiği aşikâr. L’Oréal Türkiye, Media and Upskilling Manager Bahar Arslangiray, cookie’siz dünyaya hazırlıklarının çoktan başladığını belirtti. “Veriyi nasıl tuttuğumuz ve sakladığımız konusunda hassas ve şeffaf davranıyoruz. Esas fark yarattığımız kısım datayı işleme ve analiz etme aşaması. Kişiselleştirme çalışmaları burada gerçekleşiyor. Artırılmış bir performans bekliyor tüketici” dedi Arslangiray.
Vodafone Sr. Digital Marketing & Growth Manager Bengin Göçmen de hazırlık aşamasının çok değerli olduğunu belirtti. “O gün geldiğinde hem mecraların hem de markaların yapay zekâ kapasitesi öne çıkacak” diyen Göçmen, retargeting konusunda ortaya çıkabilecek boşlukları da bugünden dizayn ettiklerini söyledi. Bu anlamda da “early-adopter” olmanın değerinin altını çizdi.
Papara Digital Marketing Manager Semranur Akbaş da dijital ve medya planları yaparken AI teknolojilerinden yararlandıklarını belirtti. “Performansımızı artırmak için Adin.ai ile birlikte bir yolculuğa başladık. AI tool’uyla yaptığımız medya planlamalarında birim maliyet başına yüzde 30’luk avantaj elde ettik. Bunlar bize hem hız sağlıyor hem de kişiselleştirmede imkânları genişletiyor” dedi.
‘Elimizde yarının teknolojisi var’
Digital Age Tech Summit sahnesinde katılımcılarla buluşan isimlerden biri de Google Türkiye Ülke Pazarlama Müdürü Serkan Girgin’di. Konuşmasına hayatlarımızdaki en büyük dönüşümü internet devrimi ve mobil devrimden sonra yapay zekâ devriminin yarattığına değinerek başlayan Girgin, “2030’larda beklediğimiz mantıksal yorumlama ve yaratıcılıktaki gelişmeler bugün gerçekleşiyor. Bu da elimizde yarının teknolojisi var anlamına geliyor” diyerek teknolojinin tahminlerin ötesine geçen gelişim hızına parantez açtı.
Google’ın Gemini’ı eğitim aşamasından itibaren multimodel olarak eğittiğini vurgulayan Girgin, şirketin yapay zekâ destekli ürünlerinin kabiliyetlerini örnekler üzerinden paylaştı. Gemini ile başarmayı hedeflediklerini ise bilgiyi iyileştirme & yaratıcılığı ve üretkenliği destekleme, maksimum fayda üreten platform ve araçları inşa etme, kullanıcıların inovasyon ve büyüme kabiliyetlerini artırma, bu teknolojileri en sorumlu şekilde yaratma ve dağıtma olmak üzere dört başlık altında detaylandırdı.
Start-up ekosisteminde hayaller vs. gerçekler
“Zekâya Yatırım Her Zaman Kazandırır” oturumu, Serdar Kuzuloğlu moderatörlüğünde ScaleX Ventures Ortağı Alper Mat, Commencis Yönetim Kurulu Başkanı ve Dataroid Kurucu & CEO’su Fatih İşbecer, crait.it AI Kurucu ve CEO’su Safiye Dinçtürk Turgut’u ağırladı. Oturumun gündeminde girişimci-yatırımcı ilişkisinde yapay zekâ çözümlerinin yarattığı alanlar, Türkiye’deki girişimlerin karşılaştığı açmazlar ve yatırımcıların karar alma süreçlerine etki eden kriterler vardı.
İçinde bulunduğumuz dönemi “yatırımcı olmak için zor ama keyifli bir zaman” olarak niteleyen Alper Mat, Türkiye’nin büyük dil modelleri geliştirmede önemli bir rekabet dezavantajı olduğuna dikkat çekerek “Bu sebeple yapay zekâ özelinde altyapı değil, uygulama tarafına odaklanan şirketlere yatırım yapıyoruz” dedi.
Türkiye’nin önündeki başlıca sınırlılığın yapay zekânın enerji ve altyapıya olan bağımlılığı olması olduğunu ekleyen Fatih İşbecer ise, girişimcilerin bu alanda karşılaştığı temel ikilemin uzun süre yerele konsantre olanların globalleşme fırsatını kaçırması, hızla globale açılmaya çalışanların çabalarının ise başarısızlıkla sonuçlanabilmesi olduğunu söyledi.
Kurucusu ve CEO’su olduğu crait.it AI ile e-ticaret oyuncuları için yapay zekâ ile satışa yönelik ürün görselleri oluşturan Safiye Dinçtürk ise konuya girişimci perspektifi kattı. Yarattıkları görsellerle yüzde 5-10 arasında tıklanma artışı sağlayabildiklerini söyleyen Dinçtürk, müşteri tarafında karşılaştıkları en büyük zorluğun az kaynakla çok iş yapma ve çok hızlı yükselme olduğunu söyledi.
Markalar oyunun neresinde?
Gaming in Turkey MENA EU Kurucusu Ozan Aydemir, Joy Game Publishing CEO’su Burak Günsev’in İstanbul Bilgi Üniversitesi Öğretim Üyesi ve İstanbul Blockchain Women Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Çağla Gül Şenkardeş’in moderatörlüğünde gerçekleşen “Start Tuşuna Basın: Yeni Kitlelere Ulaşma Oyunu” adlı oturumla son buldu.
Oturumun ilk bölümünde oyun sektörüne dair güncel rakamlar paylaşan Aydoğdu, “2023 sonu global rakamlara baktığınızda burada 185 milyar dolarlık bir pazardan bahsediyoruz. Türkiye’de ise 580 milyon dolarlık bir pazardan bahsediyoruz. Bütün dünyada 3,3 milyar oyuncu varken Türkiye’de 47 milyona yakın oyuncu var. Bu da yediden yetmişe markaların ulaşabileceği büyük bir hedef kitle demek. Kodlu kurgulardan oyun içi entegrasyonlara, oyunun görsellerini kullanarak oyunla beraber son kullanıcıya ulaşmaya; espor tarafında sponsorluk yapmaktan markanın kendine özel oyun yapmasına kadar kurulabilecek çok fazla sistem var” dedi.
Günsev ise, “Şu anda 35-45 yaş arası kadın hedef kitle oyunun bütün matematiğini değiştiriyor. Özellikle mobilde en büyüyen kitle” diyerek oyuncu kitlesinde değişen cinsiyet kırılımlarına dikkat çekti.
Yorumlar