Skip to main content

Henüz balkondan balkona şarkı söylemeye başlamamış olsak da, günlük görüntülü konuşma seansları ile dijital dayanışmayı başlattık.

Bir çoğumuz evimizi ofise dönüştürüp; koltuk, yatak, mutfak, kitaplar, diziler ve bilgisayar arasında mekik dokurken, dünya ülkelerinin fiziksel bağlantısını kesen Coronavirus, bizleri dijital olarak bir adım daha yakınlaştırdı demek yanlış olmaz. Henüz balkondan balkona şarkı söylemeye başlamamış olsak da, günlük görüntülü konuşma seansları ile dijital dayanışmayı başlattık.

Global Web Index araştırma şirketinin dünya genelinde yaptığı araştırmaya göre; COVID-19 ile ilgili toplumun en çok endişe duyduğu noktalar şu şekilde: virüsün yayılma hızı, yaşlılar üzerindeki risk faktörü ve henüz tedavisinin tam olarak bulunamamış olması. Tüm bu endişelerin yanı sıra araştırmaya katılanların yarısı yeterince bilgi sahibi olmadıklarını düşünüyor. Katılımcıların yüzde 12’si paylaşılan bilgilere güvenmezken, yüzde 39’luk bir kesim de bilgi kirliliği konusunda çekimser davranıyor.

Durum böyle olunca, COVID-19 sonrası genel alışkanlık değişikliklerini görmek ve özellikle Türkiye’de kullanıcılar dijital vakitlerini nerelerde geçiriyorlar incelemek istedik. Global Web Index araştırmasına göre kullanıcılar ellerini daha fazla yıkıyor, haberleri daha sık takip ediyor, asansör, bankamatik gibi toplu alanlara dokunmamaya dikkat ediyor, toplu alanları kullanmıyor ve evden çalışıyor.

Online alışverişler artıyor

Alışveriş alışkanlıklarına gelince; kullanıcılar yüzde 25 daha fazla online alışveriş yapıyorlar. Özellikle 23-38 yaş grubu online alışverişi yüzde 39 oranla en fazla yapan kesim. 40-54 yaş arası kesim de yüzde 29 oranla ikinci sırada geliyor. Reklamverenler için büyük önem taşıyan bu konu, tüketicilerin beklentilerini anlamak bakımından da değerli.

Tüketiciler reklamverenlerden ne bekliyor?

Kantar araştırma şirketinin yaptığı bir araştırmaya göre, tüketicilerin markalardan ilk beklentisi yüzde 65 oran ile, kendilerini iyi hissetmelerini, keyifli vakit geçirmelerini sağlayacak ve sağlıklarını iyileştirecek ürünler çıkarmaları ve bu ürünlerin iletişimini yapmaları. İkinci sırada yüzde 59 oranla sağlıklı besin ürünleri, üçüncü sırada ise yüzde 56 oran ile güvenli dezenfektan ürünleri talebi geliyor. Araştırma sonuçlarına göre tüketiciler markaların virüs tehdidini bir avantaja çevirmelerinin ancak hem kendi çalışanları hem de toplumun genelini koruyarak olacağını gösteriyor. Tüketiciler markalardan etik değerleri korumalarını, buna bağlı olarak sorumluluk sahibi davranmalarını ve toplumun yararına ürünlerin iletişimini yapmalarını bekliyor.

Evde mobil oyunlar

Dünya genelinde evden çalışma ve sosyal uzaklaşma kapsamında oyun oynama ve müzik dinleme sürelerinin de arttığı gözlemleniyor. Türkiye genelinde; 24 Şubat haftası 9 Mart haftasını karşılaştırdığımızda; mobil oynama sürelerinde yüzde 21 artış gösterdiğini görüyoruz. yüzde 14.6 oyun uygulamalarında trafik artıyor. Oyunların tercih edildiği saatlere baktığımızda özellikle Prime Time sırasında mobil oyun oynamaların yoğunlaştığını gözlemliyoruz. Aynı şekilde yapılan araştırmalara göre kullanıcılar yüzde 21 daha fazla oyun içi reklam izliyorlar. OnDevice’nin yaptığı araştırmaya göre kullanıcıların mobil oyun oynarken günlük streslerden uzaklaşması ve keyifli vakit geçirmesi de, özellikle bu dönemde oyunlarda geçirilen vaktin artışını destekliyor.

Müzik ile huzurlu ev vakti

Evde yapılan aktivitelerin bir çoğuna müzik eşlik ediyor. Türkiye’de Spotify özelinde incelediğimizde 1 Mart itibariyle evden çalışan kişi sayısının Türkiye’de de artmasıyla günlük aktif kullanıcı sayıları yüzde 3 artış gösterdi. Şubat ayına oranla, Mart ayında Spotify aktif dinlenme oranlarının da yüzde 6 arttığı görülüyor.

Bu yoğun gündem içinde olumluyu görmeyi başarmak evde geçirdiğimiz vakti en verimli, huzurlu ve keyifli şekilde geçirmek için en önemli nokta. Olağan ofis günlerinde fırsat bulunmayan aktivitelere vakit ayırmak, ev ortamında rahatlıkla daha verimli çalışmak için COVID-19 önlemleri kullanıcılar tarafından avantaja dönüşüyor.

Kaynaklar:
• https://consulting.kantar.com/wp-content/uploads/2020/03/COVID-19-Asia-Infographic_FINAL.pdf
• https://blog.globalwebindex.com/trends/coronavirus-and-consumers/
• https://www.adcolony.com/blog/2020/03/17/coronavirus-impact-survey-highlights/
• AdColony Inventory Data, Q1 2020
• Spotify Turkey User Data, Q1 2020