ARAŞTIRMA

DigitalAge | 21.08.2020 - 12:59

Çalışanların pandemi sonrası dönem ile ilgili beklentileri neler? [Araştırma]   

Çalışanların yeni iş dönemi ile ilgili beklentilerini ve kafalarındaki soru işaretlerini ağızdan ağıza pazarlama ajansı FikriMühim Digital Age için araştırdı.

Dünyada ve Türkiye’de salgına karşı verilen mücadele dönemi sonrasında birçok alanda, Covid-19 öncesinden farklı düzenlemelerin, farklı iş yapış sistemlerinin gündeme gelmesi bekleniyor. ‘Yeni Normal’ olarak adlandırılabilecek bu süreç başladığında-ki bazı şirketler Ramazan Bayramı öncesi ofise dönüş yaptılar- evden çalışma dönemi de kısmen sona erecek. Peki ofise dönüş ile ilgili işveren yeteri kadar önlem aldı mı? Çalışanlar her şeyden önce ofise dönmek istiyorlar mı? Ofise dönüş konusunda endişeleri neler? Çalışanların yeni iş dönemi ile ilgili beklentilerini ağızdan ağıza pazarlama ajansı FikriMühim Digital Age için araştırdı.

20-22 Mayıs tarihleri arasında gerçekleştirilen ve çalışanların korona sonrası yeni iş döneminden beklentilerini sorguladığımız araştırma çarpıcı sonuçlar içeriyor. Araştırma yüzde 25’i 18-30, yüzde 26’sı 31-35, yüzde 25’i 36-40 ve yüzde 24’ü 41 yaş üstünde olan bin kişinin katılımıyla online görüşme tekniği kullanılarak gerçekleştirildi. Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 66’sı özel sektörde, yüzde 26’sı kamuda çalışırken yüzde 8’lik dilim ise kendi işini yaptığını belirtmiş. Gelelim araştırmanın detaylarına…

Çalıştığınız kurum salgınla ilgili tedbirlerin arttığı iki aylık süreçte nasıl bir yol izledi? (%)
Hep evden çalıştım 39
Dönüşümlü olarak işe gitmeye devam ettim 24
İşe gitmeye devam ettim 17
Evden kısmi çalışma sistemiyle çalıştım 17
Bu süreçte işime son verildi 3

İş yerinize dönüş zamanınız belli oldu mu? (%)
Evet 57
Hayır 43
Baz: 798 (Hep evden çalıştım + Dönüşümlü olarak işe gitmeye devam ettim + Evde kısmi çalışma sistemiyle çalıştım diyenler)

Çalıştığınız kurumun normale dönüş süreci ile ilgili bir planlaması var mı? (%)
Evet 63
Hayır 37
Baz: 969 (Çalışmaya devam edenler)

Ofise dönüş ile birlikte uygulanması planlanan tedbirleri yeterli buluyor musunuz?
Kesinlikle yeterli buluyorum 17
Yeterli buluyorum 38
Ne yeterli buluyorum ne bulmuyorum 27
Yeterli bulmuyorum 16
Kesinlikle yeterli bulmuyorum 2
Baz: 613 (Çalıştığı kurumun normale dönüş süreci ile ilgili yaptığı bir planlama olanlar)



Çalışanlar ofise dönüş konusunda endişeli
Yeni iş dönemi için Sağlık Bakanlığının ve hükümetin açıkladığı tedbirler ve iş yerlerin kendilerine göre planladığı uygulamalar olsa bile çalışanlar ofise dönmeye henüz sıcak bakmıyor. Hatta bu konuda çalışanların endişeleri var. Araştırmamıza katılanların yüzde 13’ü işe dönüş konusunda çok endişeli iken, yüzde 37’si endişeli olduğunu ve yüzde 25’i ise kararsız olduğunu belirtmiş. Hiç endişe taşımayanların oranı sadece yüzde 5. Araştırmaya göre kendi işini yapanların sadece yüze 3’ü çok endişeli.

Yeni iş dönemde işe gitme ile ilgili en fazla endişeyi günün hangi kısmı için duyuyorsunuz? (%)
Ofis ortamı 37
İşe gidiş geliş ve toplu taşıma 31
Öğle yemekleri 12
Ofis dışı toplantılar 9
Diğer 11
Baz: 969 (Çalışmaya devam edenler)

Evden çalışmaya devam etmek isteyenlerin sayısı fazla
11 Mart’ta Türkiye’de ilk Covid-19 vakasının duyurulmasının ardından birçok şirket evden çalışmaya geçmişti. Bu süreç ülkemizdeki çoğu şirket ve çalışanları için yepyeni bir deneyim oldu. Başta zorlukları olsa da mücbir sebeplerden ötürü evde kalınan bu günlerde evden çalışmaya devam eden çalışanlar için Haziran itibariyle ofislere dönmek birçok soru işareti ile dolu yeni bir deneyim anlamına geliyor. Araştırma kapsamında katılımcılara sorduğumuz, “Çalıştığınız kurum size yeni dönemde uygun şartlarda evden çalışmayı bir seçenek olarak sunsa kabul eder misiniz?” sorusuna çalışanların yüzde 80’i “Kabul ederim” cevabını vermiş. Çalışanların yüzde 13’ü ise kararsız.

Çalıştığınız kurum size yeni dönemde uygun şartlarda evden çalışmayı bir seçenek olarak sunsa kabul eder misiniz? (%)
Kabul ederim, 80
Kararsızım, 13
Kabul etmem, 7
Baz:969 (Çalışmaya devam edenler)

Sizin için yeni dönemde hangisi daha uygun olur? (%)
Dönüşümlü olarak işe gidip gelmek 52
Evden çalışmak 37
İş yerine gitmek 11
Baz: 969 (Çalışmaya devam edenler)

Hayatımızda olmaya devam edecek yeni normallerimiz neler?
Pandemi günlerinde çoğumuz eve kapanıp alışveriş ve acil işlerimiz dışında dışarı çıkmadık. Bu dönem insanların kendi içine döndüğü ve çoğu işini evin içinde bir şekilde çözdüğü bir süreç oldu. Kişisel bakımdan spora ve yemek pişirmeye kadar karantina günlerinde normalde evin içinde çok sık yapmadığımız birçok şey yeni normallerimiz haline geldi. Ve ofise dönüşle birlikte kademeli olarak normalleşmeye başlayan bugünlerde bu yeni normallerin büyük bir kısmı da hayatlarımızda olmaya devam edecek. Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 54’ü uzun bir süre daha dışarıdan aldıkları her şeyi yıkamaya devam edeceklerini söylüyor. Bununla birlikte katılımcıların yüzde 47’si yeni dönemde “Toplantı/iş buluşmalarını video konferans platformları ile yapmaya devam edeceklerini”, yüzde 42’si “Evde yemek pişirmeye/ ofise yemek götüreceklerini”, yüzde 41’i “Saç kesimi vb. kişisel bakımlarını evde yapacaklarını”, yüzde 29’u “gıda alışverişlerini evden yapacaklarını” ve yüzde 29’u “evde spor ve egzersiz yapacaklarını” belirtiyor.

Hayatınız kısmen normalleştikten sonra hangisini/hangilerini hemen yeniden yapmaya başlayacaksınız?
Arkadaşlarla dışarıda buluşmak 53
Seyahat etmek 52
Berbere/kuaföre gitmek 33
Dışarıda yemek yemek/dışarıdan yemek sipariş vermek 30
Spor salonuna/havuza gitmek 17
Baz: 969 (Çalışmaya devam edenler)

Yeni dönemde ülke ekonomisi ile ilgili beklentiniz nedir? (%)
Ekonominin kötüleşeceğini düşünüyorum 63
Ekonominin düzeleceğini düşünüyorum 21
Değişiklik olmayacağını düşünüyorum 16
Baz: 1000

Karantina döneminin kazanları dijital platformlar oldu
Koronavirüs salgını nedeniyle tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de eticarette özellikle de online market alışverişlerinde çok ciddi bir artış söz konusu oldu. BKM’nin verilerine göre 1-22 Şubat ile 1-22 Mart tarihleri arasında Türkiye’de internet üzerinden yapılan alışveriş rakamları karşılaştırıldığında en kayda değer büyümenin yüzde 32 ile market-gıda kategorisinde olduğunu gördük. Bu olağan üstü günlerde artan talebi karşılama adına online market platformları, hızlı teslimat uygulamaları ve pazar yeri siteleri büyük bir öz veri ile çalıştılar. Peki bu platformlar içerisinde hangileri yeni dönemde de aynı sıklıkla çalışan kesim tarafından kullanılmaya devam edecek.

Karantina döneminde kullanmaya başladığınız/daha fazla kullandığınız hangi alışveriş uygulaması yeni dönemde de çok fazla hayatında olacak? (%)
Migros Sanal 26
Getir 14
Hepsi Express 6
CarrefourSA: Online Market 5
Banabi 4
İstegelsin 3
Cepte Şok 2
Alışveriş uygulaması kullanmadım 30
Baz: 1000

Karantina döneminde kullanmaya başladığınız/daha fazla kullandığınız hangi dijital yayın platformu yeni dönemde de çok fazla hayatında olacak? (%)
Netflix 58
YouTube 18
İnternetteki çeşitli film/dizi siteleri 9
Bein Connect 2
Blu TV 2
Puhu TV 1
Dijital yayın platformu kullanmadım 7
Baz: 1000

Evde kalan tüketici en çok hobi malzemeleri ve kişisel bakım ürünü satın aldı
Karantina günlerinde evde olan insanlar haliyle evde keyifli vakit geçirebilecekleri uğraşlara yöneldiler. Bu bağlamda bu dönemde internet üzerinde gıda ve temizlik maddeleri dışında en çok sipariş edilen kategorileri sorduğumuz katılımcıların yüzde 30’u ‘hobi malzemeleri’ satın aldıklarını belirtmişler. İkinci sırada yüzde 24 ile tıraş makinesi/ kişisel bakım seti, üçüncü sırada yüzde 23 ile kozmetik ürünler var. Bu üçlüyü yüzde 17 ile ev dekorasyon ürünleri, yüzde 10 ile video konferans ekipmanları (kulaklık, webcam vb.), yüzde 8 ile fitness/kondisyon aletleri, yüzde 5 ile oyun konsolları, yüzde 4 ile ses, sinema sistemi ve su artıma cihazı, yüzde 3 ile ekmek makinesi ve hava temizleme cihazı takip ediyor. Hobil malzemelerini satın almada 31-35 yaş grubu yüzde 36 ile öne çıkarken, kozmetik ürünlerde yüzde 30 ile kadınlar ön planda. Peki gelelim bu alışverişleri yaparken en sık tercih ettiğimiz platformlara;

Karantina günlerinde en sık kullandığınız alışveriş sitesi aşağıdakilerden hangisidir?
Trendyol 26
Hepsiburada 24
N11 15
Migros Sanal 9
Amazon Türkiye 5
Gittigidiyor 4
Getir 2
CarrefourSA: Online Market 1
Aliexpress 1
Baz: 695 (Karantina döneminde ürün satın alanlar)

Salgın nedeniyle ertelediğimiz kararlar arasında ilk sırada tatil var
Salgın döneminde haliyle acil olmayan pek çok işimizi ve hayatımızla ilgili almamız gereken kararı erteledik. Düğün, tatil, iş kurma vs. bunlardan bazıları. Araştırmamıza göre bu kararlar arasında ilk sırada bekleyeceğiniz üzere yüzde 65 ile tatil var.

Salgından önce aldığınız hangi kararı/kararları salgın döneminde ertelediniz?
Tatil 65
Taşınma 14
İş değiştirme 10
İş kurma 8
Evlilik 6
Bebek yapma 5
Boşanma 1
Ertelediğimiz bir karar yok 17
Baz:1000

İkinci salgın dalgası gelmesi durumunda önümüzdeki dönemle ilgili en büyük kişisel endişeniz nedir?
Aile bireylerimin/yakınlarımın virüse yakalanması
Virüse yakalanmak
İşimi kaybetmek
Evde kalmak
Tatile çıkamamak
Sağlıklı beslenememek
Yeterince egzersiz yapamamak
Baz:1000