Eticaret, sınırları oyun içindeyken belirlenen çok dinamik bir sektör. Türkiye’de bu sektörde 19 yıldır tüketicinin hayatına dokunan Sahibinden.com bu bağlamda her pazarın en önemli aktörlerinden biri. Bu ay Dijital Kürsü sayfalarımızda Sahibinden.com CEO’su Burak Ertaş ile Türkiye’de dünden bugüne eticareti, sektörü etkileyen trendleri ve Sahibinden.com’un başarısındaki sürdürülebilirliği konuştuk.
Türkiye’de alışveriş alışkanlıklarının online’a evirilmesinde en önemli faktörler neler oldu? Sahibinden.com bu bağlamda nasıl bir rol üstlendi?
Alışveriş alışkanlıklarının evirilmesinde çok sayıda faktör var. Bunların arasında ürün çeşitliliği, indirimli alışveriş yapma fırsatı, zaman tasarrufu, ürünlerle ilgili yorumları görebilme, ürün karşılaştırmaları, iade kolaylığı ve hızlı teslimat gibi faktörleri sayabiliriz. Bu evirilmenin başarılı olmasında ise kullanıcı deneyimi ve teknolojik yatırımlar öne çıkıyor. sahibinden.com, Türkiye’de e-ticaretin tohumlarının atılıp filizlenmeye başladığı 2000 yılında, kaliteli hizmet anlayışıyla insanların ihtiyaçlarını kolayca sağlayabilmeleri için kurulan ve sektörün önünü açan vizyoner kurumlardan biri. Sahibinden.com’un bugün sektörünün liderlerinden biri olmasında, hem sektörün hem de kullanıcılarının ihtiyaçlarını iyi anlaması ve karşılaması önemli bir rol oynuyor. Kurulduğumuz günden bu yana, sektörün gelişmesi adına önemli teknolojik çalışmalara imza attık. En iyi kullanıcı deneyimini sunabilmek için sürekli olarak çalıştık. Ek olarak sektörün önde gelen işverenlerinden biri olarak hızla gelişen e-ticaret ekosistemine her yıl sektörü geliştirecek onlarca yeni genç ve yetenekli profesyoneller kazandırdık.
Dünden bugüne online alışveriş pazarına baktığımızda hem Sahibinden hem de eticaret ekosistemi için kilometre taşları neler oldu sizce?
Ülkemizde e-ticaret sektörü son yıllarda kartopu etkisiyle büyüyor. İnternetin hızla yaygınlaşması, 4,5G teknolojisine geçişle birlikte mobil cihaz ve akıllı telefon kullanımının artması, genç nüfus etkisi, ödeme sistemleri alanlarındaki yenilikler, kredi kartıyla online ödemelerde güven endeksinin artması, lojistik çözümler, oyuncu sayısındaki artış gibi etkenler bu büyümede bizim için kilometre taşı sayılabilecek gelişmeler oldu. Her biri sektörün ivmeli bir şekilde büyümesine ve gelişmesine olanak sağladı. Bizim de bu süreçte Ar-Ge yatırımlarımız ve ürettiğimiz teknolojilerle yüksek katkı sağladığımız pek çok alan söz konusu. Online alışverişin önemli başlıkları arasında yer alan güvenli e-ticaret hizmeti sunmak amacıyla 2002 yılında “GET” (Güvenli e-Ticaret) hizmetini hayata geçirdik ve güvenli alışverişin emekleme döneminden ayağa kalkışına tanık olduk. Mobil internet kullanımının ivmelenmesiyle birlikte önemli bir yeniliğe daha imza atarak 2011 yılında e-ticaret sektöründe ilk mobil uygulamayı başlattık.
Pek çok nedenden ötürü alışveriş alışkanlıkları online’a kaymaya devam ediyor. Türkiye’de e-ticaretin bugününü bu bağlamda nasıl değerlendirirsiniz?
Ülkemizde e-ticarette alışveriş ürünlerini kategori bazlı düşünürsek karşımıza üç dalga çıkıyor. Birinci dalgada kıyıya önce ulaşım ve etkinlik biletleri vurdu, ikinci dalgada beyaz eşya, küçük mutfak aletleri, kitap kırtasiye ve hazır yemek gibi talepleri karşılamaya yönelik alışverişler öne çıktı. Üçüncü dalgada ise giyim, ayakkabı, mobilya ve ev tekstili, cep telefonu ve bilgisayar gibi ürünlerin satışları görüldü. Şimdi bir de ‘on-demand’ yani talebe bağlı bir dalganın geldiğini gözlemliyoruz. Bu tür online uygulamalar da ağırlıklı olarak yemekten markete, sipariş getiren uygulamalar olarak karşımıza çıkıyor. Tüm bu yeni dalgalar, kullanıcı deneyimine değer veren platformlarla birlikte e-ticaret deneyiminin yaygınlaşmasını tetikliyor. İnternet kullanımının yaygınlaşması ve internet hızının artması da online kullanıcı deneyimini olumlu yönde etkileyerek alışveriş alışkanlıklarının online’a kaymasında etkin rol oynuyor. Ülkemizde son 20 yılda e-ticaret sektöründe önemli gelişmeler kaydedildi. Dünyayla doğru orantılı olarak sektör büyümesini sürdürse de henüz kat etmemiz gereken bir yol ve atmamız gereken büyük adımlar var.
Online alışverişte müşteri bağlılığın kilit noktası kullanıcı deneyimi. Sahibinden.com kullanıcı deneyimi meselesini nasıl bakıyor? Bu alana ne kadar yatırım yapıyor?
Türkiye nüfusunun yarıdan fazlasıyla aylık olarak temasta olan bir platform olarak kullanıcı deneyimine çok önem veriyoruz. Önceliğimiz kullanıcılarımızın sahibinden.com’da geçirdikleri her saniyenin kaliteli ve kusursuz olması. Bunun için de Ar-Ge merkezimizde teknolojik altyapı ve tasarım konularında sürekli iyileştirmeler yapıyor, makine öğrenimi ve yapay zekâ temelli yenilikleri sürekli hayata geçiriyoruz.
Kişiselleştirme konusu da bizim için öncelikli, bu kapsamda akıllı arama alanımızda da yapay zekâ temelli algoritmalar kullanıyoruz. Bu sayede bir kelime arandığında, kullanıcının nereye varmak istediğini anlayarak deneyimi birkaç adım kısaltmayı hedefliyoruz. Öte yandan kullanıcıların hayatını kolaylaştırmak amacıyla haritada emlak arama, 360 derece fotoğraf uygulaması, üç boyutlu tur ve sesli kontrol özelliği gibi hizmetleri sunmaya başladık. Yine kullanıcıların baktıkları ilanlar, yaptıkları aramalar, satın alma gibi davranışlarını anlık olarak analiz ederek kullanıcılara ilgilenebilecekleri ilanları öneren bir sistem geliştirdik. Bugün Türkiye’nin önde gelen teknoloji şirketlerinden biri olarak yapay zekâ/makine öğrenimi alanında projelere ağırlık veriyor ve kullanıcılarımızın hayatına değer katmaya devam ediyoruz.
Yeni neslin tüketim alışkanlıkları açısından bakarsak online tüketim alışkanlıkları nereye doğru evriliyor? Beklentiler nasıl değişiyor?
Ürünü tanıyan ve görselleri algılayan yazılımlar, satın alma kararlarını etkileyen derin öğrenme algoritmaları ve son olarak tedarik zincirini kısaltarak satın alma sonrası süreci hızlandıran teslimat ve destek algoritmaları gibi yenilikler önem kazanıyor. Bu noktada tüketiciler daha iyi bir deneyim ve kolaylık arıyor.
Siz sahibinden olarak bu değişime ayak uydurmak adına neler yapıyorsunuz? Bu bağlamda gündeminizdeki en sıcak başlıklar neler?
Son derece dinamik bir yapıda olan e-ticaret sektöründe faaliyet gösteren bir kurum olarak, teknolojiyi kullanarak inovatif ürün ve hizmetler geliştiriyoruz. Ülkemizin lider elektronik ticaret platformlarından biri olarak, kullanıcılarımızın değişen istek ve beklentilerini karşılayabilmek adına teknoloji alanındaki çalışmalara, büyük veri ve yapay zekâ/makine öğrenimi konularında yatırımlarımıza devam ediyoruz. Sektöre yön verecek ve gelişmesi için katkı sağlayacak, gerek teknoloji gerekse iş gücü anlamında yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Yeni teknolojiler geliştirerek Türkiye’nin teknoloji ihraç eden bir ülke olması yolunda sağlam adımlar atıyoruz.
Geçtiğimiz dönemlerde yapay zekâ destekli bazı yeni uygulamalar duyurmuştunuz. Hâlihazırda yeni teknolojiler ilgili geliştirdiğimiz ürün ve hizmetler var mı?
Ar-Ge faaliyetlerimiz, büyük veri ve yapay zekâ/makine öğrenimi konularında çalışmalarımız yoğun şekilde devam ediyor. Türkiye’de bir ilk olan Fotoğraftan Araç Tanıma özelliği, tamamıyla Türk mühendisler tarafından, makine öğrenimiyle, yapay zekâ teknolojisi kullanılarak hayata geçirildi. Özellikle kullanıcıların ilgilendikleri aracın fotoğrafını çektikten sonra aracın marka, model ve yıl bilgilerini bularak milyonlarca ilan arasından aynı özellikteki benzer tüm araç ilanlarına hızlı ve kolay bir şekilde ulaşmasına olanak sağlıyor. Sektörümüzün gelişimine örnek olan Fotoğraftan Araç Tanıma özelliği ICMA** tarafından 2019 İnovasyon Ödülleri’nde en iyi uygulama seçildi. Yeni lansmanımız yapay zekâ tabanlı Araç Değerleme özelliği ise almak, satmak isteyenlere veya sadece ilgilendikleri aracın piyasa değerini merak edenlere fiyat önerisinde bulunuyor. Önümüzdeki dönemde açıklamaktan gurur duyacağımız projeler üzerinde de çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
Yorumlar