TEKNOLOJİ

DigitalAge | 16.12.2019 - 09:51

Araç kiralama pazarı ve online fırsatlar

Türkiye’de araç kiralama pazarının yarattığı ekonomik hacimden araç kiralamanın şirketler için getirdiği artılara araç kiralama pazarının ihtiyaç duyduğu düzenlemelerden pazarın sahip olduğu online fırsatlara kadar birçok başlıkta araç kiralama sektörünü mercek altına aldık.

Araç kiralama, şirketlere ihtiyaç ve bütçeleri doğrultusunda hizmet sunan güvenilir ve karlı bir işlem. Filonuz için seçeceğiniz araçları inceleyebildiğiniz, ihtiyacınız doğrultusunda değiştirebildiğiniz ve araçlara yönelik tüm masrafları önceden ön görebildiğiniz bir çalışma modeli sunan araç kiralama şirketleri, hem global hem de yerel birçok firma tarafından tercih ediliyor.  Öte yandan araç kiralama firmaları son dönemde yeni teknolojileri iş süreçlerine entegre ederek müşterilerine araç bulmadan ödemeye kadar pek çok hizmeti hızlı ve kolay bir şekilde elde bir edebilecekleri bir deneyim vadediyorlar. Bu bağlamda pazarda dijitalleşen oyuncu sayısının henüz az olması araç kiralama sektörü oyuncuları için yeni fırsatlar anlamına da geliyor.

Bununla birlikte ülkemizde 2018 yılının ikinci yarısından itibaren yaşanan olumsuzlukların neden olduğu ekonomik daralma tüm ticaret hayatı gibi otomotiv sektörünü ve araç kiralama pazarını da etkiledi. 2018 yılında 2017 yılına göre yüzde 35 daralan Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 2019 yılının ilk dokuz ayında 2018 yılının aynı dönemine göre yüzde 39 küçüldü. 2018 yılında bir önceki yıla göre yüzde 11,5 daralan Türkiye operasyonel kiralama sektörü ise, 2019 yılının geride bıraktığımız ilk yarısında 2018 yılı sonuna göre yüzde 9 oranında küçüldü. 2018 yılı sonunda filosunda yaklaşık 324 bin aracı olan sektörümüzün araç sayısı 295 bin adede geriledi.

Tüm bu gelişmelere rağmen, operasyonel kiralama sektörünün genel olarak diğer iş kollarına nazaran ekonomik daralmadan daha az etkilendiğini söylemek yanlış olmaz. Daralma öncesi kiralama satın almaya nazaran ne kadar daha avantajlıysa, yaşanan bu süreçte ve sonrasında da o kadar avantajlı.  Düşmeye başlayan kredi faizleri, şirketlerin ve bireylerin ötelenen araç ihtiyaçları ve ekonomide beklenen toparlanmanın da etkisiyle, işletmelere ve bireylere birçok faydayı sunan operasyonel kiralamaya olan talebin bugünlerde artmaya başladığı söyleyebiliriz.

Araç kiralama firmaları dijitalleşme trendini yakalayabildiler mi?
Dünyada sahiplikten, kullanıma olan kayma devam ediyor. Artık nüfusun yarısından fazlasının şehirlerde yaşadığı bir dünyadayız. Mega şehirleşme, artan trafik yoğunluğu, artan seyahatler farklı ulaşım ihtiyaçlarını doğuruyor. Bu ihtiyacın karşılanması için farklı akımlar ortaya çıkıyor. Genelleme yaparsak, araç sahipliği artık yeni kuşak için öncelikler arasında yer almıyor. Avrupa ve Amerika’da ‘Y’ nesli bir süredir araç sahipliği yerine kiralama sistemini tercih ediyor. Artık araca sahip olmak yerine sadece ihtiyaç olduğu süre kadar aracı kullanmaya olanak veren modellere ilgi artıyor.  Bu da araç kiralamanın kurumlar ve bireyler tarafından daha fazla tercih edilmesine sebep oluyor. Bu gelişim, araç kiralama şirketlerini sadece motorlu araç kiralayan kurumlar olmaktan çıkarıp, müşterilerinin her türlü mobilite ihtiyacını karşılayan çözüm ortağı olmaya yönlendiriyor. Teknoloji de mobilite çözümleri için artan oranda kullanılıyor. TOKKDER Yönetim Kurul Başkanı İnan Ekici’ye göre; “ihtiyaca kolay ulaşmayı sağlayan, şeffaf, kullanımı kolay uygulamalar müşterilerin ilgisini çekiyor. Fiyat, hizmet ve ek ürünler gibi tüm detaylara kiralama öncesinde ulaşabilmenin, aynı zamanda kiralama süresince de tüm ihtiyaçların dijital ortamda karşılanabilmesinin müşteri açısından önemi her geçen gün artıyor. Önceliğini bu alanlara yatırım yapmak yönünde kullanan sektör oyuncuları müşteriler tarafından daha fazla tercih ediliyor.”

Araç kiralama pazarı oyuncuları gidişat hakkında ne diyor?

Filo kiralama tarafında şirketlerin değişen beklentilerinden sektörün sağlıklı büyümesi için ihtiyacı olan düzenlemelere kadar pek çok konuda pazarın önemli oyuncularının görüşlerini aldık.

Hedefimiz 2030 yılına kadar 0 emisyon
LeasePlan Türkiye Genel Müdürü Türkay Oktay

Mobilite ve tasarruf gibi dinamikler sebebiyle dünyada araç sahipliğinden araç kullanımına doğru başlayan yönelim yeni kuşak için araç sahipliğini ikinci plana itti. Artık araca sahip olmak yerine sadece ihtiyaç olduğu süre kadar aracı kullanmaya olanak veren modeller tercih ediliyor. Bu açıdan bakıldığında da kiralama hem bireyler hem kurumlar için operasyonel anlamda büyük kolaylık sağlıyor. Daha sürdürülebilir bir dünya için büyük öneme sahip olan ve sektörümüz için gelecek teşkil eden bir diğer gündem de elbette alternatif enerjiler. İçten yanmalı motorlardan hibrit, elektrikli ve otonom araçlara geçiş artıyor. Unutmamalıyız ki elektrikli araçlar iklim değişikliği ile mücadele etmek için en iyi yollardan biri. Ve bu çevre dostu araçlara herkes ulaşabilmeli. Biz de LeasePlan olarak sürdürülebilirlik stratejimiz doğrultusunda 2030 yılına kadar tüm filomuzda net 0 emisyon hedefimizle elektrikli araçların kullanımının yaygınlaştırılması için hem global hem de yerel aksiyonlarımıza devam ediyoruz. İşte “What’s next / Sıradaki Adım” bu noktadan hareketle ortaya çıkıyor. LeasePlan, tüm dünyada aynı anda geleceği yani sıradaki adımı müşterilerine sunan bir şirket olmayı hedefliyor. Biz hem otomotivi hem de finansmanı çok iyi biliyoruz; sektörde lider bir konumumuz var. Bu konumumuz ile birlikte geleceği şekillendirmek ve paydaşlarımıza geleceğin getirdiklerini hızlı, ihtiyaçlarına uygun olarak sunmak gibi bir hedefimiz var.

Önümüzdeki dört sene ülkemiz için bir fırsat
TOKKDER Yönetim Kurul Başkanı İnan Ekici

Sektörümüzü etkileyen dinamikler için uzun vadeli planlamaya ihtiyaç olduğunu düşünüyoruz. Ani ve sık vergi indirimleri, araçların ikinci el değerlerini olumsuz yönde etkiliyor. Bu tip ivmelenmeler, filosunda yüksek sayıda aracı olan şirketlerin ve araç kiralama firmalarının mali yapılarını olumsuz etkileyebiliyor. Bu bağlamda, seçimsiz geçeceği düşünülen önümüzdeki dört senenin ülkemiz için bir fırsat olduğunu, siyasi iradenin bu dönemi iyi değerlendireceğini ve ekonomimizin normalleşmesi için gereken tüm adımları atacağını düşünüyoruz. Bu yönde yapılacak çalışmaların olumlu sonuçlarının kısa sürede ülke ekonomimize yansıyacağı kanaatindeyiz. Daralan ekonomi ile birlikte, kiralık araç hırsızlıklarında maalesef son dönemde artış yaşanmakta ve bu durum sektörümüzde ciddi mağduriyetler oluşturmaktadır. Kiralık araç hırsızlıklarını engellemek için bu suça verilen cezaların çok daha caydırıcı olması gerektiği aşikârdır. Kanun koyucuların bu konuda gerekli adımları atmasını sağlamak için dernek olarak çaba sarf etmeye devam edeceğiz.

Araç kiralama yeni teknolojileri en hızlı entegre eden sektörlerden biri
Fırat Fidan, Europcar Genel Müdürü

Araç kiralama sektörü yeni teknolojileri en hızlı bünyesine entegre eden sektörlerin başında geliyor. Bu bilgiler ışığında kullanıma aldığımız 11Sight teknolojisi, müşteri temsilcimize hızlıca ve görüntülü ulaşma olanağı sunup ihtiyaç anında çözüm üreterek maliyet ve zaman avantajı sağlıyor. Bunun yanı sıra araç kiralama sırasında sunduğumuz Drivee hizmeti sayesinde müşterilerimize sunduğumuz güvenli ve konforlu sürüş hizmetine acil durumlarda beklentileri daha hızlı ve rahat karşılamayı da eklemiş oluyoruz. Araçlarımıza entegre edilen bu sistemle müşterilerimiz; kaza durumlarında anında bildirim ile yardım çağırma, tek tuşla sağlık ve araç problemleri ile ilgili yardım, gerekli ise ambulans çağırma ayrıcalıklarından yararlanabiliyorlar. Diğer taraftan, araç kiralama esnasında sunduğumuz ‘Rent’n Connect’ modem sayesinde seyahat süresince internete bağlı kalınabiliyor.

Tüm süreçlerimizi dijital kanaldan yönetiyoruz
Emre Ayyıldız, Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü

Bugün, ekonominin içerisinde olan, çalışan, üreten ve aktif olarak iş hayatında olan Y kuşağı paylaşım ekonomisini sahiplendi ve hayatının her alanında kullanıyor. Satın almıyor, ihtiyacı kadar kullanmayı tercih ediyor. Garenta olarak birçok yeniliği gerçekleştirmiş bir marka olarak, biz de yatırımlarımızı bu alanda gerçekleştirdik.  2018 yılının Eylül ayında hayata geçirdiğimiz MOOV by Garenta hizmetimizle tüm süreçlerimizi dijital kanaldan yönetiyoruz. Aplikasyon üzerinden çalışan ve ücretsiz olarak akıllı telefonlara yüklenebilen uygulamamızı, bir yıl içerisinde 500 binden fazla kişi indirdi.  MOOV by Garenta’da, uygulama üzerinden size en yakın aracı görebiliyorsunuz ve 15’er dakikalık periyotlar halinde, 8,5 TL’den başlayan fiyatlarla, üstelik 5 km’lik yakıt da dahil olarak kullandığınız süre kadar araç kiralayabiliyorsunuz. Kiralamayı sonlandırırken de hizmet bölgesi içerisinde dilediğiniz yerde kiralamanızı bitirebiliyorsunuz.

Filo kiralama firmalarının dijitale yatırımları büyüyor
Philippe Chabert, TEB Arval Türkiye Genel Müdürü

Türkiye’de kurumlar, araç kiralayacakları firmayı seçerken kendine sunulan dijital ürün ve hizmetin çeşitliliğine, teknoloji alt yapısına ve dijital olarak verilere erişim kolaylığına önem veriyor. Bu da filo kiralama firmalarını dijitalleşme trendini yakalamak için dijitale daha fazla yatırım yapmaya yöneltiyor. TEB Arval olarak bu anlayışla hem filo yöneticilerine hem de sürücülere yönelik özel dijital çözümlerimizi hayata geçirdik. Filo yöneticilerine özel tasarlanan web platformu ‘My TEB Arval’ üzerinden filo yöneticileri filolarının araç teslimatını takip edebiliyor, en yakın bakım, lastik, hasar servisinin bilgilerine ulaşabiliyor, şirket araç politikası, toplam kullanım maliyeti ile ilgili çeşitli e-eğitim videolarını izleyebiliyorlar. “My Fleet Status” aracılığıyla, filoları ile ilgili genel bilgiler, sözleşme süresi boyunca oluşan harcama detayları, toplam kullanım maliyeti, CO2 değerlerini de kapsayan tüm temel filo bilgilerine ulaşabiliyorlar.