Pazar araştırma ve danışmanlık firması GfK, Türkiye tüketici elektroniği 2016 pazar verilerini açıkladı. Buna göre, ülkemizde tüketici elektroniği pazarı 12,3 milyar TL’lik büyüklüğe ulaştı. Bu rakam, 2015’e ile karşılaştırıldığında yüzde 6’lık büyüme anlamına geliyor. GfK tam rakam vermese de, ilk defa bir yılın son çeyreğinde, bir önceki çeyreğe göre ciro seviyesi daha düşük gerçekleşti. Bir önceki yılın aynı dönemine göre ciroda pozitif büyüme oranı elde eden sektörler sırasıyla küçük ev aletleri, tüketici elektroniği, telekom ve büyük beyaz eşya olurken; ofis ekipmanları ve sarf malzemeleri, bilgi teknolojileri ve görüntüleme daralan sektörler oldu. GfK’nın tüketici elektroniğindeki segmentlere göre dağılım değerlendirmesini aşağıda bulabilirsiniz.
Telekom sektörü yılı tek haneli büyüme ile kapattı
Telekom sektörü yılın ilk iki çeyreğini çift haneli büyüme performansı ile kapatırken, 3. çeyrekte pazar darbe teşebbüsü, kredi kartına taksit uygulamasının tekrar yürürlüğe alınmaması ve ek vergiler gibi nedenlerden ötürü tek haneli büyüme oranı elde etmişti. Son çeyreğe baktığımızda da sektör tıpkı bir önceki çeyrekte olduğu gibi, geçen sene aynı döneme kıyasla tek haneli büyüme oranı ortaya çıktı. Bununla birlikte telekom sektöründe büyüyen tek ürün grubu son dönemlerde olduğu gibi yine akıllı telefonlar oldu.
Bilgi teknolojilerinde daralma devam ediyor
Bilişim teknolojileri her yıl düşmeye devam ediyor. En büyük düşüş mediatablet kategorisinden geliyor. Taşınabilir bilgisayarlar düşmeye devam etse de, ciro bazında bilişim teknolojileri sektöründe en yüksek paya sahip olan ürün grubu olarak öne çıkıyor. Taşınabilir bilgisayarlar kendi içerisinde büyüyen grupları da barındırıyor. Bu ürün gruplarına örnek olarak oyun bilgisayarları ya da ikisi bir arada bilgisayarlar gösterilebilir. Ülkemizdeki genç nüfus oranının görece yüksek olduğunu düşünürsek, oyun bilgisayarlarındaki potansiyelin de yüksek olduğu söylenebilir. Monitörlerde de 2016 yılında büyüme görüyoruz ki, bu büyüme esas olarak “akıllı monitör” denilen ekranlardan geliyor.
Tüketici elektroniği: Televizyonda büyük ekran farkı
Tüketici elektroniği sektörünün hâkim ürün grubu olan TV, 2016 dördüncü çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre ciroda çift haneli büyüdü ve 1,7 milyar TL ciro seviyesi ile çeyreği sonlandırdı. Pazarın UHD TV’lere kayması, beraberinde 55 inç ve üzeri ekranlara olan talep artışını da getirdi. Hem 55 inç ve üzeri ebattaki hem de UHD özellikli ürünler ciroda çift haneli büyüme performansına sahip oldu.
Docking/Mini speaker kategorisi yılın son çeyreğinde kuvvetli büyüme oranı ile tüketici elektroniği sektörünün en yüksek büyüme oranını elde ederek, son çeyrekte 20 milyon TL ciro ile çeyreği kapattı.
Görüntülemede pazar küçülmeye devam ediyor
Görüntüleme sektörü yılın dördüncü ve son çeyreğini de negatif büyüme oranıyla kapattı. Dijital kameralar 2015’in dördüncü çeyreğine göre tek haneli ciro daralması gösterdi. Sektör içinde küçük de olsa SLR ve aynasız full frame ürün segmenti büyüme kaydetti.
Tehlike çanları mı çalıyor?
Tüketici teknolojisi ürünleri pazarı, 2016’nın dördüncü ve son çeyreğinde, bir önceki yıl aynı dönemine göre, ciro olarak azalan oranda ve tek haneli büyüme performansını sürdürdü. Hatırlanacağı üzere, ek vergi beklentisi ve döviz kurlarındaki yükseliş trendi; dolayısıyla pazardaki talebin öne çekilmesi, üçüncü çeyreğin oldukça yüksek bir ciro seviyesinde gerçekleşmesiyle sonuçlanmıştı. Son çeyrek itibariyle ürün fiyatlarının artması ve yıl sonu olmasına rağmen tüketim frekansında marjinal bir yükselme olmaması nedeniyle, ilk defa bir yılın son çeyreğinde, bir önceki çeyreğe göre ciro seviyesi düşük gerçekleşti.
Bir önceki yılın aynı çeyreğine göre pozitif büyüme kaydeden sektörler sırasıyla küçük ev aletleri, tüketici elektroniği, telekom ve büyük beyaz eşya olurken; ofis ekipmanları ve sarf malzemeleri, bilgi teknolojileri ve görüntüleme sistemleri sektörleri ise ciroda daraldı. Geçtiğimiz günlerde devreye alınan beyaz eşyada ÖTV indiriminin sonuçlarını da ilk çeyrek sonu itibariyle gözlemlemeye başlayacağız.
Yorumlar