Pandeminin olumlu etkilediği sektörlerin başında e-ticaret geliyor. 2020 yılının başlarında Digital Age’de yazdığım bir yazıda, O-2-O, yani online ile offline perakendenin ancak birlikte düşünüldüğünde sektörü büyüteceğini, iki platformun birbirinin rakibi gibi konumlandırılmaması gerektiğinin dünyada kabul gören bir yaklaşım olduğundan bahsetmiştim. Pandemi, bu öngörüyü yerle bir etti. Bugün birçok firma için ‘e-ticaret’, bırakın iş büyütmeyi, ayakta kalabilmenin temel şartına dönüştü.
2020 Kasım ayında artık tüm markaların ısındığı bir indirim dönemi, artan sayıda e-ticaret dönüşümünü tamamlamış ya da geliştirmiş firma ve kur dalgalanmasının etkisiyle satın alımını indirim dönemine erteleyen bir Türkiye karşımızdaydı. İkinci dalga ve artan vakalarla birlikte tekrar eve kapanan hanelerin çoğunluğunun tercihini AVM ya da mağazalar yerine offline kanallardan yapacağı da bekleniyordu.
Gemius Audience Kasım ayı verileri ışığında bu beklentilerin e-ticarete etkisi ne oldu birlikte inceleyelim istiyoruz. Buna göre Kasım 2020’de 52 milyon 160 bin kişi e-ticaret sitelerinden bir tanesini ziyaret etmiş. Bu rakam mobil ‘uygulama + tarayıcı’ kesişimden arındırılmış toplam kişi sayısını temsil ediyor. Yani, Türkiye’de internete giren her yüz kişiden 89’u ilgili ayda bir e-ticaret sitesini ziyaret etmiş.
Kasım 2020 toplam internet kullanıcıları 58,6 milyon iken, e-ticaret kategorisi kullanıcıları 52,1 milyon olmuş. İnternet kullanıcılarının yüzde 89’u e-ticaret sitelerine kasım ayında giriş yapmış.
Black Friday kampanyalarının tüketici profili ne?
Sosyo-demografik olarak incelediğimizde ziyaretçilerin yüzde 53’ünü erkekler, yüzde 47’sini kadınlar oluşturmuş. Yaş dağılımında öne çıkanlar ise tüketimin lokomotifi 25-54 yaş arası grup olmuş. Yüzdesel dağılımı incelediğimizde bu yaş aralığının Kasım ayı kampanyalarına ilgisinin internete olan ilgisinden daha fazla olduğunu artan yüzdesel dağılımlarından anlayabiliyoruz. SES gruplarına baktığımızda ise Kasım ayında AB grubu e-ticaret sitelerini internet ortalamalarına göre yüzde 3,61 daha fazla ziyaret ederken, C1 C2 ve DE’de düşüş trendi öne çıkmış. DE segmentinde düşüş yüzde 5,81’i bulmuş. Yani eğitim ve gelir seviyesi yüksek kitleyi Kasım kampanyaları daha çok cezbederken, gelir ve eğitim seviyesine paralel bir biçimde ilgi azalmış. Burada artan hayat pahalılığı ve pandeminin getirdiği ekonomik sıkıntıyla daralan hane gelirinin etkisi de olabilir. Aslında veriler bize sadece Kara Kasım’ı değil, Türkiye’nin genel durumunu da anlatıyor.
Kasım ayında e-ticaret sitelerinde bir kişinin geçirdiği ortalama süre yaklaşık 14 saat olmuş. Uygulama ve tarayıcı stratejisi markadan markaya değişse de uzun süredir lider olan Trendyol’un verisini paylaşarak sizlere bir fikir vermek isterim. E-ticaret devinin mobil uygulamasında bir kişinin ortalama geçirdiği süre beş saati geçerken, mobil / PC tarayıcı da bu süre 37 dakikada sınırlı kalmış.
Ayın zirveleri
11.11’den Black Friday’e kasım ayında e-ticaret siteleri farklı kampanyalarla tüketicileri e-mağazalarına çekmeye çalıştı. Gemius Audience Kasım ayı gün bazlı verilere göre ayın zirvesine 11.11 kampanyaları oturmuş. 11 Kasım’da 33,7 milyon kişiye ulaşan toplam ziyaretçi sayısını, 9 Kasım ve 27 Kasım(Black friday) günleri takip etmiş. Yani, Kasım ayının şampiyon günü Black Friday olarak adlandırılan gün değil, 11.11 Single’s Day (Bekarlar Günü) olmuş.
10 zirve gün
İlk 10 sırayı paylaşanlar – Toplam erişim
Fazla söz gerek yok, ilk 10 sırayı paylaşan e-ticaret devleri ve ziyaretçi sayılarını Kara Kasım tablosunu net bir şekilde ortaya koyuyor.
– Hepsiburada: 5-12 Kasım, N11: 11.11, Trendyol: 9-12 Kasım, 25-27 Kasım
İdil Kesten, Gemius Türkiye Ülke Müdürü
Yorumlar