Facebook’un geçtiğimiz Şubat ayında hayata geçirdiği ve yanlış bilgi ve kutuplaşma konularında yaşanan zorluklara odaklanan proje çağrısının dünya genelindeki 25 kazananından biri de, Türkiye’de Koç Üniversitesi’nden Selim Erdem Aytaç, Ali Çarkoğlu ve Güneş Ertan’ın yer aldığı araştırma ekibi oldu.
Facebook’un Temel Doğruluk Araştırması (Foundational Integrity Research) kapsamında başlattığı ve sosyal iletişim teknolojilerine bağlı yanlış bilgi ve kutuplaşma konularına ilgi duyan araştırmacıların bağımsız çalışmalarını desteklemeyi hedeflediği proje çağrısına, 77 ülkede yer alan 600 kuruluştan toplamda 1,000 teklif sunuldu. Kazanan 25 projenin sahipleri, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 42 farklı ülkede yanlış bilgi, kutuplaşma, bilginin niteliği ve sosyal medya ve sosyal teknoloji platformlarında yaşanan çatışmalar gibi konularda yaşanan zorlukları araştıracak.
Araştırmayla ilgili konuşan Facebook Türkiye Kamu Politikaları Departmanı Başkanı Çağatay Pekyörür, şöyle dedi: “Sadece dünyayı birbirine daha yakın bir yer haline getirme misyonuna sahip bir şirket olarak değil, aynı zamanda seçim güvenilirliği, küresel pandemi gibi çok katmanlı zorluklarla karşı karşıya kaldığımız bir toplumun üyeleri olarak, doğruluk alanındaki çalışmalarımıza oldukça büyük önem veriyoruz. Bu doğrultuda, Türkiye’de kutuplaşma alanında önemli araştırmalara imza atan Selim Erdem Aytaç, Ali Çarkoğlu ve Güneş Ertan’ın yeni çalışmalarını destekleyecek olmaktan büyük mutluluk duyuyoruz. Umuyoruz ki, bu çalışmalar uzun vadede politikalarımızı, müdahalelerimizi ve araçlarımızı iyileştirmemizde bize yol gösterici olacak ve teknoloji şirketlerinin platformlarında gerçekleşen sosyal sorunları daha iyi anlamalarına katkıda bulunacak.”
“Duygusal kutuplaşma: Nedensel etkenler, çevrimiçi ağlar ve müdahaleler” başlıklı projeleriyle Facebook’tan destek alan ekip adına Selim Erdem Aytaç ise şunları söyledi: “Günümüzde birçok ülkede demokratik yönetim için endişe verici bir gelişme toplumlardaki artan duygusal kutuplaşmadır. Duygusal kutuplaşmadan değişik siyasal görüşlere sahip kişiler arasındaki güvenin ve tahammül derecelerinin giderek azalmasını ve bu süreçte duyguların önemli bir rol oynamasını anlıyoruz. Araştırmamızda duygusal kutuplaşmayı tetikleyen etkenleri ve bu kutuplaşmayı azaltacak olası müdahaleleri kişilerin çevrimiçi sosyal ağlardaki etkileşimlerini de göz önüne alarak ve Türkiye’den veriler kullanarak irdeleyeceğiz. Facebook’un dünya çapındaki bu önemli konuyu daha iyi anlamamızı sağlayacak girişiminde desteklediği araştırma ekipleri arasında yer almaktan büyük mutluluk duyuyoruz.”
Yorumlar