TEKNOLOJİ

Sebla Kutsal | 26.09.2018 - 15:53

‘Yerli teknoloji şirketleri tasarıma ve entegrasyona dikkat etmeli’

Kategori Mağazacıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı ve MediaMarkt Türkiye CEO’su Yenal Gökyıldırım perakende sektörüyle teknoloji arasındaki yakın ilişkinin ülkemizdeki durumunu değerlendirdi.

Facebook
Twitter
Linkedin
+

Teknolojinin perakende sektörü için önemini nasıl tanımlarsınız?
Perakende, teknolojiyi en yoğun kullanan sektörlerden biri. Neden derseniz, perakendede her şeyden çok sayıda var. Çok sayıda mağazamız, çalışanımız, ürünümüz ve lojistik lokasyonumuz var ve bunu yönetebilmek için akıllı teknolojiye ihtiyaç duyuyoruz. Perakendeciler yıllardır teknoloji arayışı içindeler çünkü talep tahmini ve lojistik yönetimi yapmaları lazım, müşteri verisi yönetimi için akıllı CRM çözümlerine ihtiyacımız var, kestiğimiz faturaları işlemek için yine teknolojiye gereksinim duyuyoruz. Bu şekilde baktığımızda perakende, yeni teknolojileri alan, benimseyen, kullanan ve daha da fazla kullanmak için uğraşan başlıca sektörlerden biri.

Perakende sektöründe dijital dönüşümü yerli teknolojilerle gerçekleştirmek ne oranda mümkün?
Yerli teknolojilere baktığımızda, bizim şirketimizin de kullandığı bazı örnekler verebilirim. Bir talep tahmin sistemimiz var, Invent isimli yüzde yüz yerli teknoloji kullanan bir şirket bunu yapıyor ve sadece Türkiye’deki değil tüm dünyadaki perakendecilere hizmet veriyor. E-ticaret çözümleri üreten pek çok yerli şirketimiz var. Biliyorsunuz ülkemizde muhasebe yazılımları yapan çok kıymetli firmalar var. Perakende yazılımları yapan Nebim var örneğin. Özetle, Türkiye perakende sektörünün de ittirmesiyle kendisini teknoloji açısından geliştirebilen bir ülke. Bence, birçok alanda geliştirilen teknolojiler bizi 2023 hedeflerine taşıyabilecek nitelikte.

2023 hedeflerine ilerlerken, yerli teknolojilerin daha hızlı gelişebilmesi adına önerileriniz var mı?
Teşvikler konusunda devletimiz gayet iyi çalışıyor. Üniversitelerin bünyesinde kurulan kuluçka merkezleri var, oralardaki oluşumlar birçok teşvik alabiliyorlar. Yine, bizim Kategori Mağazacıları Derneği gibi derneklerin startup’larla çalışıyor olmaları gayet güzel. Bu startup’lar için elbette en önemli konulardan birisi, yaptıkları işlerin bir yerlerde uygulanması. Benim tavsiyem, her şirket kendisine en az bir ya da iki startup ile çalışma hedefi koysun.

Perakende sektörü için teknoloji üreten Türk firmalarına tavsiyeleriniz neler?
Tavsiye olarak, tasarıma daha çok kıymet vermeleri gerektiğini söyleyebilirim. B2C açısından bakınca, yerli üreticilerin sanayiciden tasarımcıya doğru hareket etmeleri katma değer konusunda fayda sağlayacaktır. Teknoloji bir noktaya geldikten sonra tüketicinin beğenisini kazanmak için tasarım ön plana çıkıyor. B2B olarak düşündüğümüzde de, entegrasyonlara dikkat etmemiz lazım, çünkü her şey birbiriyle bağlantılı çalışmaya başladı. Endüstri 4.0 ve IoT teknolojilerinin hayatımıza girmesiyle birlikte her şey birbiriyle konuşur hale geldi. Tasarımların da baştan itibaren buna göre yapılması gerekli. “Ürünümü nasıl bağlantılı yapabilirim, neyle neyi bağlamalıyım” düşüncesini, dizaynın başına koymaları lazım.