Yaklaşık 6 sene önce kurumsaldan ayrılıp büyük bir maceraya atılarak, PATH’i kurdum. Bir danışmanlık şirketi olarak doğan PATH’in hem kültürü hem de yaptığı işler zamanla çok değişti; geniş ölçek bir yazılım ve ürün şirketine dönüştü.
Macera diyorum, çünkü kurumsaldan ayrılan herkesin aklında olan sorulara ve sorunlara ben de takıldım. Birçok sektörde olduğu gibi süreç boyunca ülkemde yaşanan hemen her gelişmeden direkt olarak etkilendim.
İster freelancer olun ister bir kurumsal şirket hayal edin, en zoru ve heyecanlısı ilk adımlar olacaktır. Sadece para kazanmak değil istikrarlı ve büyüyen bir iş için de birçok sınavdan geçmek gerekiyor. Uzun vadeli müşteri ilişkisi yaratabilmek de işin püf noktalarından biri…
Bu süreçlerden geçerken öğrendiğim bazı küçük bilgileri de paylaşmak ve yol açmak istiyorum. Bunların birçoğu zaten tahmin edilen ancak uygulamanın istikrar ve kararlılık gerektirdiği, yol boyunca çeşitli sebeplerden aksatılan konuları kapsıyor.
Müşteri kazanmak ve müşterilerinizin sadakatini sağlamak için aşağıdaki adımları ve öğrenimleri takip edebilirsiniz:
Müşterilerinizle bağ kurun
Bu herhalde en klişe maddelerden biri ancak yazılım işi yapıyorsanız bu madde olmadan hayatta kalmanız çok mümkün değil. Genelde müşterileriniz, sizin bilgi ve birikiminiz için hizmet almaya geliyorlar. Ya çok bilgili ve ne istediğini biliyor durumdalar ya da tamamen bir iş insanı olarak teknoloji ihtiyacını gidermeye çalışıyorlar. Bu noktada empati yapabilmek ve temel ihtiyaçları anlayabilmek kritik hale geliyor. Sadece sonuç odaklı değil, ilişkiyle yürütülen bir iş ortaklığı çok daha uzun vadeli sonuçlar doğuruyor. Müşteriyi tanımak, hedeflerini ve gelişim amaçlarını bilmek hem teknoloji ihtiyacını daha doğru anlamanızı sağlıyor hem de çok daha uzun vadeli bir müşteri profili oluşturuyor.
Yardımcı olabileceğiniz başka projeler ya da destekler sağlayın
Eğer müşterinizden ilk iletişim sonrası bir dönüş alamadıysanız ve ilk dokunuşta başarılı bir iş çıkardığınızı düşünüyorsanız, hizmetlerinizden ya da yaptığınız işlerden tekrar bahsetmek, olası geliştirme fırsatlarını hatırlatmak her zaman faydalı olacaktır.
Asla yapamayacağınız şeyler satmayın ve söz verdiğinizden azını vermeyin
Belki inanmayacaksınız ama yazılım sektöründeki en zor konulardan bir tanesi bu konu. Yazılım servis işinde ana konu beklentiyi yönetmekle ilgili. Müşterinin beklentisini doğru anlamak ve doğru sözler vermek, işin en temel noktası.
Her zaman referans alabileceğiniz fazladan zaman oluşturun
Mutlaka yaptığınız işle ilgili yorumlarını sorun. Bu yorumlar, sadece iltifatlarını duymak ya da yeni müşteriler çekmek için değil, aynı zamanda ilişkinin işe yaradığını açıkça ifade etmelerini sağlamak ve akılda kalmak için de en etkili yöntemlerden bir tanesi olacak.
Hata yaptığınızı kabul edin
Yazılım işiyle uğraşıyorsanız hata yapmama ihtimaliniz yok ancak bunu doğru yönetirseniz çıkabilecek bir çok sorunun önüne geçersiniz. Genelde müşteri iletişiminde yapılan en büyük hatalardan biri, oluşan sorunlara sahip bulma eğilimidir. Hem yorucudur hem de müşteri tarafında algı yaratır. Hataları hızlı kabul edip aksiyon almak değişimi göstermek güven yaratacaktır.
Bu adımları uygulamak hem müşterilerinizle daha uzun vadeli iş birliktelikleri kurmanıza hem de dahil olacağınız yeni proje ve iş ortaklıkları için de sağlıklı bir altyapı oluşturmanıza fayda edecektir.
Murat Kader – PATH Kurucu Ortağı
Yorumlar