Skip to main content

Yandex, yaptığı analizle İstanbul trafiğinin 3 yıllık röntgenini çekti.

Yandex, yollardaki değişimlerin trafiğe olan etkilerini ölçmek için analizler yapıyor. 2015 yılının Ocak ayından 2017’nin Aralık ayına kadar İstanbul’da 3 yıl boyunca gerçekleşen trafik verilerini inceleyen Yandex, bu bilgiler ışığında kapsamlı bir analiz gerçekleştirdi. Analiz, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün ve Avrasya Tüneli’nin İstanbul’un trafiğine olan etkisini de ortaya çıkardı. İki büyük ulaşım projesinin hizmete açılması megakentin trafiğine olumlu yönde etki etti. Sürücüler 2015 yılına göre 2017’de daha az trafik yoğunluğu yaşarken, ortalama hız ise yoğun akşam saatlerinde yüzde 2, gün ortasında yüzde 5 oranında yükseldi. Yandex’in ulaştığı diğer bilgilere göre İstanbul’da hafta sonu Cumartesi günleri Pazartesi günlerini geride bırakacak bir trafik yoğunluğu yaşanıyor. Pazartesi ve Salı günleri sabah trafiği, Cuma günleri ise akşam trafiği en yoğun saatler olarak dikkat çekiyor.

Trafikteki araç sayısı arttı

Avrasya Tüneli’nin açılması, Kuzey Çevre Otoyolu’nun ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün hayata geçirilmesi, şehrin merkezinde Şişli ve Beşiktaş ilçelerindeki ana yol ve köprülerin geçmişe göre biraz daha rahatlamasını sağladı. 2015’ten 2017 yılına gelindiğinde hafta sonu trafiği de değişti; ortalama hız akşam ve gün ortasında yüzde 3 artarken, sabah saatlerinde yüzde 1 oranında azaldı.

Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2017 yıl sonu verilerine göre İstanbul’da binek araç sayısı ise 2015-2017 döneminde yılda ortalama yüzde 7 artış gösterdi. 2017’de 2 milyon 810 binden fazla araç trafiğe çıktı. Araç sayısının artmasına karşın yoğunluğun azalması ve ortalama hızın yükselmesi dikkat çekti.

Ana bağlantılarda ve köprülerde hız oranı arttı

İstanbul’un bazı bölgelerini birbirine bağlayan ana güzergâhlar, Yandex’in analizinin odak noktasını oluşturdu. Haliç Köprüsü ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, İstanbul 2. Çevre Yolu ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ile Avrasya Tüneli’ne yoğunlaşan Yandex, bu bağlantılarda 3 yılda meydana gelen hız değişimlerini karşılaştırdı.

Akşam trafiğinin yaşandığı saatlerde, Haliç Köprüsü – 15 Temmuz Şehitler Köprüsü yönünde hız 2015 yılında saatte 23 km, 2016’da 34 km iken, 2017’de saatte 41 km’ye çıktı.

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü geçişinde Asya – Avrupa yönünde 2015’te saatte 32 km olan hız, 2016’da 49 km, 2017’de ise 54 km oldu. Avrupa – Asya yönünde ise 2015’te araçlar ortalama saatte 59 km hız yapabilirken, 2017’de bu rakam 61 km’yi buldu.

Pazartesi ve Salı günleri sabah, Cuma günleri ise akşam saatleri yoğun

Analize göre 2017’nin sonunda, İstanbul’da hafta içi günlerinde trafik yoğunluğu sabah 07.00’den 09.00’a kadar yaklaşık 2 saat sürdüğü tespit edildi. Yoğunluğun gün ortasında aşama aşama düştüğü ve akşam trafiği yoğunluğunun ise genellikle saat 16.00’dan sonra yukarı doğru tırmanmaya başladığı gözlemlendi.

Akşam yoğunluğu toplam süre olarak sabah saatlerinden 1 saat daha uzun sürerken akşamları iş merkezlerinden aynı anda çıkan çok sayıda araç, trafiğin tıkanmasına neden oldu.

Pazartesi ve Salı günleri sabah trafiği, Cuma günleri ise akşam trafiği, en yoğun saatler olarak dikkat çekti. Pazartesi günlerinde öğle saatleri diğer iş günlerine göre daha az yoğun geçerken, Cuma günleri ise Cuma namazı saatleri sırasında trafik yoğunluğunda kayda değer bir düşüş yaşandı.

Cumartesi günleri ortalama trafik yoğunluğunda zirvede

Hafta sonları trafik yoğunluğu sabahtan akşama kadar yavaş yavaş artarken 19.00-20.00 saatlerinde ise hızla düşmeye başladı. Cumartesi günleri ortalama trafik puanının pazartesi günlerinden daha yüksek olması da dikkat çekti. Cumartesi günü yollar hafta içi herhangi bir güne göre daha yoğun olurken, Pazar günleri ise trafik açısından en rahat gün olarak gözlemlendi.