Skip to main content

Y kuşağını anlayamayan şirketler ve markalar, Z kuşağına dokunamayacak

Kişisel ürün tavsiye, e-posta, sosyal ve mobil pazarlama çözüm sağlayıcısı Avusturya merkezli Emarsys’in ülke müdürü Murat Erdör, iş dünyası ve markalar için büyük önem taşıyan Y kuşağının davranış kalıplarını ve beklentilerini açıkladı.

Günümüz pazarlama sektöründe nesillerin X, Y ve Z kuşağı olarak kategorize edildiğini belirten Murat Erdör’e göre, Y neslinin davranışlarını, özelliklerini ve beklentilerini anlayamayan şirketler, teknolojinin içine doğan Z kuşağına dokunamayacak.

Y kuşağının markaları kendilerinin bir yansıması olarak gördüğünü belirten Murat Erdör, dünya nüfusunun yüzde 25’ini, Türkiye nüfusunun ise yüzde 35’ini oluşturan Y kuşağı tüketicilerinin yaklaşımlarını şu şekilde sıraladı:

  1. Çabuk sıkılan ve kararları hızlı değişkenlik gösteren Y kuşağı için alışveriş, ihtiyaçların temin edilmesinden çok sosyal bir aktivite olarak karşımıza çıkıyor. Dolayısıyla, markaların Y nesline eğlenceli alışveriş imkânı sunması önem taşıyacak.
  2. Sosyal medya, internet siteleri, arama motorları, arkadaşların önerileri, aile ve ürün inceleme internet siteleri, Y kuşağının satın alma davranışlarını etkileyen faktörlerin başında geliyor. Bu durum, müşteri memnuniyeti sağlamayı öncelik olarak gören firmaların, WOM (ağızdan ağıza pazarlama) etkisinden faydalanmayı sürdüreceklerini ortaya koyuyor.
  3. Y kuşağı üyelerinin yüzde 50’si arkadaşlarının onaylamadığı bir ürün ya da hizmeti satın almayacaklarını belirtiyor. Kuşak, çevresindekilerin önerilerine kulak verirken aynı zamanda çevresinde bulunan diğer bireylerin de satın alma davranışlarını etkiliyor.
  4. Güvenilirliğe ve şeffaflığa önem veren Y kuşağı tüketicileri, teknoloji ve bilgiye oldukça hâkim olmaları dolayısıyla sürekli sorguluyor ve araştırıyor.
  5. Y kuşağının yüzde 95’i düzenli olarak akıllı telefon kullanıyor ve internette diğer kuşaklardan çok daha fazla zaman harcıyor. Y kuşağının internet populasyonu içindeki oranı yüzde 55’in üzerinde. Bu oranlar, mobil web sayfası ve mobil uygulamalara sahip olan şirketlerin ve markaların rekabette öne çıkacağını gösteriyor.
  6. Y kuşağı, deneyimledikleri ürün ya da hizmetler hakkında yorum yaparak şikâyet ya da memnuniyetlerini belirtmeyi seviyor.
  7. Y kuşağı, e-posta ve SMS ile iletişim kurmayı yüz yüze görüşmeye tercih ediyor. Dolayısıyla, kişiye özel iletiler gönderen markalar müşteri bağlılığı yaratacak.
  8. Fikirlerine değer verildiğini görmek Y kuşağının kalbini kazanmakta büyük önem taşıyor.
  9. Y kuşağı için herhangi bir markanın online satış özelliğinin bulunmamasını büyük eksiklik olarak görüyor.
  10. Özgür ve dâhil edildiğini hissettiren, çok yönlü, basit, net, kolay anlaşılır, dürüst, şeffaf, samimi ve faydacı yaklaşımlar, Y kuşağına dokunan noktalar arasında öne çıkıyor.