Doğuş Teknoloji için 2019 nasıl geçti?
2019 bizim için bir değişim ve bazı ilkleri yaşadığımız bir yıl oldu. Geçtiğimiz yıl ilk kez grup dışına ürün ve hizmet satışı gerçekleştirdik. Bu tabii bize dış müşteri diye bir kavramı getirdi. Bir diğer önemli gelişme, veri ve onunla birlikte çalışan makine öğrenme ve yapay zeka konuları bizde bir departman halinde çalışmaya başladı. Veri kurulduğumuzdan beri içinde olduğumuz bir konuydu. Ama üstüne bir katman olarak yapay zeka odaklı gelince; tahminleme, ileriyi görme gibi konular üzerinde çalışmaya başladık. Böylece grup şirketleri ilk defa gelecekle ilgili bir şeyleri önlerinde görmeye başladı. 2019’da yeni grup içi müşterilerimiz oldu. Otomotiv bizim için her zaman öncelikli alanlardan bildiğiniz gibi. Bu alanda TÜV SÜD ortaklığındaki D-Expert ile altyapısını yeniden yazmak için çalışmaya başladık. 2019’da N11 ile de ortak projeler de yapmaya başladık. Öte yandan yeni grup içi müşterilerimiz arasında belki en önemlisi Galataport oldu.
Galataport projesindeki rolünüz nedir?
Galataport yakın zamanda açılacak gözbebeği projemiz. Yılda 25 milyonun üzerinde ziyaretçi beklediğimiz çok büyük ve önemli bir proje. Bu işin sadece liman yazılım altyapısını çalışmadık. Teknolojik altyapısını da biz üstlendik. Liman yazılımı zaten kullanılmaya ve fuarlarda tanıtılmaya başlandı. Galataport’ta tesis yönetiminden tutun da limanın güvenlik kameralarından elde edilecek yoğunluk bilgisi gibi tüm süreçleri biz çalışıyoruz.
Grup dışı şirketlere hizmet vermeye başlamak şirketteki dengeleri ve iş süreçlerini nasıl etkiledi?
Tabii grupta küçülen ya da kapanan şirketler de oldu geçtiğimiz iki yılda. Örneğin Mobilet’i kapattık. Bu bizim altyapısını sunduğumuz bir iştirakti. Satıldıktan sonra da satın alan firma altyapı hizmetini bizden almaya başladı. Zubizu tarafında bir değişim söz konusu oldu. Zubizu artık tüketici değil iş dünyası odaklı devam ediyor. Grup dışına hizmet verirken grup içindeki bu küçülme ve kaynak artırımı ile süreçler dengelendi. Hatta 2019’da yurt dışına açılma konusu önemli gündemlerimizden biri oldu. Otomotiv tarafındaki Turkuaz ürünümüzü Volkswagen ile birlikte Kuzey Afrika’ya tanıttık ve satış görüşmelerine başladık.
Son birkaç yılın en trend konuları blockchain, robotik süreç otomasyonu, makine öğrenmesi gibi teknolojiler. Bunlardan hangileri sizin daha fazla gündeminizde?
2019’da grup dışına açılma sürecimizde en önemli başarıyı robotik süreç otomasyonu ile sağladık. RSO’dan Turkcell, Garanti BBVA gibi 13-14 yeni müşteri elde ettik. Bu bizim için itici bir güç oldu. UiPath ile bir işbirliğimiz var bu konuda. 2020’de RSO sektörün daha fazla gündeminde olacak. Makine öğrenmesi konusu daha çok grup içinde kullandığımız ve geliştirdiğimiz bir yetkinliğimiz. Makine öğrenmesi, 2020 ve sonrası için en önemli gelişim alanlarından biri olacak. Bizim grubumuzda çok uzun zamandır biriken bir veri var. Bu veriyi sistemlerin eğitimi için kullanmak büyük avantajlar getirecek. Diğer yandan chatbot ve NLP bizim için önemli konular. 2019’da İTÜ ile geliştirdiğimiz bir Ar-Ge projemiz var. Bu proje sonuçlanmaya başladı.. 2020’de blockchain ile gerçekleştirmeyi planladığımız projeler var. Yine bu yıl VR/AR konusunda özellikle hizmet sektöründe çok önemli gelişmelerin olacağını düşünüyoruz. Bu konuda Microsoft, Google gibi firmalarla ortak yürüttüğümüz projeler olacak.
Bu kadar teknoloji çözümü arasında 2020 ve sonrasında ana konsantrasyonunuz ne olacak?
Bir işin hijyen boyutu var. Altyapıdan bahsediyorum. Üzerinde çalışılan server’lar, bunların güvenliği, kullanıcıların iş uygulamaları gibi alanlarda aldığı hizmetler. Bu zaten olmazsa olmaz. Bunun teknolojisi değişiyor tabii. Bugün veri merkezi, yarın bulut gelecekte belki başka bir formda olacak. Grubumuz veri ile yönetilerek avantaj sağlayabilecek bir grup. Hem operasyonel anlamda, hem finansal anlamda, hem müşteriyi tanıma konusunda veri çok önemli. Makine öğrenmesi, analitik ve diğer çözümler 2020 ve sonrasında veri üzerine oturacak. Veri odaklı çözümler 2020 sonrasında bizim için en önemli taşıyıcılar olacak. Verinin üzerine koyacağımız teknolojilerin yanı sıra müşterinin tüm kanallarda ve yaşam döngüsünde yaşadığı deneyim bizim için çok önemli. Teknolojimizi bu deneyimi en iyi hale getirmek için kullanmak istiyoruz.
Yorumlar