Skip to main content

GfK, online ve offline alışverişçilerin davranışlarını ortaya koyan bir araştırma yayımladı.

Danışmanlık ve araştırma firması GfK, Futurebuy Shopper Araştırması’nı yayımladı. Araştırmada online alışverişin avantajları sorgulandı. Buna göre, 2015’te araştırmaya katılanların yüzde 55’i neredeyse ihtiyaçları olan ürünlerin ve hizmetlerin tümü için internetten alışveriş yapabileceğini belirtirken 2016’da bu oran yüzde 65’e yükseldi. Araştırmada genel alışveriş davranışlarının yanı sıra 16 kategori bazında, alışverişte ve satın almada tercih edilen kanallar, alışverişte en etkili temas noktaları, tercih edilen ödeme sistemleri, fiyat karşılaştırma, yorum okuma ve benzeri online aktiviteler de değerlendirildi.

Araştırmadan elde edilen verilere, göre, son 6 ayda online en fazla satın alma işlemi yapılan kategorilerin  başında yüzde 49’la giyim geliyor. Daha sonra online satın almanın en fazla yapıldığı kategoriler ise sırasıyla finansal hizmetler (yüzde 48), tüketici elektroniği (yüzde 44) ve küçük ev eşyaları (yüzde 44) kategorileri geliyor.  Sadece internet üzerinden, son 6 ayda en az satın alınan kategori ise paketlenmiş yiyecek ve  içecek (yüzde 16)  ürünleri olarak belirleniyor.

Katılımcılara bir yıl öncesine göre hangi online alışveriş aktivitelerini daha çok yaptıkları sorulduğunda, “internetten ürün araştırıyorum” diyenlerin oranının yüzde 56 olduğu görülüyor. Katılımcıların yüzde 45’i ise 1 yıl öncesine göre daha fazla interneti kullanarak ürün satın aldıklarını söylüyor.

Ayda en az bir kere mobil ödeme yapanların oranı yüzde 58
Araştırma kapsamında alışverişçilerin mobil ödeme alışkanlıkları da ele alındı. Buna göre,  ülkemizdeki alışverişçilerin yüzde 15’i ayda 4 kez veya daha fazla mobil ödeme yapıyor. Alışverişçilerin yarıdan fazlası (yüzde 58) ise ayda 1 kere ve daha az mobil ödeme yaptığını belirtiyor.

Öte yandan, Türkiye’deki alışverişçiler mobil işlem yapabilme olanaklarının artmasını sabırsızlıkla bekliyor. İki kişiden biri “Gittikçe daha fazla ödemeyi mobil cihazlarım aracılığıyla yapabilmeyi sabırsızlıkla bekliyorum” diyor. Bölgeler bazında incelendiğinde, Avrupa’daki alışverişçilerin yalnızca yüzde 21’i mobil ödeme yapabilme olanaklarının artmasını isterken, bu oranın en yüksek olduğu bölgenin ise yüzde 65 ile Latin Amerika olduğu görülüyor. Asya Pasifik’te ise bu oran yüzde 51 seviyesinde görülüyor.

GfK araştırma için Ekim 2016’da Türkiye’de 18 yaş ve üzeri, orta ve üst sosyo ekonomik statüye (ABC1C2) mensup bin alışverişçi ile online olarak görüştü.