Skip to main content

 

Cenevre Otomobil Fuarı, Autoshow derken hareketlenen otomotiv sektöründe Türkiye’deki tüketicilerin güncel tercihlerini görmek adına, FikriMühim ile beraber bir araştırma gerçekleştirdik. Sonuçlar, otomotiv teknolojisindeki en heyecan verici gelişmenin “elektrikli araçlar” olduğunu gösteriyor.

 

FikriMühim’in Digital Age için yaptığı araştırmada; 58 ilden 1000’den fazla katılımcı hem otomobil tercihlerindeki belirleyici etkenler hem de araçları keyif alınan birer teknoloji üssü haline getiren otomotiv teknolojileri ile ilgili soruları yanıtladı.

Katılımcılarının yüzde 51’i “10 yıl ve daha fazla süredir otomobil kullanıyorum” diyenler oluştururken, elde edilen sonuçlar aile başına düşen otomobil sayısının çoğunlukla bir adet olduğuna işaret ediyor (%55). Her dört kişiden biri, evlerinde iki otomobil olduğunu belirtti. Otomobil değiştirme sayısında çoğunluk (%36) dört adet araç değiştirdiğini söyledi. Kaç farklı markanın otomobilini kullandıklarına ilişkin soruya verilen yanıtlar arasında en yüksek oran (%41) “dört marka” cevabına ait.

Belirleyici etken “ihtiyaç”

“Yeni bir otomobil almaya karar vermenizde en çok ne etkili oluyor?” sorusu yöneltilen katılımcıların yüzde 70’i “ihtiyaç” yanıtını verdi. Otomobil alırken öncelikle tercih edilen markalarda başı Volkswagen çekiyor. Onu Toyota, Ford, Audi, BMW, Volvo (%23), Renault  (%23) ve Mercedes-Benz (%23) takip ediyor.

Otomobil alırken en çok tercih edilen markalar

Volkswagen      % 53

Toyota     % 31

Ford      % 31

Audi      % 31

BMW    % 29

“Hayallerin otomobili” Mercedes

İnsanların alım güçlerinin sınırsız olduğu bir durum oluşsa almak isteyecekleri ilk üç marka ise sırasıyla; Mercedes-Benz, Maserati ve Porche. Erkekler bazında, “hayallerinin otomobili” Mercedes-Benz ve Maserati olurken, kadınlar Porche ve BMW’ye öncelik tanıyor. Katılımcılardan, alım güçleri sınırsız olsa tercih edecekleri markaları birer kelime ile tarif etmeleri istendiğinde Mercedes-Benz ve Audi; “güvenilirlik” ve “kalite”leriyle öne çıkıyor. Diğer markalarda ise; Maserati “güç”, Porche “kalite”, “güç” ve lüks”, BMW “güvenilirlik”, “kalite” ve “konfor”, Volvo ise “Güvenilirlik” ve “sağlamlık”, Bentley “lüks”, Aston Martin “asalet” özellikleriyle tercih ediliyor. Araştırma, Mercedes’in reel tercihlerle hayalleri buluşturan marka olduğunu gösteriyor, çünkü “Otomobil alırken tercih ettiğim marka Mercedes’tir” diyen her dört kişiden biri (%24), alım gücü sınırsız olsa da yine Mercedes alacağını söylüyor. Bu oran sadece Mercedes’te bu kadar yüksek.

Kadınlar için güvenlik, erkekler için teknoloji daha önemli

Otomobil seçiminde fiyat dışında en önemli kriter; sırasıyla güvenlik, dayanıklılık, konfor, tasarım, teknoloji, marka ve renk. Bu soruya yanıt verenler arasında kadınların erkeklere göre güvenliğe daha çok önem verdiğini görülüyor. Erkekler ise teknolojiyi kadınlara kıyasla daha mühim bir kriter olarak konumlandırıyor. Araç için teknolojiler deyince; hem kadınların hem de erkeklerin en çok kullandığı müzik sistemi oluyor. En çok kullanılan araç için teknolojilerde ikinci sırada yer alan “akıllı telefonla entegrasyon” erkekler tarafından daha çok tercih edilirken, üçüncü sıradaki “navigasyon”a kadınlardan daha çok talep var. Araç içi teknoloji ve aksesuar seçiminde en çok tercih edilen marka Samsung.

Otomobil seçiminde fiyat dışındaki en önemli kriter

Güvenlik             % 50

Dayanıklılık       % 14

Konfor  % 12

Tasarım               % 10

Teknoloji            % 8

En çok elektrikli araçlar heyecanlandırıyor

“Geleceğin otomotiv teknolojileri konusunda sizi en çok heyecanlandıran gelişme hangisi?” sorusuna, katılımcıların yüzde 48’i “elektrikli araçlar”, yüzde 35’i “sürücüsüz araçlar” yanıtını veriyor. “Otomobilinizde sahip olmak isteyeceğiniz en önemli teknoloji ne olurdu?” sorusuna veriler yanıtlar ise, ilk tercihin “sürücüsüz araç teknolojisi” olduğunu gösteriyor.