The Network’ün, “Dijital Yeteneğin Şifresi” başlıklı global araştırmasının Türkiye ayağı; Türkiye’nin lider online istihdam platformu Kariyer.net işbirliğiyle gerçekleştirildi.
Dijital yetenekler, dünyanın her yerinde iş gücünün en çok talep gören bölümünü oluşturuyor. “Dijital Yeteneğin Şifresi Araştırması” dünya genelindeki dijital yeteneklerin yüzde 67’sinin, Türkiye’deki dijital yeteneklerin ise yüzde 54’ünün kariyerlerinde ilerlemek için başka bir ülkeye taşınmaya hazır olduğunu gösterdi.
Türkiye’deki dijital yeteneklerin en çok tercih ettikleri ilk 10 ülkeden 7’sinin Avrupa ülkeleri olduğu görülürken, en çok tercih edilen ülkelerin başında yüzde 13 ile ABD ilk sırada yer alıyor. ABD’yi Almanya (yüzde 12), İtalya (yüzde 6), İsviçre (yüzde 5,4) ve Kanada (yüzde 5,2) izliyor.
Türkiye’deki dijital uzmanların yurtdışında çalışmayı isteme sebeplerinden ilk 5’i sırasıyla “Kişisel deneyimi geliştirmek” (yüzde 23) , “Daha iyi kariyer olanakları elde etmek” (yüzde 22), “Çalışma deneyimi elde etmek”(yüzde 19), “Daha iyi yaşam standartlarına ulaşmak” (yüzde 19) ve “Yeni bir dil öğrenmek” (yüzde 17). Yurtdışında çalışmak isteyen Türkiye’deki dijital yeteneklerin yüzde 57’sinin 21-30 yaş , yüzde 30’unun ise 31-40 yaş arasında yer aldığı ve yüzde 67’sinin lisans ve üzeri eğitim derecesine sahip olduğu görüldü.
Çalışmak için Türkiye’ye gelmek isteyen dijital yeteneklerin özellikleri
Araştırma, ülkelerinde eğitimlerini tamamlayan dijital uzmanların Türkiye’de çalışmayı tercih etmesinde etkili olan ilk 5 faktörün sırasıyla kişisel deneyimini geliştirmek (yüzde 23), daha iyi kariyer olanaklarına sahip olmak (yüzde 22), çalışma deneyimi kazanmak (yüzde 21), daha iyi yaşam standartlarına ulaşmak (yüzde 17) ve daha yüksek maaş elde etmek (yüzde 17) olduğunu gösterdi. Diğer yandan Türkiye’nin en fazla Kırgızistan (yüzde 10), Mısır (yüzde 8), İran (yüzde 6) ve Pakistan’daki (yüzde 6) dijital yetenekler tarafından tercih edildiği görüldü.
Türkiye’yi tercih eden dijital yetenekler arasında kadınların yüzde 51 oranla erkeklerden (yüzde 47) daha fazla olması dikkat çekti. Diğer yandan bu dijital yeteneklerin yaklaşık yüzde 44’ünün 21-30, yüzde 27’sinin 31-40 yaş arasında ve yüzde 73’ünün de lisans ve üzeri eğitim derecesine sahip olduğu görüldü.
Türkiye’deki dijital yeteneklerden, işverenlerinin imajına ve itibarına ilişkin faktörleri değerlendirmesi istendiğinde; yüzde 20’sinin şirket değerlerini, yüzde 19’unun şirketin itibarıyla şirketin finansal istikrarını “çok önemli” olarak nitelendirdiği görülüyor. Bu üç özellik; Türkiye’ye gelmek isteyen dijital yetenekler için de aynı. Türkiye’deki dijital yetenekler “ücret ve yan haklar” altında ele alınan başlıkları değerlendirdiğinde; yüzde 45’i maaşı önemli ya da çok önemli olarak nitelendirirken, yüzde 45’i sigorta paketini, yüzde 42’si ise ücretli izinleri önemli buluyor. Katılımcılarından, iş ortamında önem verdikleri faktörleri belirtmeleri istendiğinde; yüzde 17’sinin “Yönetici ile iyi ilişkiler”, yüzde 17’sinin “İş ve yaşam dengesi”, yüzde 16’sının ise “İş arkadaşlarıyla iyi ilişkiler” kavramlarını çok önemli olarak nitelendirdiği görülüyor.
Araştırma, dünya genelinde 180 ülkeden; veri madenciliği, kullanıcı deneyimi (UX) ve kullanıcı arayüzü (UI) tasarımı, programlama & web geliştirme, mobil uygulama geliştirme, makine öğrenmesi, yapay zekâ, çevik (agile) çalışma yöntemleri ve robotik mühendisliği gibi alanlarda uzmanlaşmış 27.000 dijital yetenekle yapılan ankete dayanıyor.
Yorumlar