Skip to main content

Türkiye dijital ekosistemi 2019’da genel olarak çok iyi bir yıl geçirmedi. Kapanan şirketler, ülkeden çıkma kararı alan global teknoloji devleri ile dijital yayıncılığa getirilen sansür ve vergiler yıla dair akılda kalanlar oldu.

Uber’in Türkiye’den çekilme kararı
2019 Mayıs ayında, Uber ile ilgili “Türkiye’den çekildi, çekilecek” söylentileri sonunda gerçek oldu ve şirketin genel merkezinden yapılan açıklamayla UberXL faaliyetlerini 31 Mayıs tarihi itibariyle durdurduğunu duyurdu. Bununla birlikte bu duyuruda; “Yolcularımıza Sarı Taksi ve Turkuaz Taksi ürünlerini sunmaya devam edeceğiz” açıklaması da yer almıştı.

Sinemia kapandı
Nisan 2019’da ABD’deki faaliyetlerini durdurduktan sonra, kullanıcılarının ciddi sıkıntılar yaşadığı Türkiye’deki operasyonlarını durdurup durdurmayacağı merak konusu olan Sinemia Temmuz 2019’da kapanma kararı aldı. Resmi açıklamaya göre şirketin kapanmasındaki en büyük neden 7163 sayılı kanunun yasalaşması oldu. Sinema işletmeleriyle film yapımcıları arasında büyük bir tartışmaya neden olan kampanyalı bilet satışı 1 Temmuz’da yürürlüğe giren yeni kanunla birlikte tamamen kaldırılmıştı.

BKM Express için kapanma kararı
Rekabet Kurumu’nun BKM’nin BKM Express hizmetini Haziran ayının sonunda sonlandırmasına ilişkin aldığı kararın akabinde karar şirkete tebliğ edilmişti. Kurulun BKM Express hizmetine yönelik bireysel muafiyet incelemesinde yapılan değerlendirmeler neticesinde; 9 Kasım tarihinde BKM Express’in ya kapatılacağı ya da sunulan raporda belirtilen muafiyetleri kullanan servislerini kaldırması gerekeceği ortaya atılmıştı. Gelinen noktada BKM Express hizmet vermeye devam ederken, olayın akıbetinin ne olacağı belirsiz.

Dijital hizmet vergisi kanun teklifi kabul edildi
Dijital Hizmet Vergisi ile ilgili kanun teklifi, Kasım ayı içerisinde TBMM Genel Kurulunda kabul edildi. Kanuna göre, dijital hizmet sağlayıcıları tarafından sunulan her türlü reklam hizmetleri Dijital Hizmet Vergisi’ne tabi olacak. Buna göre uluslararası teknoloji şirketleri, internetten yapılan alışverişlerden ve bilgisayardan indirilen oyun, video, müzik gibi hizmetlerden elde ettikleri gelir için , hasılatlarının yüzde 7 buçuğu oranında vergi verecek.

PayU iyzico’yu satın aldı
Türkiye’de 30 binden fazla e-ticaret sitesinin ödeme alt yapısını sağlayan iyzico, Naspers Group bünyesinde 17 ülkede faaliyet gösteren global fintech şirketi PayU tarafından 165 milyon dolara satın alındı. 2013 yılında Barbaros Özbuğutu ve Tahsin Isın tarafından kurulan iyzico’nun PayU’ya satılması ile Türkiye, PayU’nun Avrupa, Ortadoğu ve Afrika (EMEA) bölgesi içerisinde Polonya’dan sonraki en büyük ikinci pazarı haline geldi.

Turkcell’in yeni genel müdürü Murat Erkan oldu
Nisan 2015’ten bu yana Turkcell Genel Müdürü olarak çalışmalarını sürdüren Kaan Terzioğlu’nun Mart 2019’da aldığı ayrılık kararının ardından Turkcell’de genel müdürlük koltuğunu Turkcell Satıştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Murat Erkan devraldı ve Turkcell’de yeni bir dönem başladı.

Puhu dizisi Şahsiyet’teki rolü Haluk Bilginer’e Emmy’i getirdi
Haluk Bilginer, bu yıl 47’ncisi düzenlenen Uluslararası Emmy Ödülleri’nde Puhu TV’de yayınlanan Şahsiyet dizisindeki rolüyle ‘en iyi erkek oyuncu’ ödülüne layık görüldü. Sanatçı, Uluslararası Televizyon Sanat ve Bilimleri Akademisi’nin ABD dışında yayınlanan televizyon yapımlarının en iyilerini seçtiği bu organizasyonda ödül alan ilk Türk oyuncu oldu. Bir online TV platformu olan Puhu TV’de yayınlanan bir dizideki role giden bu büyük ödül dijitalin sanat dünyasındaki yükselişini kanıtlar nitelikte.

Dijital yayınlara sansür dönemi başladı
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), internet ortamından yayın yapan basın kuruluşlarını ve hizmet satın alımı yoluyla yayın yapan kuruluşları denetlemeye resmen başladı. Eylül 2018’den beri Cumhurbaşkanlığı’nda bekletilen yönetmelik, 1 Ağustos’ta Resmi Gazete’de yayımlanmış, yönetmelik uyarınca internet yayıncılarına RTÜK’ten lisans almaları için verilen süre 1 Eylül’de dolmuştu. RTÜK, 2 Eylül’den itibaren internet yayınlarını denetlemeye başladı.

Türkiye’nin yerli arabası görücüye çıktı
Yılın son günlerinde tüm Türkiye için heyecan verici bir gelişme yaşandı. Türkiye’nin yerli otomobil, Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) tarafından tanıtıldı. Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell, Zorlu Grubu gibi önemli şirketlerin katkıları ile kurulan TOGG’un Gebze’deki Bilişim Vadisi’nde gerçekleşen ‘Yeniliğe Yolculuk Buluşması’nda C-SUV modeliyle birlikte bir de C- Sedan konsepti gösterildi. Resmi kuruluşu 28 Haziran 2018’de gerçekleşen ve kuruluşundan 18 ay sonra tasarım ve mühendislik çalışmalarının geldiği noktayı gösteren ilk ön gösterim aracını ve Sedan konseptini gün ışığına çıkaran TOGG, Marmara Bölgesi’nde kurulacak fabrikasının temelini 2020 yılında atacak. 2030 yılına kadar ise fikri ve sınai mülkiyet hakları tamamen kendisine ait bir ortak e-platform üzerinde beş farklı model üretecek.

Kredi kartı bilgileri çalındı iddiası
2019’un son haftalarında Black Friday ile yatıp Cyber Monday ile kalkan Türk eTicaret pazarı Aralık’ın ikinci haftasında 460 binden fazla kredi kartı bilgisinin çalındığı iddiası ile sarsıldı. İnternet haber platformu ZDnet’in duyurduğu haberde çalınan kart bilgilerinin kredi kartlarının Joker’s Stash isimli kart mağazasında satıldığı belirtildi. Hack’lendiği konusunda bahsi geçen eticaret siteleri Hepsiburada, Trendyol, Morhipo ve DeFacto idi. Bankalararası Kart Merkezi ise konuyla ilgili yaptığı açıklamada, Türkiye’de bazı kredi kartı bilgilerinin çalındığına ilişkin haberlerin, düzenleyici otoriteler, kart çıkaran kuruluşlar ve ilgili tüm paydaşlarca titizlikle takip edildiğini söyledi.

Wikipedia geri döndü
2017’den beri Türkiye’de kullanıma kapalı olan Wikipedia, 2,5 yılın sonunda açıldı. Wikipedia’ya 29 Nisan 2017’de Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından erişim engeli getirilmişti. Türkiye’de erişime kapatılması nedeniyle yapılan bireysel başvuruda, oy çokluğuyla ifade özgürlüğünün ihlal edildiğine dair Aralık ayında alınan kararın ardından Wikipedia’nın dönüşü için geri sayım başladı. Anayasa Mahkemesi’nin kararı sonrası, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) da internet servis sağlayıcılarına durumu bildirdi ve site 15 Ocak’ta yeniden kullanıma açtı.

TikTok’un önlenemez yükselişi
2019 Türkiye’de TikTok’un patladığı yıl oldu. Çinli sosyal medya devinin son yıllardaki yükselişi zaten göz ardı edilemez bir seviyeye gelmişti. Bugün gelinen noktada We are Social verilerine göre Türkiye’de 52 milyon kullanıcı ile Facebook ve 39 milyon kullanıcı ile Instagram’ın ardından TikTok 38 milyon ile en çok kullanılan üçüncü platform.TikTok’un yükselişinin pek çok nedeni var. Facebook’un kullanıcı sayısında devam eden düşüş ve buradaki profilin alternatif bir mecra arayışı aslında bunun en önemli nedeni diyebiliriz. Sözün özü TikTok’un Türkiye’deki hatırı sayılır bir kullanıcı profili ile kimyasının tuttuğunu ve tüketicinin TikTok’a ilgisinin markaların da dikkatini çekmeye başladığını söylemek mümkün.