Kısaca omnibus’un ne anlama geldiğini açıklayarak başlayalım: Omnibus, farklı fakat birbiriyle ilintili soruların bir araya toplanması anlamında kullanılan uluslararası pazar terminolojisi içinde yer alan bir terim. TNS, tüketici omnibus araştırmalarını, Mart 1984’den bu yana gerçekleştiriyor ve 1990 yılı başından beri farklı tüketici gruplarının hedef alındığı sektörel omnibus araştırmalarını yürütüyor. TNS, Kadın Ombibus araştırmalarını ise 1984’ten bu yana yapıyor.
TNS Global Türkiye’nin Kadın Omnibus 2013 raporunda internet kullanım alışkanlıklarına baktığımızda 18 yaş ve üzeri 5 ildeki kentli kadın nüfusunun yüzde 73’ün internet kullandığını görüyoruz. 18-29 yaş grubunda, üst gelir gruplarında, çalışan kesimde ve çocuksuz kadınlarda internet kullanım oranı genele kıyasla daha yüksek olduğu ortaya çıkıyor. Çalışmada Türk kadınlarının internete ne amaçla girdiğine de yer veriliyor. Buna göre, ülkemiz kadını internette yüzde 73 oranında sosyal paylaşım sitelerini takip etmek için giriyor. Bunu yüzde 31 ile haber siteleri ve yüzde 25 ile sohbet (chat) siteleri izliyor. Raporda dikkat çeken diğer veri ise online alışveriş alışkanlıkları. Internet kullanan kadınların yüzde 70’i internetten herhangi bir ürün almamış ve almayı da düşünmüyor.
Türk kadını en sık Facebook’u ziyaret ediyor
Buna karşılık yüzde 12’lik bir kesim internetten alışveriş yapmamasına rağmen önümüzdeki 6 ay içerisinde yapmayı planlıyor. İnternetten alışveriş yapanların oranı ise yüzde 18 seviyesinde görülüyor. İnternet kullanan kadınlar haftada ortalama 5 saat internete girerken yüzde 83’ü evden, yüzde 41’i cepten ve yüzde 21’i işyerinden, hafta içi ve hafta sonu değişen saat dilimlerinde internete bağlanıyor. Burada yüzde 41’lik bölümün mobil telefondan internete giriyor olması dikkat çekici bir veri olarak karşımıza çıkıyor.
TNS Global Türkiye’nin Kadın Omnibus 2013 başlıklı çalışmasının merak edilen noktalarından biri de, Türk kadının en sık hangi siteleri ziyaret ettiği. Facebook, Türk kadınlarının favori sitesi ve yüzde 64 ile ilk sırada yer alıyor. İkinci sırada ise yüzde 18 ile Google geliyor.
Aşağıdaki görsele tıklayarak daha büyük versiyonuna ulaşabilirsiniz.
Araştırmanın metodolojisi
TNS Global Türkiye, Kadın Omnibus araştırmasını 15 Kasım 2013 – 31 Aralık 2013 tarihleri arasında gerçekleştirdi. Kantitatif araştırma CAPI metodu (bilgisayar destekli yüzyüze anket) ile yapılan çalışmada görüşmeler kota örneklemesi yöntemi ile hanelerde, sokak ve kafelerde yürütüldü. Araştırmanın toplam 800 kadın ile gerçekleştirilmesi hedeflendi fakat proje kapsamında toplam 866 kadın ile görüşüldü. Çalışmaya 18 yaş ve üzeri AB – C1 -C2 sosyal sınıf mensubu İstanbul, İzmir, Bursa, Ankara ve Adana’nın kent kesiminde yaşayan kadınlar dâhil edildi.
‘Türk kadını internette sosyal ve haber okumayı seviyor’ yazısı Digital Age Mart 2014 sayısında yer alıyor.
Yorumlar