Sosyal TV seyircileri erken finale giden dizileri için direnip, yeni başlayan yayınlara en sıcak karşılamalarını yaptı. Yasaklarla dolu bir sezonda engelleri aşıp, evden yapılan canlı yayında bile orada oldular ve izlemeyi bırakmadılar. En heyecanlı maçları ekran yorumcularıyla tartışıp, seçim atmosferini politik yayınlarla soludular. Bazen kavuşamayan âşıkların hikayelerinde, bazen de ülkeyi yasa boğan felaketlerde bir olup ekranlarının karşısına geçtiler.
2014 yılı izleyicilerin yapımcılara ve kanallara ‘biz buradayız’ dedikleri yıl oldu. Üretilen içerik ve izleyici sayısı 2013 yılına göre yüzde 200 arttı ve geçen sene bu zamanlara oranla 3 katına ulaştı. Sosyal TV, geride bıraktığımız yılda izleyicilerin duygu ve fikirleri ile TV dünyasının geleceğini şekillendirdi ve yeni nesil izleyici deneyimi ve alışkanlıklarının yayın akışını nasıl etkileyeceği ile ilgili ilk girişimleri başlattı.
Twitter yasağı
Twitter’ın yasaklanması bu yıl sosyal TV’nin karşına çıkan en büyük engellerden biri oldu. İzleyici sayısı ve üretilen içeriğin yüzde 40-60 oranında düştüğü bu dönemde bile izleyiciler sevdikleri yayınlar için klavyelerinin başından ayrılmadı. How I Met Your Mother dünya finalini yaptığında yer yerinden oynadı ve 30 Mart yerel seçimler zamanında izleyiciler hafta sonu boyunca tartışma programlarına ve seçim özel yayınlarına 3,2 milyon tweet attı.
Evden ilk canlı yayın ve sosyal TV’de haber programlarının yükselişi
Sabah haberlerinin sevilen ismi İrfan Değirmenci, 25 Mart sabahı, YSK tarafından yayın yasağı olan programını evinden canlı yayın ile gerçekleştirdi ve Türkiye televizyonlarında bir ilke imza attı.
2014 yılı haber programlarının yılı oldu. Fatih Portakal, İsmail Küçükkaya, İrfan Değirmenci ve yeni yayın döneminde Kanal D Ana Haber’e katılan Cüneyt Özdemir sosyal TV performansları ve izleyicileri ile girdikleri etkileşimle haber yayıncılığını yeni bir boyuta taşıyarak, bir çok dizi ve yarışmadan daha iyi performanslar sergiledi.
Erken finaller ve izleyici direnişi
2014 yılının en kolektif ve planlı izleyici direnişi Kanal D’nin Çalıkuşu’nu bitireceği ile ilgili haberden sonra başladı. #DirenÇalıkuşu etiketi açan hayranlar kanala ve yapımcıya tepkilerini dile getirirken bir yandan da dizilerinin yayından kalkmaması için tek bir kuvvet olup seslerini duyurmaya çalıştı.
2014’te sosyal TV’nin kazananları
Bu kadar karmaşık bir gündem ve değişen izleyici alışkanlıklarının yanında sosyal TV’de bu yılı başarılı tamamlayan yayınları da unutmamak lazım. Survivor, Medcezir, Kiraz Mevsimi, Kara Para Aşk, Yedi Güzel Adam, Kaçak Gelinler ve Beyaz Show bu yılın öne çıkan isimlerinden olurken Fox TV, Star TV ve Kanal D kesinlikle Sosyal TV’nin 2014’te en çok dikkat çeken kanallarından oldu.
**Bu analiz ve görseller, özel bir filtreleme metodolojisi kullanılarak Kimola Analytics tarafından 01 Ocak – 20 Aralık 2014 tarihleri arasında toplanan Twitter verileri üzerinden oluşturulmuştur.
“Sosyal TV’de 2014 nasıl geçti?” yazısı, Digital Age Almanak 2014 sayısında yer alıyor.
Yorumlar