SOSYAL MEDYA

DigitalAge | 14.10.2019 - 09:21

Sosyal medyada linç kültürü giderek normalleşiyor

Her gün her saniye yeni bir linç ile çalkalanan sosyal medya linç yuvasına dönmüş durumda. İşin acı tarafı linç kültürünün giderek gündelik hayatın bir parçası haline gelmesi.

bekir ağırdırSosyal ağlar hepimizi kan kokusu alan piranalara dönüştürüyor

Berkir Ağırdır, KONDA Genel Müdürü

Sosyal medyada övünülecek, kişiyi mutlu edecek görüntülerin 10 katı hepimizi endişelendiren, korkularımızı katlayan içerik var. Bunlara maruz kaldıkça hepimizi kan kokusu alan piranalar gibi oluyoruz. Sosyal medyadaki çirkin ve olumsuz görüntülere maruz kalan birey korkularının üstünü örtmek için saldırganlaşmaya meyilli bir hale geliyor. Bu da aslında lümpenleşmeyi beraberinde getiriyor. Şaban’ın Recep İvedik’leşmesini kast ediyorum. Bu gündelik hayatın ritminin değişmesinden kaynaklı bir durum. Dolayısıyla linç meselesi bugün gündelik hayatta giderek siyasetten beslenen, amaçlarını ve söylemini medyanın ve siyasetin geliştirdiği ama sosyal medya üzerinden de çoğaltılması çok daha kolay olan ve giderek gündelik hayatın normallerinden biri haline gelen bir eğilim izliyor. Bunu aşmanın yolu toplumun sokaktaki hayat konusunda, aynı ufka, aynı kurallara, aynı hedeflere, aynı hayallere sahip olması. Ne yazık ki Türkiye ve birçok toplumda en azından sokaklardaki gündelik hayatta aynı ufka bakmak mümkün olmadığı için giderek linç gündelik hayatın bir parçası haline dönüşüyor.

Influencer’lar hedef gösterdiği gibi hedef de olabiliyorlar

Arman Acar, Unite. Ad Kurucusu

Sosyal medya linçleri meselesine çok yakın zamanda şahit olduğumuz bir olay üzerinden bakmak istiyorum. Kadın cinayetlerinin artarak devam ettiği, hala pek çok kadının dilediğince giyinmek şöyle dursun kahkahasının bile engellenmeye çalışıldığı günümüzde, Ömür Gedik isimli toplumca tanınan ve kamuoyu yaratabilecek bir kadının, başka kadınların bedenleri üzerinde son derece yersiz bir söylemde bulunması hayret vericiydi. Yanlış yaptığı nokta, bu pek vahim fikirlerini Twitter üzerinden beyan etmesi oldu. Aslında hiç üzerine vazife olmamasına rağmen, kadınların giyim tarzlarını yargılamaya çalışan Gedik, olayın üçüncü özneleri olan takipçiler tarafından savurduğu okların kendisine döndüğünü gördü. Pek çok sosyal medya linç vakası gibi bu olay da bize aslında şunu gösteriyordu: Sosyal medya kanallarının kullanıcıları olan Influencer’lar, göz önünde olmaları sebebiyle, çift yönlü bir noktada bulunuyorlar. Hem hedef gösteren hem de hedef tahtası olabilen Influencer’ların bu çift yönlü zemini dikkatli kurması, son derece büyük bir önem taşıyor.